Højgravid og karbad.
Fra : Frank Pedersen

Dato : 20-04-02 14:56

Min kæreste er efterhånden ved at være 37 uger henne, og synes nu at det
næstbedste i verden er et dejligt, langt, varmt brusebad. Men nu hører hun
fra flere sider at man ikke må tage karbad, og ligge der 20 - 30 min.
Er det bare endnu en ammestuehistorie eller er der noget om snakken???

Hilsen Frank

Fra : John Sahl

Dato : 20-04-02 15:03

"Frank Pedersen" <horso@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:3cc171b6$0$5223$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Er det bare endnu en ammestuehistorie eller er der noget om snakken???

Der skulle ikke være noget til hinder for at dyrke karbade gennem hele
graviditeten.

--
John Sahl, Webmaster http://www.websetter.dk
Skribenter søges på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-04-02 16:00

> [...]
> fra flere sider at man ikke må tage karbad, og ligge der 20 - 30 min.
> Er det bare endnu en ammestuehistorie eller er der noget om snakken???

Det er faktisk muligt at pådrage sig en infektion
gennem livmoderhalsen, der åbner sig stille og
roligt den sidste del af graviditeten. I uge 37 er
der sikkert allerede ½-1 cm hul, og din kæreste
kan være uheldig i forbindelse med kar- og havbade.
Så det må hun undvære til der er lukket igen.
Hun ønsker vel ikke at udsætte det lille barn for
en sådan infektion?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : John Sahl

Dato : 20-04-02 17:12

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote in message news:3cc181f8$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Så det må hun undvære til der er lukket igen.
> Hun ønsker vel ikke at udsætte det lille barn for

Hmm, jeg havde også det du nævner i tankerne, men jeg søgte
en del rundt på nettet og det var ikke nævnt nogen steder at der
kunne være en risiko ved at karbade på noget tidspunkt i
graviditeten, undtaget hvis graviditeten ikke forløb normalt.

Har du nogen links til hvor man kan læse mere?

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 21-04-02 00:44

> [...]

> Så det må hun undvære til der er lukket igen.
> Hun ønsker vel ikke at udsætte det lille barn for

Hej Bodil. Hvor har du indhentet den viden? For det første er det
absolut ikke reglen, at livmodermunden er begyndt at åbne sig ved uge
37. Snakker vi om førstegangsfødende er det mest almindelige, at
livmodermunden først begynder at åbne sig, når der kommer veer. Mange
plukkeveer kan dog godt have en blødgørende effekt på livmoderhalsen, så
denne begynder at afkortes et par uger før fødslen. I
livmoderhalskanalen sidder der en prop, kaldet slimproppen, som er en
ekstra spærrer for uønskede bakterier. Den løsner sig på et tidspunkt
før fødslen - og nogle gange først når veerne er igang. Men det er først
hvis vandet er gået, at der rigtigt er en øget risiko for infektion. Man
kan altså i de fleste tilfælde godt bade, såvel i karbade, svømmehal som
i havet selvom man er i uge 37.

--
Mvh Ditte Roldborg

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-04-02 07:58

"Ditte Roldborg" <d.roldborg@mail.dk> wrote in message

> Hej Bodil. Hvor har du indhentet den viden?

I den bog, jeg fik af jordemoderen.

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 21-04-02 00:49

> [...]

> fra flere sider at man ikke må tage karbad, og ligge der 20 - 30 min.
> Er det bare endnu en ammestuehistorie eller er der noget om snakken???

Hej Frank
Se mit svar til Bodil:

Jeg vil dog lige tilføje, at det ikke er sundt for barnet hvis vandet er
for varmt; dvs. helst ikke meget over 37 grader. Der udover vil jeg
opfordre jer til at spørge jeres jordemoder.

--
Mvh Ditte Roldborg

Fra : MM

Dato : 21-04-02 16:21

> [...]
> fra flere sider at man ikke må tage karbad, og ligge der 20 - 30 min.
> Er det bare endnu en ammestuehistorie eller er der noget om snakken???

Hej Frank!
Jeg fødte selv for næsten fire mrd. siden, og gik ofte i karbad under
graviditeten. Også helt op til fødslen. Jeg har ikke hørt at man ikke må
det, har også gået til fødselsforberedelse i vand hvilket vel også skulle
være farligt så...Under fødslen var jeg i karbad i en halv times tid, og det
er jo heller ikke farligt.
Hvis din kæreste stadig er lidt nervøs for det, kan hun jo tage et brusebad
inden hun hopper i karet, så hun skyller de værste bakterier væk.
Held og lykke med det hele

--

Venlig hilsen Mia
Jamen så var det jo her jeg skulle reklamere for den rigtig fede hjemmeside,

Fra : Madsen

Dato : 21-04-02 20:03

Hejsa!
Hvis man har mistanke om, at den før omtalte slimprop er "gået", frarådes
det med badning i hav, svømmehal el. andre steder hvor flere bader.Ellers er
der ingen hindring for at man kan bade og slet ikke for at tage et karbad,
da det er ens egne bakterier der i vandet.
Som MM så rigtigt skriver, anbefales der jo ikke fødselsforberedelse i vand
ej heller fødsesl i vand, hvis det på nogen måde kan skade barnet.
Er man i fødsel, og ligger i kar, og fostervandet bliver grønt, skal man som
regel op ad vandet, ellers er der ingen begrænsninger.
Held og lykke og håber hun når at nyde et par karbad inden det går løs!
Hilsen Rikke.

Se iøvrigt på www.netjordemoderen.dk under spørg & svar.

Fra : Iben Holst

Dato : 22-04-02 07:47

Hej Frank !

Jeg er selv en af dem som tog lange dejlige karbade lige til fødslen og det
var ok ifølge både jordemoder og læge .....
Man skal bare passe på at man ikke ligger der i ret lang tid, hvis vandet
ret godt varmt.

Iben