Win-Family-genererede hjemmesider
Fra : Bente Feldballe

Dato : 20-04-02 11:14

Nu er jeg godt klar over, at jeg sikkert stikker næverne direkte ned i en
hvepserede, piller ved adskillige ømme tænder osv, men jeg kan ikke nære mig
længere.

Er jeg den eneste, der bliver dybt frustreret, går i sort og skyndsomst
forsvinder igen, når jeg kommer ind på en hjemmeside genereret i Win-Family?

Her har jeg valgmulighederne "personer" og "steder", og hvis jeg vælger
personer, får jeg en liste - almindeligvis så lang som en arm - indeholdende
en blandet landhandel rangerende fra bl.a. drengebarn, datter, dødfødt over
fader og hustru til moder og pigebarn, evt. garneret med lidt årstal. Men
der står intet som helst om, *hvor* i landet alle disse personer fjælede
sig. Omvendt får jeg ved steder godt nok en liste over hvilke personer i
hvilke sogne, men så står der til gengæld ikke en hujende dyt om, hvilket
tidsrum - ja ikke engang århundrede - de nævnte personer levede/lever i.

Jeg kan selvfølgelig bide tænderne sammen, starte fra en ende af og betale
telefonregningen, men som gammeldaws telefonkunde, der betaler pr. minut er
det ikke særligt tillokkende. Og der er ingen mulighed for at hive hele
pivetøjet ned på harddisken og dissekere det i fred og ro offline.

Sådanne hjemmesider er muligvis ganske udmærkede til fx kongefamilien og
andre slægter med letgenkendelige navne, men når det drejer sig om gode,
solide bondeslægter bestående af navne som Anne, Jens, Søren og Maren +
patronym og evt et påhæftet Bonde, Skrædder eller deslige forsvinder nytten
fuldstændigt. Jeg har som besøgende ingen som helst chance for hurtigt at
se,
om en Kirsten Sørensdatter eller Anne Jensdatter (jeg har selv rundt regnet
10 af hver) befinder sig på Skagen eller i København - eller evt i "mit"
område,
det østjyske.

Jeg har hørt, at det skulle være utroligt nemt at generere hjemmesider i
Win-Family; et tryk på en knap, og programmet laver siderne, et tryk mere,
og programmet lægger siderne op på serveren (ved ikke, om det er korrekt).
Men efter min bedste overbevisning er nytteværdien og brugervenligheden
overfor hjemmesidens besøgende i så fald desværre omvendt proportional
med brugervenligheden for den, der sidder med programmet hjemme på
computeren.

Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at jeg *ikke* kender
programmet fra anden side end som besøgende på hjemmesider genereret
af programmet. Dette er altså *ikke* et udfald mod programmet som sådan -
eller i øvrigt et forsøg på at diskutere programmet generelt.

Hvad mener andre?

Med venlig hilsen

Bente Feldballe
bf@milloup.dk
http://www.milloup.dk/bf/

Fra : Robert Piil

Dato : 20-04-02 11:23

On Sat, 20 Apr 2002 12:14:01 +0200, "Bente Feldballe"
<milloup@post8.tele.dk> wrote:

>Er jeg den eneste, der bliver dybt frustreret, går i sort og skyndsomst
>forsvinder igen, når jeg kommer ind på en hjemmeside genereret i Win-Family?

Nej, godt er det ikke. Programmet skal nu ikke have hele skylden,
resultatet bliver aldrig bedre, end de data man hælder ind i
programmet, hvilket min egen side er et glimrende eksempel på.

Det kan dog sagtens blive bedre. Blandt andet er rammer(frames) noget
fanden har skabt.

Hvis jeg var did, ville jeg prøve at skrive en mail til sidens ejer,
og høre om du kunne få en kopi af dataene direkte.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-04-02 11:45

"Bente Feldballe" <milloup@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sådan -
> eller i øvrigt et forsøg på at diskutere programmet generelt.

Tja, jeg mener, at det ikke er programmet du beskriver, men derimod
indtasterne. Du vil sikkert se lige så mange fejl af samme slags på
min hjemmeside (www.fleron.dk - med link til : Danish families) fordi
programmet genererer automatisk, også dem hvor oplysninger mangler (og
dem har jeg mange af )) ).

--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 20-04-02 11:51

<milloup@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>forsvinder igen, når jeg kommer ind på en hjemmeside genereret i Win-Family?

Jeg synes egentlig ikke siderne er så ringe - bruger dem også selv

Navnelisten er naturligvis ofte mindre interessant; men sådan er det
jo nu engang i Danmark.

Stednavnelisten giver derimod et hurtigt overblik over, hvilke dele af
landet familien skal søges i. Den kræver dog, at man ved indtastning
af data er rimeligt konsekvent. Her bruger jeg selv formen "sogn, amt"
med standardiseret (Trap V) staveform. Hvis man derimod bruger
landsbynavne, kirkegårde og sygehuse som steder, så bliver det noget
rod.

Når jeg kommer ind på sådan en side, så kigger jeg, om der er noget i
"mine sogne". Hvis der er noget i f.eks. Skødstrup så går jeg ind og
kigger nærmere på personerne. Er det derimod kun sogne nord for
Limfjorden, på Nordsjælland eller Bornholm, så behøver jeg ikke bruge
mere tid på det.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Erik Holm

Dato : 20-04-02 14:55

Hej Bente.
> [...]
>
> Er jeg den eneste, der bliver dybt frustreret, går i sort og skyndsomst
> forsvinder igen, når jeg kommer ind på en hjemmeside genereret i

Nej. Det er du ikke ene om. Jeg bruger selv WF, men (som du måske husker har
jeg) ikke anvendt denne funktion, men valgt en anden løsning. Det store
problem (bortset fra at det hele fylder en bondegård + månens bagside) er
som du påpeger de uanvendelige person- og stedindex.
Personsiderne finder jeg derimod ganske gode, og jeg ville egentlig gerne
anvende dem, men forestil dig det kæmpearbejde det ville være at lave links
fra mine personlister til adskillige hundrede WFpersonsider. Jeg har i
forvejen svært nok ved at overkomme opdatering af mine sider
Jeg er ganske vist flov over at mit eksempel ikke er opdateret (og derfor
behæftet med fejl), men bringer alligevel et link, hvis I er blevet
nysgerrige efter at se, hvordan jeg har valgt at løse problemet:
http://home9.inet.tele.dk/esholm/slaegt/fh-aner.htm
Jeg håber programmets næste version indeholder en bedre løsning, som bl.a.
indeholder valgmuligheder og ikke bare en blind generering af alle data.

Vh.
Erik

Fra : Erik Holm

Dato : 24-04-02 19:49

"Erik Holm" <esholm@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
Nogen har måske været inde på nedenstående og fundet noget af interesse. Nu
er tipgenerationerne langt om længe opdateret, så ..... fandt du noget er
det klogt at kigge igen.
> http://home9.inet.tele.dk/esholm/slaegt/fh-aner.htm

vh.

Erik.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-04-02 15:29

"Bente Feldballe" <milloup@post8.tele.dk> skrev:
20 Apr 2002 12:14:01 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>overfor hjemmesidens besøgende i så fald desværre omvendt proportional
>med brugervenligheden for den, der sidder med programmet hjemme på

Jeg er meget enig med dig.
Den ringe brugervenlighed gælder dog efter min mening ikke blot
for WinFam's hjemmesider, men for stort set alle hjemmesider af
denne art.

Hvis antallet at personer er over bare 20, så er siderne generelt
uoverskuelige og nærmest umulige at finde rundt i.
Jeg opgiver hurtigt at få noget udbytte ud af disse sider, de
giver mig kun ærgrelser og en enorm telefonregning.
De kan næppe være lavet for at andre skal have gavn og glæde af
dem.
Hvad er så egentlig formålet med dem?

Erik Helmer Nielsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-04-02 15:05

"Bente Feldballe" <milloup@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg godt klar over, at jeg sikkert stikker næverne
> direkte ned i en hvepserede, piller ved ....
Du har da nogle absolut brugbare argumenter med.

Selv springer jeg den slags sider over som mindre interessante og bruger
andre metoder til at finde frem til "Jens Hansen" skjult blandt
flerehundrede html-sider. Det er ikke altid metodikken du'r, det kommer an
på forfatteren af sidernes omhu med at "sælge" sit arbejde.

> Jeg kan selvfølgelig bide tænderne sammen, starte fra
> en ende af og betale telefonregningen, men som gammeldaws
> telefonkunde, der betaler pr. minut er det ikke særligt
> tillokkende.
Det kan jeg levende sætte mig ind i )

> Og der er ingen mulighed for at hive hele pivetøjet
> ned på harddisken og dissekere det i fred og ro offline.
Deri har du nu ikke ret - alt efter hvilken browser du bruger. IE har den
mulighed at kunne hente hele site ned i et hug så man i ro og mag kan
studere det hele. Foretrukne / Føj til foretrukne / Flueben i "Gør
tilgængelig offline" .... man skal lige øve sig lidt på at sætte de rette
parametre og bagefter atter gå til det nyligt oprettede foretrukne websted
og med h/klik vælge synkroniser.
Systemet virker ganske vist ikke optimalt og noget klodset og besværligt for
brugeren - men med lidt øvelse kan det faktisk godt bruges.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Aksel Thomsen

Dato : 20-04-02 19:02

"Bente Feldballe" <milloup@post8.tele.dk> wrote in message
> Nu er jeg godt klar over, at jeg sikkert stikker næverne direkte ned i en
> hvepserede,

Aksel Thomsen om hjemmesider og opstillinger:

Ja, jeg mener de færreste gør sig klart, hvad de vil med deres side, og hvad
andre har brug for under eftersøgninger. Hensigten med siderne er dog vel
kommunikation! Mange sider er rene tidsrøvere.

Det glæder mig, når jeg kommer forbi en side, hvor indehaveren forstår, hvad
det drejer sig om. Og dem findes der dog en del af.

Nogle har eksempelvis samlede oplysninger i stil med:
Jens Pedersen, 1801-1873, postborer, Hjortsballe, Give Sogn
o.s.v. i lange rækker. Det kan lade sig gøre, kan man se.

Men det er ikke let. Se blot de mange intetsigende emner i DIS'
Aneefterlysning. Jeg lukker dem kun op, hvis de følger vejledningens gode
anvisning. Jeg har dog hjulpet mange, og mange har hjulpet mig.

I øvrigt synes jeg, at gruppens mange diskussioner er ganske underholdende.

Venlig hilsen
Aksel Thomsen

Fra : U.Jantzen

Dato : 21-04-02 03:42

"Aksel Thomsen" <Aksel_Thomsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt synes jeg, at gruppens mange diskussioner er ganske
> underholdende.

Du må da være ny på nettet? Har du aldrig prøvet et af de pc-programmer, som
kan psykoanalysere sit offer? Sådan et KI-Program har længe kørt rundt med
gruppen her.

Programmet fremprovokerer og gennemspiller ret brutale diskussioner med
jævne mellemrum, baseret på nogle få, simple regler. Det meste dannes ellers
undervejs ved saksning i den samlede mængde indlæg i den gruppe, programmet
hærger.

Det er ganske overbevisende gjort, men efter nogen tid (år i mit tilfælde)
kan man alligevel godt gennemskue, hvornår det er programmet selv, og
hvornår det er virkelige, hele mennesker, som bider på maddingen til en
diskussion.

Blandt andet kan et program ifølge sagens natur kun /simulere/ de følelser,
det udtrykker. Det kan ikke selv /føle/ dem, og savner selvfølgelig helt
evnen til at føle sig flov og beskæmmet, som normale mennesker besidder.

Det kører også ret ofte i ring, men kan af og til reddes, uden at skulle
standses, ved at operatøren introducerer en frisk "deltager" på banen. Det
kan nemlig kun stoppe en løbende diskussion, når den ansvarlige chefoperatør
beslutter, at det er tid at gribe ind. Typisk når alle de ægte skribenter
omsider har trukket sig og nægter at lade sig provokere mere.

Men ét år lod operatøren for sjovs skyld programmet køre, mens han selv var
afsted på efteruddannelse i USA. Den diskussion varede hele sommeren og
efteråret med, helt frem til nytår, godt og vel. (Det var træls, siger jeg
dig).

Programmet er som regel temmelig hurtigt på aftrækkeren. Du ser næsten
aldrig, at det venter en dags tid eller to med at afsende en besvarelse, så
gemytterne lige kan nå at falde lidt til ro (det er trods alt en ret så
effektiv pengemaskine). Og på trods af navnet, er kunstig intelligens
egentlig ret ubegavet at høre på i længden. Det er og bliver stereotypt.

Personligt har jeg fået nok af underholdningen, så når jeg møder et typisk
maskinbrev, trækker jeg mig straks fra debatten, uanset om det er maskinen,
som skriver, eller rent faktisk en person, programmet har sat i selvsving.
Det er under alle omstændigheder lønløst at forsøge at skære igennem med
almindelig sund fornuft.

Mvh. Ulrik J., Charl.

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 21-04-02 11:50

> [...] Sådan et KI-Program har længe kørt
> rundt med gruppen her.

LOL

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-04-02 19:20

"Bente Feldballe" <milloup@post8.tele.dk> wrote in message news:3cc13fae$0$97328$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nu er jeg godt klar over, at jeg sikkert stikker næverne direkte ned i en
> hvepserede, piller ved adskillige ømme tænder osv, men jeg kan ikke nære mig
> længere.

klip masse av wrovel

snip load of old rubbish + kort er godt

(1) din emner er html og net design

forkert her

heller group:dk.edb.internet.webdesign.*

http://www.usenet.dk/

http://www.usenet.dk/grupper.pl

her er "Emner af interesse for slaegtsforskere"

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.historie.genealogi

Well I could be wrong

(2) you give no examples as evidence for your opinions

http://www.dilling.dk/dilling.web/default.htm

found by

http://www.google.com/search?q=%22win+family%22+Stamtr%E6&num=100&hl=en&safe=off&filter=0

http://hjem.get2net.dk/siers/

same mistake

(3) I use family tree maker which does a one click web page too

Hugh W

http://groups.google.com/groups?group=dk.edb.internet.webdesign

ellers

http://groups.google.com/groups?hl=en&safe=off&group=dk.edb.internet.webdesign.ris%2Bros

http://dmoz.org/World/Dansk/Edb/Internet/Webdesign_og_-udvikling/

more here
http://groups.google.com/groups?hl=en&safe=off&q=win+family&btnG=Google+Search&meta=group%3Ddk.edb.internet.webdesign.*

http://groups.google.com/groups?q=%22win+family%22+group:dk.edb.internet.webdesign.*&num=100&hl=en&safe=off&filter=0

http://groups.google.com/groups?q=%22win+family%22+group:dk.edb.internet.webdesign.*&num=100&hl=en&safe=off&filter=0

http://groups.google.com/groups?q=%22win+family%22+Stamtr%E6&num=100&hl=en&safe=off&filter=0

http://www.usenet.dk/links.html

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 20-04-02 19:24

> Hvad mener andre?

Jeg laegger mine oplysninger ud i GEDCOM-format, saa kan
folk tilgaa oplysningerne lige som de selv vil:
http://www.lklundin.dk/lklundin.ged

Mvh,
Lars Lundin.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-04-02 21:13

"Lars Kr. Lundin" <news-67@lklundin.dk> wrote in message news:3cc1b226$0$63768$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg laegger mine oplysninger ud i GEDCOM-format, saa kan
> folk tilgaa oplysningerne lige som de selv vil:
> http://www.lklundin.dk/lklundin.ged

592 kb glem det

importere det til Family Tree maker

og brug det til at laver auto web pages

meget megte meget mere tilgengligt

Jeg har ikke laert GedCom endu

mvh

Hugh W

ØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØ

http://www.lklundin.dk/

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&querytime=cI-NF&q=site:www.lklundin.dk+lundin

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&safe=off&q=site%3Awww.lklundin.dk+genealogi&btnG=Google+Search

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&safe=off&q=site%3Awww.lklundin.dk+gedcom&btnG=Google+Search

Gedcom is not google searchable

http://www.google.com/search?q=site%3Awww.lklundin.dk+Hippler+Clara+Anna&btnG=Google+Search&num=100&hl=en&safe=off

http://images.google.com/images?hl=en&safe=off&q=site%3Awww.lklundin.dk+jpg&btnG=Google+Search

Your search - site:www.lklundin.dk gif - did not match any documents

Fra : Keld Andersen

Dato : 20-04-02 21:40

Jeg synes ikke valgmuligheden "Steder" er så ringe, såfremt indtasteren har
været konsekvent. Jeg har valgt at skrive som i dette eksempel: "Askov,
Snesere Sogn, Præstø Amt; Askov Møllegaard." Herved kommer alle steder i
samme by til at stå efter hinanden. Dog savner jeg, at fødsels- og dødsår er
angivet efter personnavnet.

Problemet med Win-Family er snarere de mange sider, der bliver genereret.
Man orker ikke at redigere noget manuelt bagefter. Det er også derfor, jeg
har valgt indtil videre at bruge programmet Dynamic Family Tree på min
hjemmeside. Det er let at overføre data fra Win-Family til DFT via en
gedcom-fil. På slægtsforskertræffet i Roskilde sidste weekend talte jeg med
den danske forhandler af Win-Family, Svend-Erik Gottlieb, og han kunne bl.a.
oplyse, at hjemmesidefaciliteterne bliver kraftigt forbedret i den nye
version 7, der forventes færdig i løbet af sommeren.

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@worldonline.dk
Web: http://home.worldonline.dk/~keld23/

Fra : Steen Thomsen

Dato : 20-04-02 22:46

Bente Feldballe wrote:

> Er jeg den eneste, der bliver dybt frustreret, går i sort og skyndsomst
> forsvinder igen, når jeg kommer ind på en hjemmeside genereret i Win-Family?

Jeg er ganske enig!

Jeg skrev for 1½ år siden et indlæg om emnet, det kan læses her:

   http://www.danbbs.dk/~stst/net-hvd2.htm

Bemærk dog at de fleste links til eksempler er forældede.

Min egen måde at skære kagen på kan ses her:

   http://www.danbbs.dk/~stst/pers-bas

og det program jeg har lavet til formålet er tilgængeligt her:

   http://www.danbbs.dk/~stst/Ahne2Web

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen