3D grafik køre af H til
Fra : Jens Wedel

Dato : 21-04-02 10:48

Jeg er nybegynder på dette område, altså linux, men har dog i den sidste
måneds tid haft forskellige distributioner kørende (download vers), fælles
for den alle er at 3D grafikken ikke køre ordentlig, det hakker voldsomt.
Tuxracer er fx uspilligt, andre 3D games tænder, men alt foregår som var jeg
til lysbilledforedrag, g det er næsten umuligt at komme ud igen for musen
hakker self også meget.
Min maskine er som følgende: Duron 900, geforce 2 ti, 40gb harddisk,256mb
ram, så det skulle ikke være maskinen som har mangler, under windows xp køre
alt flydende.
Jeg har hentet de nyeste nvidia drivere til redhat 7.2 som jeg afprøver nu,
og installationen kørte uden problemer, bortset fra at 3d delen ikke virker.
Hvad kan der gøres??, hvad skal ændres?? og hvor??.

Fra : Jens Wedel

Dato : 21-04-02 11:59

Det skal for en ordens skyld nævnes at jeg har KDE og ximian gnome
installeret. Under ximian gnome er der mulighed for at installere
forskellige spildemoer fra codewaders, men det virker helt ufatteligt
dårligt. Dette problem med grafikken er min eneste store anke, overfor et
ellers fedt styresystem. Så hjælp mig til ikke at skifte tilbage til
fuckdows.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 21-04-02 12:18

On Sun, 21 Apr 2002 12:59:08 +0200, Jens Wedel wrote:

> Dette problem med grafikken er min eneste store anke, overfor et ellers
> fedt styresystem.

Prøv at køre glxinfo og se hvilken driver den benytter. Den skulle helst
ikke benytte den generiske MESA driver. Hvis den gør det skal du prøve at
kompilere GLX modulet igen. Husk også at tjekke at du har angivet den
rigtige driver i din X konfiguration.

> Så hjælp mig til ikke at skifte tilbage til fuckdows.

Lyder egentlig som om du hører til der?

--
Christian Jørgensen | The difference between theory and practice is that in
http://www.razor.dk | theory there is no difference between theory and

Fra : Jens Wedel

Dato : 21-04-02 12:41

Yes det er rigtigt, forståelsesmæssigt og logisk høre, høre jeg til i
windows, men det kan der vel laves om på. Logikken i linux er anderledes,
men det kan vel læres, jeg er træt af MS evige kradsen penge ind for selv
det mindste. En linux distribution er billigere og lige så god, bortset fra
grafikken altså, og det at der ikke er nogle almene standarter imellem
dristributionerne.
M.h.t X konfigurationen, hvor finder jeg den i redhat, i mandrake var det
simpelt. Jeg har lige installeret redhat igår!!!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-04-02 13:57

Jens Wedel wrote:

> M.h.t X konfigurationen, hvor finder jeg den i redhat, i mandrake var det
> simpelt. Jeg har lige installeret redhat igår!!!

/etc/X11/XF86Config-4

Kontroller, at driveren til dit netkort er sat til 'nvidia' og ikke 'nv'.
Kontroller også, at GLcore og dri ikke indlæses samt at glx indlæses (i
'Section "Module"').

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 21-04-02 14:06

"Jens Wedel" <jeppe@it.dk> writes:

<SNIP-SNIP>

> M.h.t X konfigurationen, hvor finder jeg den i redhat, i mandrake var det
> simpelt. Jeg har lige installeret redhat igår!!!

Jeg kender ikke noget til en evt. GUI, men mon ikke du har følgende fil:
/etc/X11/XF86Config eller /etc/X11/XF86Config-4

Her skal du rette så der kommer til at stå noget ligninde:

Section "Device"
   Identifier "Card"
   Option "NvAgp" "1"
   Driver "nvidia"
   VendorName "NVidia"
   BoardName "GeForce2 MX"
   BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Module"
   Load "dbe"
   Load "extmod"
   Load "glx"
   Load "pex5"
   Load "record"
   Load "xie"
   Load "glx"

   Load   "type1"
   Load   "speedo"
   Load   "freetype"
EndSection

"nv" er erstattet med "nvidia" og i modules er "glx" indsat og så er "dri" og
"GLcore" fjernet.

Jeg har dog ikke testet 3d delen :( men ellers prøv også at læse lidt i den README
der ligger på samme hjemmeside som Linux driverne.

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-04-02 12:53

On Sun, 21 Apr 2002 13:41:04 +0200, Jens Wedel wrote:

> [...]
> i windows, men det kan der vel laves om på. Logikken i linux er
> anderledes, men det kan vel læres, jeg er træt af MS evige kradsen

En af de første ting man kan starte med at lære er, at snak om
Microsoft Windows hører til i dk.edb.system.ms-windows og ikke her...

,

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jens Wedel

Dato : 21-04-02 12:59

Du har ret Adam, det er også derfor vi diskutere, hvordan 3d grafikken kan
komme til at køre ordentligt under redhat 7.2 ikke.

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-04-02 13:20

"Jens Wedel" <jeppe@it.dk> wrote:

>Du har ret Adam, det er også derfor vi diskutere, hvordan 3d grafikken kan
>komme til at køre ordentligt under redhat 7.2 ikke.

Er det da det, vi diskuterer?

Så vidt jeg kan se, så er den diskussion ved at drukne i dine
mishagsytringer om Windows.

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe
det væk, du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov