Frels os 3 og sidst
Fra : Alice Trauelsen

Dato : 20-04-02 12:39

Dyrene har det fint
Kilde: Livet på landet, Dansk Landbrug (udkommer på mandag)

Hestehandleren fra Ejby får en indskærpelse for dødt dyr i møddingen og
bliver henstillet at give sin dyr fri adgang til vand.

Hestene ligne ikke nogle, der mangler noget, siger Marlene Moller, dyrlæge i
veterinærafdelingen i Fødevareregion Fyn.

Tirsdag eftermiddag ankom dyrlægen sammen med Middelfart politi på uanmeldt
besøg hos hestehandleren i Ejby på Vestfyn for at besigtige forholdene.

Dette skete på baggrund af en anmeldelse indgivet af Hesteinternatet af 1999
om overtrædelse af dyreværnslovens tre første paragraffer.

- men dyrene har det fint og der er ikke noget at komme efter,
fastslår Marlene Muller og understreger, at forholdene opfylder
dyreværnsloven.

Hestehandleren vil dog modtage en indskærpelse for det døde føl i møddingen.

Derudover overvejer Marlene Muller desuden at henstille til hestehandleren,
at give sine dyr permanent adgang til vand og give dyrene en ordentlig
pelspleje.

Det er syvende gang at hestehandleren gennem de sidste ti år er forsøgt
anmeldt for vanrøgt af sine dyr.

- Jeg er ikke overrasket over udfaldet. Det sker næsten hver gang,
siger Anne-Mette Iversen fra Hesteinternatet af 1999.

Anne-Mette Iversen arbejder for en præcisering af dyreværnsloven, som er for
slap, mener hun.

Vide grænser
Dyreværnsloven skal sikre dyrene mod smerte, lidelse, angst, varigt men og
væsentlig ulempe. Enhver, der holder dyr, skal behandle dem omsorgsfuldt.
Bliver en dyrlæge opmærksom på, at et dyr behandles uforsvarligt, har han
pligt til at melde det til politiet.

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes, bedst muligt mod smerte,
lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt,
hver under at de huses, fodres, vandes og passes under hensynstagen til
deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i
overensstemmelse med anerkendt praktiske og videnskabelige erfaringer.

§ 3. Rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at
dyrets behov tilgodeses, jf. § 2. Det skal herunder sikres, at dyret har den
fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og drikke og ved
hvile.

Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i overensbestemmelse med deres
behov.

Sådan stod i artiklen og jeg vil nu gerne hører om Jeres mening, skal vi der
elsker dyr, bare trække på skulderen og sige - hvad jeg ikke kan se, kommer
ikke mig ved ? Eller hvad skal vi gøre for at komme dette svineri til livs.

Mange grædene hilsner

Farmor Alice

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 20-04-02 17:57

Horribelt!!!
Rett og slett horribelt!
En skam for Dansk dyrehold!

Line, som nok tror det finnes lignende forhold i Norge...

Fra : Marlene

Dato : 22-04-02 10:23

Alice Trauelsen <alice.trauelsen@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cc15364$0$97332$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
kommer
> ikke mig ved ? Eller hvad skal vi gøre for at komme dette svineri til

Nej, vi skal bestemt ikke bare trække på skulderen og ikke blande os. Jeg
får det så dårligt, når jeg læser sådan noget - hvor er det dog synd. Jeg
får det endnu mere dårligt ved tanken om, at jeg snart skal flytte til Fyn -
og det bliver sikkert i nærheden af Ejby. Nå, det var bare en
sidebemærkning - det sker jo desværre alle steder.

Han skal simpelthen anmeldes igen og igen, og dem som anmelder ham må lægge
pres på politiet og dyrlægen - ringe igen og igen, true med medierne måske,
så de giver sådan en person den rette straf, som er at miste retten til at
have dyr igen nogensinde........

Mvh. Marlene.