Erklæret død? Mårslet S.-Aarhus A.-c.1843
Fra : Poul Andersen

Dato : 21-04-02 15:42

Kære NG,

Min tip-3 oldefar: Niels Hansen Refsgaard (Revsgaard) født ca 1784 i Rårup
sogn. Bjerre Herred, Vejle amt, giftede sig i 1822 med Inger Marie
Hansdatter (f.1801) i Astrup sogn.
De flyttede til Mårslet sogn i 1829.
I FT-1840 er de begge i et hus ved Moesgaard, men i FT-1845 er manden alene
i Holme by som enkemand med en datter.
Hans kone figurerer blot ikke i nogen kirkebog som død eller begravet!
Hun må imidlertid være blevet erklæret død, for mell. 1845-50 gifter NHR
sig igen.
Ved besøg på lokalarkivet i Solbjerg, har min kusine fået kendskab til, at
andre slægtsforskere er nået ligeså langt, men gået i stå her.
Der er imidlertid en teori om, at hun kan være forsvundet ved Moesgaard
strand, muligvis druknet, men aldrig fundet. Dette er blot ikke blevet
påvist.

Nu kommer mit spørgsmål:

I hvilke protokoller, arkiver eller andre steder kan jeg finde oplysninger
om personer, der er erklæret døde, da liget ikke er fundet?
Jeg skal jo nok et smut til Århus, men pyt med det, der kommer jeg jo fra
.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Poul Andersen

Dato : 29-04-02 16:56

For god orden skyld skal jeg blot meddele, at jeg i min private mail
har modtaget et par forslag, som indikerer, at jeg skal et smut til LAK
i Viborg her til sommer, for at komme videre.

Venligst
Poul F. Andersen