MRTG Fejl ved firmware 4.2.2
Fra : Rudi Hansen

Dato : 20-04-02 19:07

Jeg har et problem med MRTG, og jeg håber at der måske er nogen her der kan
hjælpe mig.
Jeg kører på en Linux RedHat 7.2, og prøver at lave en trafik statestik på
min Cisco 677 Router med firmware 4.2.2

Når jeg kører mrtg får jeg følgende fejl.

SNMP Error:
no response received
SNMPv1_Session (remote host: "Cisco" [192.168.0.10].161)
community: "public"
request ID: 1212304494
PDU bufsize: 8000 bytes
timeout: 2s
retries: 5
backoff: 1)
at /usr/bin/../lib/mrtg2/SNMP_util.pm line 450
SNMPGET Problem for ifInOctets.2 ifOutOctets.2 sysUptime sysName on
public@Cisco
at /usr/bin/mrtg line 1491
WARNING: Expected a number but got ''
WARNING: Expected a number but got ''

Hvad kan der være galt?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-04-02 21:02

On Sat, 20 Apr 2002 20:07:16 +0200, Rudi Hansen wrote:

> [...]
> Jeg kører på en Linux RedHat 7.2, og prøver at lave en trafik statestik
> på min Cisco 677 Router med firmware 4.2.2

Tror du vil få mere hjælp i dk.edb.netvaerk, da jeg tolker det somom det
er din cisco der ikke allower snmp requests fra din maskine.

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-04-02 00:54

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> Jeg kører på en Linux RedHat 7.2, og prøver at lave en trafik statestik på
> min Cisco 677 Router med firmware 4.2.2

Mon ikke du mener 2.4.2?

> Når jeg kører mrtg får jeg følgende fejl.
>
> SNMP Error:
> no response received

Din router vil ikke snakke SNMP med din computer. Prøv at checke
<http://www.napoleon.dk/snmp/>.

--
Jacob - www.bunk.cc
I doubt, therefore I might be.

Fra : Rudi Hansen

Dato : 21-04-02 11:35

> Mon ikke du mener 2.4.2?
Jo sorry.

> Din router vil ikke snakke SNMP med din computer. Prøv at checke
> <http://www.napoleon.dk/snmp/>.

Har jeg gjort, men det bliver jeg desværre ikke klogere af, hverken den side
eller nogen af dem den henviser til.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-04-02 15:20

> Har jeg gjort, men det bliver jeg desværre ikke klogere af, hverken den side
> eller nogen af dem den henviser til.

Så er det fordi du ikke har læst godt nok.

Start med at lave den der 'set snmp manager ...' kommando på din
router, som beskrevet på siden og test den derefter med snmpwalk. Så
skal den gerne svare noget i stil med (fra min egen Cisco 678):

$ snmpwalk router.bunk.cc public system
system.sysDescr.0 = Cisco CPE SNMPv3 Agent
system.sysObjectID.0 = OID: enterprises.9.10.1.1
system.sysUpTime.0 = Timeticks: (233538110) 27 days, 0:43:01.10
system.sysContact.0 = Cisco Systems, Inc
system.sysName.0 = CBOS675
system.sysLocation.0 = Irvine
system.sysServices.0 = 72

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't panic.

Fra : Rudi Hansen

Dato : 21-04-02 19:57

> Start med at lave den der 'set snmp manager ...' kommando på din
> router, som beskrevet på siden og test den derefter med snmpwalk. Så
> skal den gerne svare noget i stil med (fra min egen Cisco 678):
Jeg har skrevet følgende commandoer til routeren, som beskrevet.
set snmp enabled
set snmp manager 192.168.0.2 public read on all

Så prøver jeg på linus maskinen
snmpwalk 192.168.0.10 public system

Og får svaret
Timeout: No Response from 192.168.0.10

Har du nogen ide om hvad der er galt??

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-04-02 21:09

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> set snmp enabled
> set snmp manager 192.168.0.2 public read on all

.... og din Linux-maskine har IP-adressen 192.168.0.2?

> Så prøver jeg på linus maskinen
> snmpwalk 192.168.0.10 public system
>
> Og får svaret
> Timeout: No Response from 192.168.0.10

.... og din router har IP-adressen 192.168.0.10?

Desværre er 'sh snmp' i CBOS defekt, så man kan så vidt jeg ved ikke
umiddelbart se hvordan routeren er konfigureret :-\

Måske du har lavet en fejl i indtastningen af ovenstående kommandoer?

--
Jacob - www.bunk.cc
Questionable day -- Ask somebody something.

Fra : Rudi Hansen

Dato : 22-04-02 01:11

> ... og din Linux-maskine har IP-adressen 192.168.0.2?
Jep

> ... og din router har IP-adressen 192.168.0.10?
Jep

> Desværre er 'sh snmp' i CBOS defekt, så man kan så vidt jeg ved ikke
> umiddelbart se hvordan routeren er konfigureret :-\
Jeg får dette resultat fra sh snmp, og nedenunder resultatet fra show run.

cbos#sh snmp
SNMP Configuration
Currently enabled
Currently accepts connections from any host
Currently not sending any traps

cbos#show run
[[ Telnet = Section Start ]] [[ SNMP Management = Section Start ]]
SNMP = enabled
SNMP Manager List = 192.168.0.2, public, read, trappable, all;

> Måske du har lavet en fejl i indtastningen af ovenstående kommandoer?
Jeg har prøvet at lave det om et par gange, men det ser ikke ud som om at
det virker, kan det være firmware version 2.4.2 der er noget galt med?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-04-02 09:21

> [...]

> SNMP = enabled
> SNMP Manager List = 192.168.0.2, public, read, trappable, all;

Det ser umiddelbart rigtigt ud.

> Jeg har prøvet at lave det om et par gange, men det ser ikke ud som om at
> det virker, kan det være firmware version 2.4.2 der er noget galt med?

Ja, der er massere af fejl i CBOS :-\

.... men jeg kørte uden problemer SNMP op mod min Cisco 677 (som jeg
havde tidligere) med CBOS 2.4.2. Hvis din udbyder tillader det kan du
jo prøve at opgradere til 2.4.3 og se om det tilfældigvis løser dit
problem.

--
Jacob - www.bunk.cc
If at first you do succeed, try to hide your astonishment.