Ny pc til videoredigering
Fra : Sean Pedersen

Dato : 20-04-02 13:21

Hej

Jeg planlægger at købe en ny computer inden for den nærmeste fremtid. Men
ved intet om,
hvad der vil være bedst at købe. Min plan er at bruge computeren en hel del
til videoredigering, både
analog og digitalt.

Hvilket system skal jeg gå efter?! AMD eller Intel, DDR eller RD ram?! Har
ca. 10.000 kr
at gøre godt med til selve computeren. Har skærm, tastatur, mus o.s.v.

Desuden, hvornår vil det være det bedste tidspunkt at købe på?! Har hørt
noget med nogle prissænkninger
på processorerne!

Håber, at høre nogle gode forslag!

På forhånd tusind tak
Sean Pedersen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-04-02 13:40

"Sean Pedersen" <seanp@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at gøre godt med til selve computeren. Har skærm, tastatur, mus o.s.v.
>
> Desuden, hvornår vil det være det bedste tidspunkt at købe på?! Har hørt

du skal måske nok tænke mere på om du skal kunne udveksle med andre maskiner
.... altså at du bruger samme transportable HD (hvis du vil det) som dine
kolleger, venner, forretningsforbindelser osv ...
ras

Fra : Leony

Dato : 21-04-02 10:23

> Hvilket system skal jeg gå efter?! AMD eller Intel, DDR eller RD ram?! Har
> ca. 10.000 kr
> at gøre godt med til selve computeren. Har skærm, tastatur, mus o.s.v.

Om du køber AMD eller Intel er et spørgsmål om religion. Du får en bedre
pris/ydelse hos AMD, mens INTEL skulle være marginalt hurtigere til video,
men ikke meget.
Du skal købe den hurtigste processor du har råd til. Hurtigere processor =
mindre ventetid ved redigering/konvertering osv.
Hvis du køber en Intel processor, så vil RD-RAM nok være det hurtigste, men
også det dyreste.
Hvis du vil have det hurtigste så kunne et dual Athlon XP være sagen, det er
bare lidt dyrt.

Det kunne være en fordel at købe et bundkort med onboard RAID eller en RAID
controller. RAID har den fordel at der er mulighed for hrtigere
læsning/skrivning på disken og der er mulighed for at spejle din disk(e),
dette er effektiv backup.

Derudover skal du nok have et videoredigeringskort af en eller anden art.

> Desuden, hvornår vil det være det bedste tidspunkt at købe på?!

Når du snakker hardware, så er der ikke noget godt tidspunkt.
Priserne falder hele tiden og der kommer hele tiden noget der er nyere og
hurtigere.
Hvis du kan vente, så vent - hvis det er noget du skal bruge i morgen, så
køb det dagen før.

> Har hørt noget med nogle prissænkninger på processorerne!

Det er på vej, det er bare et spørgsmål om hvornår det kommer forbrugerne
til gode.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Per Laursen

Dato : 22-04-02 10:14

Hej

Det er min erfaring at de fleste videoredigeringskort producenter
primært laver deres systemer Intel kompatible. Hvis jeg idag stod for at
skulle lave et nyt system hvor videoredigering var det primære formål
ville
jeg vælge Pentuim 4.
Iøvrigt synes jeg du skulle vælge en anden indfaldsvinkel - find ud af
hvilket
videoredigeringskort du vil have og find ud af hvilken hardware
producenten
eller andre brugere af samem kort anbefaler/har succes med.
Har du overvejet hvilket redigeringskort du vil have? Du må her desværre
regne med at du ikke får andet end du betaler for! Den billigste løsning
får du med et Firewire kort, men det giver dig jo ikke analoge
muligheder.
Mit eget valg - hvis økonomien stækker på noget tidspunkt - bliver
Canopus
EZEdit og Canopus ADVC 100. Det vil sige et firewire kort og en ekstern
Analog til Firewire konverter. Canopus bliver rost meget for kvaliteten
af
deres DV Codec og i forhold til andre i konsum markedet problemfrie og
stabile kort/drivere.

Se evt. www.videoguys.com det er godtnok en forhandler palceret i USA
der
ikke sender ud af landet men de har mange informationer og anbefalinger.
Check yderligere kortproducenternes "forum" for de(t) kort du overvejer
og
se om du kan blive klogere af det.

Du skal ikke forvente at kunne nøjes med et grafikkort med video-in/-out
og få detsamme ud af det som med et dedikeret kort.

Med venlig hilsen

Per

Fra : Sean Pedersen

Dato : 22-04-02 15:09

Hej

Tusind tak for svaret! Også tak til jer andre, der har svaret!

"Per Laursen" <persille@image.dk> skrev i en meddelelse

> Mit eget valg - hvis økonomien stækker på noget tidspunkt - bliver
> Canopus
> EZEdit og Canopus ADVC 100. Det vil sige et firewire kort og en ekstern
> Analog til Firewire konverter.

Jeg har kigget lidt på priserne, og de ser godt nok lidt pebrede ud! Mit
behov er måske mere behersket.
Fortrinsvis til nogle ferievideoer o.s.v Men stadigvæk ikke for
amatøragtigt, da jeg har en stor interesse inden
for dette felt og ønsker at udforske det.

> Du skal ikke forvente at kunne nøjes med et grafikkort med video-in/-out
> og få detsamme ud af det som med et dedikeret kort.

Hvad med et kort som 3D Prophet All-in-Wonder 8500 DV fra Hercules. Er det
ikke et kombineret
videoredigeringskort og grafikkort i et og samme kort.

Er det noget, der er værd at kigge nærmere på eller!?

Venlig Hilsen
Sean

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 22-04-02 15:51

On Mon, 22 Apr 2002 16:08:43 +0200, "Sean Pedersen"
<seanp@kolibrinet.dk> wrote:

>Fortrinsvis til nogle ferievideoer o.s.v Men stadigvæk ikke for
>amatøragtigt, da jeg har en stor interesse inden
>for dette felt og ønsker at udforske det.

Så kig på www.videoredigering.dk

Lars

Fra : Per Laursen

Dato : 22-04-02 22:40

Hej Sean

Personligt vil jeg ikke vælge et combo-kort som AIW-8500 DV, selvom det idag
har imponerende specs. Tænk på at om højst to år har du alvorligt lyst til
at udskifte grafikkortet, men Video-in/-out har du ikke behov for at
opgradere. Med dette kort er du jo også oppe i lige knap 4k - EZEdit koster
"kun" 3k så er der lidt tilbage til et rimeligt grafikkort (8500 LE burde
indenfor en overskuelig fremtid komme ned i ca. 1200, fåes idag i USA for
117$).
Hvis du overvejer et Pinnacle system så gå ind på deres webboard
http://webboard.pinnaclesys.com ) og følg trådene for at få et billede af
hvor problemerne er og afgøre om hvorvidt du vil kunne undgå dem på dit
system.

Jeg selv havde det ligesom du - at det bare var lidt feriefilm o.l. der
skulle redigeres - så har jeg siden hen fundet ud af at det er sk.... skægt,
meeeen ikke når lyden er ude af sync, der opstår mærkværdige lockups eller
nedbrud osv., derfor har jeg besluttet mig for Canopus "næste" gang på trods
af prisen. Jeg er nemlig træt af at vente på patches - som alligevel ikke
helt indfrier forventningerne eller introducerer nye problemer.
Canopus Danmark siger i øvrigt at de giver 14 dages fuld returret - uanset
om det er købt i butik eller på postordre (hvor du jo har returret).

Hvis du ikke har behov for analog kan et ADS Pyro Firewire kort også
anbefales, de fåes i forskellige software-bundle versioner og forhandles
bla.af http://www.m-e.dk . Dog skal her nævnes at såfremt du har behov for
analog og vælger Canopus ADVC 100 skriver Canopus selv at der er problemer
med Firewire kort baseret på Texas Instruments chips - jeg ved ikke om ADS
Pyro kortet er baseret på en TI chip og har ikke umiddelbart kunnet finde ud
af det, men vær opmærksom på at det muligvis er baseret på TI chip

Med venlig hilsen

Per Laursen
..

Fra : Sean Pedersen

Dato : 22-04-02 23:25

Hej Per

Tusind tak for et dejligt fyldestgørende svar!!
Jeg vil kigge nærmere på de muligheder, du nævner......Tak!

Med venlig hilsen
Sean