Magnitisk nord/syd pol bytning
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-02 09:58

Følgende er saxet fra http://www.cnn.dk/videnskab/artikel:aid=127406/

|Forskerne mener, at polerne senest har byttet plads for 710.000 år siden,
|og at der i gennemsnit går cirka 200.000 år mellem hver polvending.
|Skibe og flys kompasser retter sig efter de magnetiske poler.

Er vi bare ved at være 4 gange over gennemsnittet for en pol bytning,
eller er der er fejl i ovenstående?

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste

Fra : Torben Brandt

Dato : 21-04-02 22:26

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev:
> Følgende er saxet fra http://www.cnn.dk/videnskab/artikel:aid=127406/

> siden,
>
> Er vi bare ved at være 4 gange over gennemsnittet for en pol bytning,
> eller er der er fejl i ovenstående?

Hvorvidt tallene er rigtige skal jeg ikke kunne sige - så gammel er
jeg heller ikke :) Jeg har dog også set dem andre steder.

Man kan vel ikke forvente at pol-bytningen sker _præcis_ hver 200.000
år. Og hvor stor spredningen er på den slags begivenheder skal jeg
heller ikke kunne sige, men jeg ser ingen grund til ikke at tro på det
udelukkende ud fra tallene...

mvh Torben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-04-02 23:19

Ivar Madsen wrote:

> Følgende er saxet fra http://www.cnn.dk/videnskab/artikel:aid=127406/

> Er vi bare ved at være 4 gange over gennemsnittet for en pol bytning,
> eller er der er fejl i ovenstående?

Polvendingerne styres af processer der er kaotiske af natur. Den
middelværdi de taler om, skal derfor ikke overhovedet forstås sådan
at der er nogen regelmæssighed i polvendingerne.

På et tidspunkt gik der 30.000.000 år uden polvendinger, se:

http://www.geomag.bgs.ac.uk/earthmag.html#_Toc2075555

Jeg tror de citerede tal er gode nok (ie. i overensstemmelse med hvad
fagfolk mener).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-04-02 03:56

Der er en "tråd" om samme emne for 12 dage siden.

Polbytning, polvending, - i SDE anvendes også begreberne "polvandring",
"polskifte".
Ifølge denne side om Ørsted-satellitten er der gang i noget med de
magnetiske poler for tiden:

http://www.rummet.dk/3_undervisning/Orsted/or-baggrund/or-b5/body_or-b5.html

Der kommer vist også en periode med aftagende magnetisme under selve
polskiftet/vendingen.
Mvh.
Herluf Holdt, DK-3140