Oracle 8i nestede tabeller
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-04-02 21:38

Jeg er ved at lave obligatorisk opgave i faget databaser II på datanom.

Det går fint MEN.

Jeg har 2 nested tabeller.

Jeg skal lave nogle select sætninger med dot notation, hvor jeg får data op
af disse.

Hvordan select'er man fra nestede tabeller?

Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-04-02 21:45

http://www.webmasteren.dk/mapning.doc --> Mapping
http://www.webmasteren.dk/leje6.sql --> sql til oprettelse af databasen.

Jeg vil gerne selecte følgende:
Hvilke lejemål har kunde 2105751853 haft i perioden 1.maj 2000 til 1.maj
2002?

Hvilke og hvor mange lejemål har køretøjet med regnr SH48428 været
involveret i?

Men generelt alt, der kan få data "op" fra leje eller kob vil jeg MEGET
gerne se.

Jan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-02 10:46

"Jan Emil Christiansen" <janemil@hotmail.com> skrev:

> Jeg vil gerne selecte følgende:
> Hvilke lejemål har kunde 2105751853 haft i perioden 1.maj 2000
> til 1.maj 2002?

Kundenummeret findes vel i lejetabellen som fremmednøgle? Det kan
klares med en almindelig SELECT fra én tabel:

SELECT <hvad-du-skal-bruge> FROM leje_t
WHERE lid = 2105751853
AND dato BETWEEN <dato1> AND <dato2>

Jeg går ud fra at lid indeholder kundenumre -og at de er formateret
som numre, ikke tekst (ellers skal nummeret i anførselstegn).
Det ser i øvrigt ud som om du har lavet et tredelt datofelt - dag,
måned, år. Det virker ikke umiddelbart logisk - du kan altid trække
de værdier ud fra en dato, men hvis du ikke har et egentligt
datofelt, bliver datodelen af ovenstående forespørgsel langt mere
besværlig end nødvendigt.

> Hvilke og hvor mange lejemål har køretøjet med regnr SH48428
> været involveret i?

Hvis regnr er primærnøgle i koretoj_t, så står den værdi du skal
bruge også direkte i leje_t.

For at finde lejemålene:
SELECT <hvad-du-skal-bruge> FROM leje_t
WHERE [oid-koretoj] = 'SH48428'

For at finde antallet:
SELECT COUNT(*) FROM leje_t
WHERE [oid-koretoj] = 'SH48428'

> Men generelt alt, der kan få data "op" fra leje eller kob vil
> jeg MEGET gerne se.

Så længe du kun skal bruge data fra en enkelt tabel, laver du bare
et direkte select på den.

Hvis du f.eks. skal have kundenavnet med i din forespørgsel skal du
benytte JOIN:

For at finde alle lejemål med køretøjer hvis salgspris er mindst
200.000,-

SELECT <feltliste>
FROM leje_t l INNER JOIN koretoj_t k
   ON l.[oid-koretoj] = k.regnr
WHERE k.salgspris >= 200000

PS: Det er ikke så smart at benytte bindestreg ("-") i objektnavne,
fordi bindestregen i SQL også betyder minus. Skriver man
oid-koretoj skal det derfor læses oid minus koretoj, og ikke som
man eller kunne tro som ét felt - oid-koretoj. Ved at omkranse
objektnavnet med [] (gælder for SQL-server, men jeg tror at det er
gængs standard) kan man tvinge programmet til at læse den slags
navne, men det er bedre helt at undgå dem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Jan Eliasen

Dato : 22-04-02 09:54

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 22-04-02 14:46

Hej Jan,

har du set at Oracle har technet.oracle.com og metalink.oracle.com ? -her
viser de en masse eksempler -bl.a. også på dot-notationen.

vh. Jørgen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 22-04-02 16:30

Takker for alle svar.