Kan Ram 133 mhz bruges i stedet for 100 mh~
Fra : [6800] El Capitano

Dato : 21-04-02 13:05

Jeg har fået tilbudt 2 stk. 133 mhz SO DIMM ram 256 mb til min bærbare Dell
Latitude. Der sidder pt. 2 stk. 128 mb 100 mhz i. Kan jeg uden videre skifte
til de tilbudte så jeg får 512 mb ram i stedet for nu 256 mb?
--
Fjern NO SPAM i emailadresse hvis du skriver til mig
Med venlig hilsen og forsat god søndag

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 21-04-02 13:49

"[6800] El Capitano" <elcapitanoNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skifte
> til de tilbudte så jeg får 512 mb ram i stedet for nu 256 mb?

Ja hvis din bærbare Dell bruger SO DIMM og i øvrigt understøtter 256MB
moduler skulle der ikke være problemer ved at gøre det.

Claus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-04-02 13:57

"[6800] El Capitano"
> [...]
> 128 mb 100 mhz i. Kan jeg uden videre skifte til de
> tilbudte så jeg får 512 mb ram i stedet for nu 256 mb?

Det er ikke sikkert din maskine kan klare så mange ram
og det er ikke sikkert den kan køre med 133MHz,
selvom de kun skal køre 100MHz!

Kig evt. i din manual eller på Dells hjemmeside.

Venligst
Mikael

Fra : [6800] El Capitano

Dato : 21-04-02 14:50

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> [...]
> og det er ikke sikkert den kan køre med 133MHz,
> selvom de kun skal køre 100MHz!
>
> Kig evt. i din manual eller på Dells hjemmeside.

Nu er jeg blevet forvirret. Jeg mener at have læst begge manualer jeg har
fået og der står kun det skal være SO DIMM SD ram, men intet om hvor meget
der max kan være. Der er beskrevet forskellige størrelser op til 256 mb og
der står intet om hastighed 100 eller 133 mhz. Skader det noget hvis jeg
prøver at sætte de to 256 mb i?
--
NOSPAM
fjernes i e-mail, hvis du skriver mail til mig
Venlig hilsen forsat god søndag
Bjarne
EC

Fra : Martin Østerberg

Dato : 21-04-02 14:54

On Sun, 21 Apr 2002 15:49:51 +0200 skrev "[6800] El Capitano"
<elcapitanoNOSPAM@pc.dk> ...:

> [...]
>der står intet om hastighed 100 eller 133 mhz. Skader det noget hvis jeg

Når manualen soger op til 256 mb, burde der ikke ske noget ved det.
Vær opmærksom på at hastigheden højest bliver den laveste hastighed på
din ram. Det jeg mener er, at du måske ville få mere glæde ud af at
nøjes med 256 mb, men med hurtigere ram end den du har nu.

Martin

Fra : [6800] El Capitano

Dato : 21-04-02 14:58

Martin Østerberg wrote:
> [...]

> din ram. Det jeg mener er, at du måske ville få mere glæde ud af at
> nøjes med 256 mb, men med hurtigere ram end den du har nu.

Jeg har lige på Dells tilbehørsside set at til min Latitude CPxJ650GT kan
der bruges op til 512 MB i moduler fra 64 til 256 mb, men her står intet om
hastighed.
Martin, jeg har jo netop nu 2 x 128 mb (to forskellige mærker) 100 mhz og
har fået tilbudt 2 x 256 mb (samme mærke) men 133 mhz, tror du ikke de ialt
512 mb 133 mhz vil være hurtigst?
--

Fra : Martin Østerberg

Dato : 21-04-02 15:19

On Sun, 21 Apr 2002 15:58:03 +0200 skrev "[6800] El Capitano"
<elcapitanoNOSPAM@pc.dk> ...:

>Martin, jeg har jo netop nu 2 x 128 mb (to forskellige mærker) 100 mhz og
>har fået tilbudt 2 x 256 mb (samme mærke) men 133 mhz, tror du ikke de ialt
>512 mb 133 mhz vil være hurtigst?

Nu bliver mit svar lidt langt i spyttet...har du ting kørende på din
maskine der bruger MEGET ram, vil du med 512 givetvis (og under
forudsætning at dit operativsystem kan bruge ram'en) mærke en klar
hastighedsgevinst. Er du derimod i den situation at du ikke har ting
kørende der bruger store mængder ram, vil du være bedre hjulpet med
256 mb hurtig ram. Du skal muligvis angive ramhastigheden i BIOS for
at få glæde af det. Som du ser, det er ikke let at give et entydigt
svar.

Martin

Fra : [6800] El Capitano

Dato : 21-04-02 15:30

"Martin Østerberg" <dev_null@trashcan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 256 mb hurtig ram. Du skal muligvis angive ramhastigheden i BIOS for
> at få glæde af det. Som du ser, det er ikke let at give et entydigt

Tak for et hurtigt og uddybende svar. Jeg bruger Win XP Pro DK og bruger tit
at have OE, IE 6.0 (nogle gange flere sider), Norton Internet Security 2002,
pop up killer, Nokia Cardphone 2.0 high speed, Word, og Exel åben på en
gang. Der kommer a l d r i g spil ind på denne maskine.
Jeg er af kollega blevet opfordret til at få mere ram i (men skal selv
betale )Jeg tror jeg tager chancen og prøver at sætte dem i, hvis det
ikke skader, for ellers kan jeg så bare vende tilbage til de 2 x 128 mb som
virker. Korrekt ?? Det med bios er jeg ikke glad for, for der er jeg absolut
ikke på hjemmebane.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 21-04-02 16:08

On Sun, 21 Apr 2002 16:29:55 +0200 skrev "[6800] El Capitano"
<elcapitanoNOSPAM@pc.dk> ...:

> [...]
>virker. Korrekt ?? Det med bios er jeg ikke glad for, for der er jeg absolut

Læser lige tråden igen...og ser jeg har læst forkert. Havde læst det
som at du ville blande ram med forskellig hastighed, ikke skifte helt
til en anden hastighed. Der burde absolut ikke være noget forkert i at
prøve med 2x256. Virker det ikke er det bare at skifte tilbage igen.
Nu er jeg ikke en ørn til XP, er der ikke noget med at den skal
genregistreres når hardwaren undergår ændringer, anyone ?

Martin

Fra : [6800] El Capitano

Dato : 21-04-02 16:42

Martin Østerberg wrote:
> [...]
> Nu er jeg ikke en ørn til XP, er der ikke noget med at den skal
> genregistreres når hardwaren undergår ændringer, anyone ?

Puha, du fik nu mit hjerte til at slå roligere, så jeg vil prøve. Hvis min
XP pro DK skal genregistres/aktiveres mener jeg ikke det skulle være et
problem, da jeg har forstået du indtil (vist nok) 5 gange kan gøre det ved
hardwareændringer og dette er første gang. Jeg har ikke oplevet noget når
jeg sluttede feks. ekstern brænder Cardreader USB-harddisk webcam
dockingstation, men ellers må jeg kunne ringe og tale med MS.

Jeg siger tak til alle som har givet råd og ønsker en forsat god aften
--