Gode råd om køb af barnevogn
Fra : rondo

Dato : 21-04-02 19:14

Min kone skal nedkomme med vores første barn i slutningen af juli måned. Vi
er i den forbindelse begyndt at kigge os omkring efter bl.a. en barnevogn,
men som førstegangs forældre er det lidt af en jungle at bevæge sig ind i,
og vi håber derfor, at der er nogle med større erfaring end os, som kan give
os nogle gode råd vedr. hvilke ting, man skal være opmærksom på, når man
køber barnevogn. Er der f.eks. nogle specielle ting en barnevogn bør have
frem for andre, og/eller er der andre ting vi bør undgå at købe en barnevogn
med?

Ronnie A. Ziegler

Fra : EWarp

Dato : 21-04-02 19:43

"rondo" <rondo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køber barnevogn. Er der f.eks. nogle specielle ting en barnevogn bør have
> frem for andre, og/eller er der andre ting vi bør undgå at købe en

Tillykke.
Jeps det er en jungle, man vil jo gerne købe det bedste til junior. Men find
ud af hvilke behov i har, fx skal den bruges til daglig transport, indkøb,
dagpleje/
vuggestue eller bare sove ude vogn. Skal den transporteres i bil, skal den
også
være let og nem at klappe sammen.

Vi valgte en billig model fra Jysk sengetøj fordi:
Vi har have og overdækket terasse hvor hun kan stå i læ og sove.
Vores bil er lille og kan ikke rumme en barnevogn.
Den var billig (2300kr) med lift og pusletaske.
Og vi kunne så bruge lidt flere penge på en god klapvogn.

MVH Claus Plougmann

Fra : Annika Galsklint

Dato : 21-04-02 20:05

Hej Ronnie

Allerførst skal I gøre op med jer selv, hvad vognen skal bruges til!
Mit råd er, at købe en vogn med liggemål på min.90 cm...men helst 95,
så kan barnet bruge den i lang tid. Jeg ville personligt aldrig købe en
kombi,
liggemålet er for lille, de begynder tit at hænge, og mange af dem lever
ikke op til de krav de skal!!!
Til vores søn købte vi en billig barnevogn i Babysam med hårde
hjul(ca.2500)
Den holdt da, og begyndte faktisk ikke at hænge, men den blev hurtig
grim
og de hårde hjul gjorde, at vores søn sad og hoppede hele tiden, da den
reagerede på selv de mindste ujævnheder.
Nu har vi fået en lille pige, og købet denne gang er en Scandiavogn(kan
ikke
lige huske typen)Den er en del dyrere, ca. 5000 kr uden tilbehør, med
tilbehør
ca 7000 kr. Den er med luftgummihjul, og det er bare et godt køb. Den
har et
langt liggemål, den kan tåle regn(men hvis man ønsker at beskytte
betrækket
skal der selvfølgelig regnslag på), der er en stor varekurv, alt i alt
en
meget solid vogn, jeg er 100% sikker på kan holde til flere børn

Men spørg i en babyudstyrs forretning, fortæl jeres ønsker og behov,
hvis det
er en ordentlig butik vil de hjælpe jer med, at finde en vogn der passer
netop jer....uden skumle sælgerbagtanker

Venlig Hilsen
Annika

Fra : Mark Schiller

Dato : 23-04-02 11:59

Sun, 21 Apr 2002 19:04:38 +0000 (UTC), berigede "Annika Galsklint"
<galsklint@yahoo.dk> dk.familie.barn med:

>Jeg ville personligt aldrig købe en kombi,
>liggemålet er for lille, de begynder tit at hænge, og mange af dem lever
>ikke op til de krav de skal!!!

Jeg gentager lige mig selv )

   "Vi har lige købt en kombivogn, med et liggemål på 94cm - på
   www.jalsoe.dk kan man bl.a. læse følgende om "almindelige"
   barnevogne:

                  Liggemål
      Brio Storebjørn         92cm
      Odder Compact de Luxe      90cm
      Odder Compact Basic      90cm
      Odder Compact Velvet      90cm
      BabySam Margrethe      87cm
      Simo Combivogn      90cm

   I rest my case "

   Kopieret fra news:qio8PL4NFFstBpL1eESJfL3u5BhO@4ax.com

Så jeg finder argumentet "liggemålet er for lille" en liiiiiiiille
anelse ude af proportioner

/Mark

--
Bliv medlem af FarKlubben - en elektronisk fædregruppe.

Send email til: farklubben-subscribe@yahoogrupper.dk

Fra : Anja

Dato : 23-04-02 19:04

Hej

Nu er det ikke fordi jeg gider diskutere hvad der er bedst - vi køber vel
alle ud fra et bestemt behov og dermed det der er bedst for os.

Men de vogne du nævner fås næsten allesammen i størrere mål også.

Ánja

Fra : Mark Schiller

Dato : 24-04-02 08:51

Tue, 23 Apr 2002 20:03:31 +0200, berigede "Anja" <aholdum@hotmail.com>
dk.familie.barn med:

>Nu er det ikke fordi jeg gider diskutere hvad der er bedst - vi køber vel
>alle ud fra et bestemt behov og dermed det der er bedst for os.

Du har da helt ret - men hvad har det med mit indlæg at gøre?

>Men de vogne du nævner fås næsten allesammen i størrere mål også.

Ikke i følge www.jalsoe.dk - og det rokker ikke ret meget, hvis
princippet i mit indlæg:

Når man som ny barnevognshopper (og det har jeg også været i nyere tid)
har brug for, at få lidt indspark til indkøb, så er det måske lidt
unfair at komme med slige (fejlagtige?) generaliserende udtalelser. Og
det er præcis dette, jeg tillader mig at kommentere og dokumentere:

   "Jeg ville personligt aldrig købe en kombi, liggemålet er for
   lille, de begynder tit at hænge, og mange af dem lever ikke op
   til de krav de skal!!!"

I ovenstående står der bl.a., at alle kombivogne er for små og det er
ikke korrekt, at _alle_ kombivogne er for små - derfor skal man afholde
sig fra, at skrive noget sådan, da dette kan placere den oprindelige
spørger i en situation, hvor de finder en vogn der passer dem, men
dropper den fordi det er en kombivogn og "de er jo for små" ........

Om der så menes kombivogne som produkt eller som massebetegnelse for
"kombi- og duovogne" - det skal jeg naturligvis ikke kunne sige )

Jeg agiterer ingenlunde for, at kombivogne er bedre eller dårligere end
noget andet - det må man selv vurdere, men det skal være på et
"ordentligt" grundlag

/Mark

Fra : Anja

Dato : 24-04-02 09:25

> Tue, 23 Apr 2002 20:03:31 +0200, berigede "Anja" <aholdum@hotmail.com>
> dk.familie.barn med:

> Du har da helt ret - men hvad har det med mit indlæg at gøre?

Det var ikke ment personligt til dig - nu er det bare som hver gang der
bliver lavet et indlæg så er der altid nogen der skal gå i offensiv.

> Ikke i følge www.jalsoe.dk -

Det var nu hos Jalsøe jeg så det men det kan være lige meget.

Det er lige netop det jeg mener med at vi alle har forskellige behov. Jeg er
nemlig dødtræt af man ikke bare skriver fordele og ulemper hvis man har
noget at sige - og ellers lader det flyve.....
Så jeg støtter dig meget i dit indlæg.... )
Indenfor barnevogne er der noget for en hver smag og størrelse.....

Ha´en fortsat god dag
Anja

Fra : Annika Galsklint

Dato : 24-04-02 09:58

> Så jeg finder argumentet "liggemålet er for lille" en liiiiiiiille
> anelse ude af proportioner
>

> /Mark

Så vidst jeg kan se, er der da ingen af dem, der er 95 cm i
liggemålet!!!
Og når man snakker liggemål i combivogne, er det jo også vigtigt, at
vide
om det er liggemålet i liften eller i barnevognsdelen der er92 cm.
Efter al sandsynlighed, er det målet i klapvognsdelen der er opgivet,
der
skal du jo så lige trække nogle cm. fra for at få liftmålet.
Men den største grund til, at jeg ikke ville købe en combi, var nu også
fordi, at de fleste ikke lever op til kravene!!! Det har næsten lige
været oppe i Råd & Resultater fra forbrugerrådet, kun ganske få gik
igennem,
og det er da noget der får mig til at undgå dem!!!!

Venligst Annika

Fra : Mark Schiller

Dato : 24-04-02 10:34

Wed, 24 Apr 2002 08:58:02 +0000 (UTC), berigede "Annika Galsklint"
<galsklint@yahoo.dk> dk.familie.barn med:

>Så vidst jeg kan se, er der da ingen af dem, der er 95 cm i
>liggemålet!!!

Præcis - pointen er, at det er "almindelige" barnevogne der, jævnfør dit
udsagn, skulle have et større liggemål end kombivogne - det jeg
"dokumenterer" er netop, at disse "anerkendte" vogne alle har et
liggemål der er mindre end f.eks. vores kombivogn

> [...]
>været oppe i Råd & Resultater fra forbrugerrådet, kun ganske få gik
>igennem, og det er da noget der får mig til at undgå dem!!!!

Helt klart - der er faldgrupper inden for alle produktområder og disse
skal man naturligvis prøve at undgå.

/Mark

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 22-04-02 09:41

Fra : Morten & Charlotte C~

Dato : 22-04-02 21:20

Hejsa

Ville ligesom Annika til hver en tid vælge en vogn med et liggemål på 95 cm,
endvidere ville jeg nok vælge en Odder vogn igen, hvis jeg skulle vælge om,
den er stabil og godt isoleret, tvætimod ville jeg aldrig igen vælge en Brio
vogn, umiddelbart virker den god og det er den nok også i starten, men den
kommer hurttig til at hænge og bliver hurtig ustabil, taler ikke kun fra
egne erfaringer, men også udfra de erfaringer jeg har gjort fra mit arbejde
i en vuggestue..

Mvh Charlotte

Fra : Nyberg

Dato : 23-04-02 07:45

> Vi
> give
> barnevogn

Jamen Tillykke med det!

Hvis jeg var jer ville jeg helt klart gå efter en med stort liggemål - ikke
mindre end 95 cm.

Jeg har selv en scandia vogn ( gav i nypris 6500 m/ tilbehør i 1999), og
vores søn på knap 2 ½ år ligger stadig i den, den er robust og kassen er
lavet af et godt materiale og frem for alt er den godkendt, hvor i mod den
model fra Jysk sengetøj ikke er godkendt.
Undgå også at købe en der er lavet i stof helevejen i gennem (det er nogle
fra Brio) da vinden fiser lige igennem, kig efter om liften er smal, for er
den det kan barnet ikke ligge i den så længe.

Mit råd er køb heller en god brugt barnevogn ( fx. scandia eller Odder),
hvis man ikke vil offer 5000 -7000 kr på nyt, frem for at købe en billig ny
en som man i længden bliver ked af.

Men som du selv og flere skriver det er jungle at købe barenvogn.

Held og Lykke med det hele.

Malou

Fra : Anja

Dato : 23-04-02 08:20

Det er ikke helt sandt med Brio. Jeg har selv haft briovogne til mine unger
og den første (9 år) er lige blevet omdøbt til havebarnevogn. I mit arbejde
(vuggestue) har vi også haft brio og som alle andre vogne kan der være fejl.
Anja

Fra : Lotte

Dato : 23-04-02 15:25

Hej

Vi valgte en Emmaljunga Big Star da vi ventede vores datter, og det
har vi bestemt ikke fortrudt.
Stort liggemål, 95 cm. Liften har vi brugt indtil hun blev 7 måneder.
Ok, det skal så siges hun ikke er en af de største babyer!
Den er nem at klappe sammmen og vejer ikke ret meget i forhold til
mange andre vogne.

Hilsen Lotte