Virker routeren?
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 19-04-02 21:14

Hej NG!

Er der nogle TDC ADSL netexpress Speedstream 2601 nørder her i gruppen???

Jeg har længe haft netexpress uden router, men nu skulle det fandme være
slut! -Derfor kom der i dag en Speedstream 2601 router ind ad brevsprækken!

Jeg har sat det hele sammen som det skal se ud, og det virker IKKE!!!! Jeg
kan sagtens komme "ind på routeren" og lave en masse indstillinger, men der
er ikke hul "ud af huset".

Faktisk har jeg - via den log man kan se fra routeren - fundet ud af, at der
ikke er nogen forskel på om kablet mellem ADSL modemet og routeren er sat
i!!!?!?!? Hvordan faen kan det være? Er der nogle hemmelige tricks man skal
lave? (resette router - modem?) Jeg har forsøgt at resette routeren uden
resultat...

Har hørt nogle rygter om at de inde ved TDC skal omstille mit abonnement til
en abb. MED router før det virker. Er dette rigtigt?

Med venlig hilsen, og i håb om et par svar
Lasse Rønlev

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-02 21:24

"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> wrote in message news:a9ptr5$anm$1@sunsite.dk...

> Er der nogle TDC ADSL netexpress Speedstream 2601 nørder her i gruppen???

Tja, har da haft en sådan kal i et halvt års tid

> Jeg har længe haft netexpress uden router, men nu skulle det fandme være
> slut! -Derfor kom der i dag en Speedstream 2601 router ind ad
brevsprækken!

Tillyk, jeg ville dog have køb en anden istedet!

> [...]
skal
> lave? (resette router - modem?) Jeg har forsøgt at resette routeren uden

Se på modemmet, er der LINK i 10 BASE-t lampen ? Hvis ikke, skift kablet til
et krydset. Det gule, som ligger i kassen skulle virke.. (hvis der er et
sådan med?)

> Har hørt nogle rygter om at de inde ved TDC skal omstille mit abonnement
til
> en abb. MED router før det virker. Er dette rigtigt?

Nej, ingen ændring skal laves... routeren har bare PPPoE klienten inbygget,
og router traffiken på LAN´et

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 19-04-02 23:02

Hej Bjarke, tak for kvalificeret svar.

Der ER lys i ADSL modemets lampe ud for 10 Base-t. Det forsvinder osse, hvis
jeg fjerne kablet mellem router og modem.

Jeg giver lige lidt flere informationer, så du eller andre måske har flere
forslag:

OS: Win2000 (Ikke at det burde betyde noget)

Installation:
Fra ADSL modem går der et STRAIGHT kabel ned til router. Der er lys i 10
base-T lampe begge steder. CROSSED kabel fra router direkte ind i computer.
Der ER forbindelse. Det ER muligt at "gå ind på routeren" via 192.168.1.1.
Jeg har prøvet både at lave en "åben" og en "basis" konfiguration. (Har med
sikkerheden at gøre) Ingen af dem vil virke.
Jeg har fast IP på mit abb. og det har virket fint før routeren kom ind i
billedet. Jeg taster min IP ind i routeren under installation.

Er det lige meget i hvilken rækkefølge de forskellige ting
tilsluttes/tændes? Hvis ikke, hvad er så rækkefølgen? Er der ting der skal
resettes før de virker?

Jeg poster log tekst fra routeren i en meddelsese under denne om 15
minutter.

Vh Lasse

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-02 23:13

"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> wrote in message news:a9q45h$ros$1@sunsite.dk...
> [...]
computer.
> Der ER forbindelse. Det ER muligt at "gå ind på routeren" via 192.168.1.1.

altså er din netværksinstallation i orden, fint.

> Jeg har prøvet både at lave en "åben" og en "basis" konfiguration. (Har
med
> sikkerheden at gøre) Ingen af dem vil virke.

Prøv at resette routeren, og start forfra

> Jeg har fast IP på mit abb. og det har virket fint før routeren kom ind i
> billedet. Jeg taster min IP ind i routeren under installation.

Det er sikker noget med de IP instillinger. Efter du har resat routeren,
prøv bare at tast brugernavn og adgangskode. Sikre dig, at du har sat TCP/IP
til at få tildelt IP automatisk. Så vil routeren tildele dig 192.168.1.6 som
std.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-04-02 13:42

"Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:
> [...]
> adgangskode. Sikre dig, at du har sat TCP/IP
> til at få tildelt IP automatisk. Så vil routeren tildele dig

Aktiver NAPT i routeren, den router adresser til LAN.

Hvordan er dit netværk i Windows?

/Mikael

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 20-04-02 15:56

"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fast IP på mit abb. og det har virket fint før routeren kom ind i
> billedet. Jeg taster min IP ind i routeren under installation.

Med TDCs Netexpress skal dit WAN nic være DHCP-klient, også selv om du har
fast ip.

Huskede du at release dit IPnr fra din PC, eller hvad du nu havde på linien
før? Hvis ikke kan der gå en rum tid før nyt udstyr godkendes.

Hvis du _vil_ sætte din WAN-IP fast, så skal du også angive DNS-servere og
gateway i routeren.

/Brian
(Der ikke kender noget il Speedstream routere)

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 20-04-02 16:18

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.dk> wrote:

>"Lasse Rønlev" <r@pc.dk> skrev i en meddelelse

>Med TDCs Netexpress skal dit WAN nic være DHCP-klient, også selv om du har
>fast ip.

Mener du ikke PPPoE-klient? Det er da vist kun på BB|ADSL at den skal
være DHCP-klient.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 21-04-02 09:09

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du ikke PPPoE-klient? Det er da vist kun på BB|ADSL at den skal
> være DHCP-klient.

Sorry, jeg roder lidt rundt i abonnementerne. Mine anvisninger gælder
BB|ADSL.

/Brian