Hvem kender Bjarne Bidstrup?
Fra : Michael Olsen

Dato : 20-04-02 18:09

Er der nogen her i gruppen, som kender en slægtsforsker Bjarne Bidstrup? Ham
vil jeg nemlig gerne i kontakt med.

Under en tur på nettet faldt jeg over www.gencircles.com som tilsyneladende
rummer en lang række uploadede slægtstavler. Heriblandt meget af mit
arbejde.

Jeg har via gedcomp udvekslet min database med flere slægtsforskere. Jeg
synes, det er helt fint at hjælpe hinanden med at udveksle oplysninger. Men
jeg synes bestemt ikke, det er fint, at offentliggøre andres arbejde komplet
med noter. I det mindste kunne Bjarne Bidstrup have kontaktet mig, inden han
offentliggjorde mit arbejde.

Så når jeg får fat i ham, vil jeg kræve, at han fjerner i det mindste alle
noter, som aldrig har været beregnet til offentliggørelse.

Jeg er nødt til at prøve via gruppen her at komme i kontakt med ham, da hans
opgivne emailadresse på http://www.gencircles.com/users/bjabi ser forkert
ud.

Men det rejser også en principiel diskussion om retten til oplysninger, man
har modtaget fra andre. Selv har jeg den holdning. at de faktuelle
oplysninger som fødsel, død, ægteskab og lignende er fælles gods, som man
ikke kan kræve ophavsret til. Men supplerende oplysninger må man have retten
til - om ikke i juridisk så i moralsk forstand. Og at man i det mindste
bliver kontaktet, inden andre offentliggør de supplerende oplysninger, man
selv har gravet frem, og som man har været så venlig at lade andre nyde godt
af.

mvh Michael Olsen

Fra : Arne Eckmann

Dato : 20-04-02 18:37

"Michael Olsen" <Michael.Olsen@bt.dk> skrev i en meddelelse:

> Er der nogen her i gruppen, som kender en slægtsforsker Bjarne Bidstrup?
Ham
> vil jeg nemlig gerne i kontakt med.

Nej, jeg kender ham ikke, men har du prøvet
bjarne@bidstrup.cc

mvh
Arne

Fra : Michael Olsen

Dato : 20-04-02 18:47

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg kender ham ikke, men har du prøvet
> bjarne@bidstrup.cc

Det har jeg lige gjort. Blot undrede jeg mig over landekoden cc. Hvor er det
henne i verden?

mvh Michael Olsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-04-02 19:00

On Sat, 20 Apr 2002 19:47:13 +0200, Michael Olsen wrote:

>"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse

>Det har jeg lige gjort. Blot undrede jeg mig over landekoden cc. Hvor er det
>henne i verden?

Cocos (Keeling) Islands i Stillehavet )
(se f.eks. http://www.norid.no/domreg.html#c)

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-04-02 18:52

On Sat, 20 Apr 2002 19:08:33 +0200, Michael Olsen wrote:

> [...]
>
>Under en tur på nettet faldt jeg over www.gencircles.com som tilsyneladende
>rummer en lang række uploadede slægtstavler. Heriblandt meget af mit

Den var næsten for nem: Gå ind på
http://www.gencircles.com/users/bjabi/1 (fundet på 7 sekunder med
Google). I øverste venstre hjørne står der GenCircles. Lige til højre
derfor står der Bjarne Bidstrup. Hvis du klikker på navnet, får du
alle de ønskede oplysninger serveret på et sølvfad

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Deleuran

Dato : 20-04-02 08:38

Jeg tror desværre at det er et generelt problem, som er ved at poppe op pgr
af alle disse super databaser som Rootsweb, Ancetstry com, etc. For ca.
8-9 år siden var der nogen snak om, f.eks. i Slægt & Data, at lave nogle
store databasebanker med fælles databaser som vi alle kunne trække på. Det
var år før Gedcomp og Internet .... jeg tror nogle af disse databasebanker
er røget ud til www.gencircles.com . Jeg bidrog i sin tid med nogle af mine
huguenotte-familier fra min private database (hugo-basen) .. jeg har lige
været inde på www.gencircles (som jeg aldrig har hørt om før) .. jeg søgte
her på navnet Deleuran , fik en henvisning til en mig ubekendt base som hed:
danesonfile. Når man klikkede på denne danesonfile fik man til min store
overraskelse min egen mail-adresse !!! Jeg kender slet ikke Bjarne
Bistrup, men kunne forestille mig at der kunne være sket noget lignende her
.... på samme måde som der bliver handlet med e-mail adresse, telefonummer
o.a. mellem store firma'er ... bliver der handlet med slægtsdatabaser ....
altsammen financieret med reklamer ... big business hu-ha....

Lars Deleuran

Fra : Bjarne Bidstrup

Dato : 22-04-02 18:25

Jeg hedder Bjarne Bidstrup og er den person som Michael efterlyser!

Jeg har tidligere haft kontakt til Michael og vi har udvekslet
oplysninger (gedcom). Da jeg modtog hans oplysninger var der ingen
restriktioner om brug.

Når man benytter Internet som en del af sin efterforskning må man være
parat til at dele sine data og hvis man ønsker at beskytte sine kilder
skal de fjernes forinden udveksling eller skrive sig selv på som
kildeperson.

Dette var ikke tilfældet på de data som jeg modtog fra Michael og jeg
har derfor lagt dem sammen med resten af mit materiale om min familie.
Jeg begik dog den fejl ikke at slette information om nulevende
personer som Michael har indsamlet. Det er nu gjort!

Efterfølgende har jeg korresponderet med Michael og opfrisket hans
hukommelse og jeg vil selvfølgelig give ham nye oplysninger om vores
fælles familie når jeg finder noget - det er jo det vi har Internet
til.

MVH

Bjarne

Fra : Arne Eckmann

Dato : 22-04-02 19:47

"Bjarne Bidstrup" <bjarne@bidstrup.cc> skrev i en meddelelse :

> Jeg har tidligere haft kontakt til Michael og vi har udvekslet
> oplysninger (gedcom). Da jeg modtog hans oplysninger var der ingen
> restriktioner om brug.

Det er altsammen fint nok Bjarne!

Og for mit vedkommende koncentrerede jeg mig
også kun om, at finde din e-mail adresse.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Michael Olsen

Dato : 22-04-02 20:35

> Jeg har tidligere haft kontakt til Michael og vi har udvekslet
> oplysninger (gedcom). Da jeg modtog hans oplysninger var der ingen
> restriktioner om brug.

Det er rigtigt, og det var nok en fejl fra min side. Men jeg blev lidt
knotten, da jeg så, at alle mine noter var lagt ud på nettet af en anden
person, selv om jeg selv havde givet ham alle oplysninger. Men det er rettet
nu, kan jeg forstå, og så er der ingen problemer fra min side.

Dog vil jeg fremover nok luge alle noter ud, når jeg udveksler filer, så en
lignende situation, som jeg ikke var opmærksom på, ikke opstår igen.

mvh Michael Olsen