Firewire/ieee1394 hvad skal man bruge?
Fra : Christian

Dato : 21-04-02 19:09

Hej Med jer

Jeg har netop anskaffet mig et digitalt videokamera, og i den forbindelse
har jeg tænkt mig at investere i et firewirekort, og et kabel så jeg kan
overføre hvad jeg har optaget til min computer digitalt.

Jeg har tænkt mig at købe et kort til omkring 300kr med 3 porte.
Problemet er hvilket kabel jeg skal købe.
Man kan vælge imellem 4pin-4pin , 4pin - 6pin eller 6pin- 6pin.
Jeg ved meget lidt om dette system, men i manualen til kameraet står der at
den bruger 4 pins.

Skal jeg så have 4pin-4pin eller 4pin-6pin?
VH
Christian Haugwitz

Fra : Per Laursen

Dato : 21-04-02 21:47

Hej

Hvis der står i manualen til kameraet at der skal bruges 4-pins, skal du nok
bruge et kabel med 4-pins i den ene ende.
Med mange af firewire kortene følger et kabel, så vent med at købe et til du
har set om der følger et med dit kort.
Vær iøvrigt opmærksom på at det med at overføre video til pc'en ikke er helt
uproblematisk. Her tænker jeg ikke på selve processen men på resultaterne,
dropped frames, lyd ude af sync, farveægthed og så videre. Her gælder altså
at du kun får det du betaler for.
Jeg formoder at du også har tænkt dig at redigere dine film en anelse, siden
du vil overføre dem til din computer. Såfremt du vil overføre dem for at
redigere dem, kan jeg anbefale dig at checke alt hvad du kan på nettet
desangående. Check også de forskellige newgrupper og fora for de(t) kort du
overvejer for at se hvilke problemer de nuværende brugere render ind i.
Jeg har pt. et analogt kamera og benytter derfor et analogt kort, Pinnacle
DC10 Plus. Når jeg på et tidspunkt erhverver mig et digitalt kamera med
Firewire vil jeg have et Canopus kort, jeg gider ikke mere bøvl men vil have
et kort der bare virker!!

Mvh.

Per

Fra : Peter_Gimm

Dato : 22-04-02 11:38

"Christian" skrev d. 21-04-02 19:09 dette indlæg :
> [...]
der at
> den bruger 4 pins.
>
> Skal jeg så have 4pin-4pin eller 4pin-6pin?

Jeg har lige købt et kort og et kabel på www.midtdata.dk
Søg på "FireWire", så kommer der både kort og kabel frem ! Jeg mener
kortet kosted omkring 300,- og ca. 100,- for kablet. Begge dele virker
ihvertfald uden probs. med mit nye Canon...

Mvh
Peter

http://www.kandu.dk/