mouseover over IMG over ImageMap
Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-04-02 23:21

Hej,

Jeg har et Sjællandskort (.gif), hvor jeg har behov for at fremhæve
forskellige byer i forskellige sammenhænge. Så jeg laver nogle små
røde prikker, som jeg så med JavaScript/CSS positionerer ovenpå kortet
efter behov.
Men kortet fungerer samtidig som imagemap - og har altså nogle
"følsomme zoner" (AREAs), som ved hhv. mouseover eller ved klik
udløser en eller anden event.

Det virker altsammen udmærket - bortset fra den lille irriterende
detalje, at de små røde prikker tilsyneladende "dækker for" en del af
det følsomme AREA. Altså mouseover fungerer i hele det definerede
område - *undtagen* der hvor prikken befinder sig.

Nogen der har en god løsning?
(Den behøver evt. kun virke i MSIE 5+, da det er til et intranet.)

På forhånd tak,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian Hansen

Dato : 20-04-02 10:15

Jeg udviklede en lille og sjov metode netop til brug i sådanne
situationer. Metoden er som følger.

placer dit kort absolut med css. Giv det z-index = 1. Herefter placere
du et 1x1.gif billede, som er transparant. Du skal placere det lige oven
i kortet, men blot med z-index = 3. 1x1.giffen giver du width og height
attributter, så det matcher kortet. Det er 1x1.giffen su skal anvende
som imagemap.

Herefter kan du så placere dine røde prikker hvor du vil. Alle med
z-index = 2.

Se eksempel på www.viskifternavn.dk

MVH Christian

Fra : Christian Hansen

Dato : 20-04-02 10:19

Det er når man kører musen over hovederne i bunden.

MVH Christian

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-04-02 11:23

On Sat, 20 Apr 2002 11:14:56 +0200, Christian Hansen
<webmaster@telescopium.dk> wrote:

>Jeg udviklede en lille og sjov metode netop til brug i sådanne
>situationer.

Hej Christian,
Det lyder som en god - og enkel - idé, som jeg vil afprøve.

>Se eksempel på www.viskifternavn.dk

Ser fikst ud.

Tak for forslaget!

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-04-02 19:28

On Sat, 20 Apr 2002 12:23:03 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Hej Christian,
>Det lyder som en god - og enkel - idé, som jeg vil afprøve.

Jeg vil bare lige sige, at det fungerede 100% efter hensigten :)

Mvh. Jørn¨

--
Jørn Andersen,
Brønshøj