Hvor meget sparer man?
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 19-04-02 19:49

Jeg har en kammerat, som måske/måske ikke er kammerat nok til at ofre megen
krudt på mig og mit computer-liv.

Så jeg vil spørge meget generelt: Han har forstand på det her med at samle
computere, men hvor meget sparer man ved at købe små dele rundt om i landet,
i forhold til at købe en samlet computer?

Jeg har tænkt mig at stikke ham 6000 kr. Hvor meget maskine får man for den
sum, hvis man selv kan alt? Evt. i forhold til en samlet Dell til samme
pris?

PS: Han er ret god, tror jeg (men han er "kun" en klassekammerat)

Venlig hilsen Peter

Fra : Klaus Petersen

Dato : 19-04-02 20:03

Jeg kan *ikke* anbefale at købe delene rundt omkring i landet. Det er bøvlet
og der er for mange små firmaer, der kan gå neden om og hjem når som helst.

Derimod vil jeg anbefale at købe det hele i enkelt dele hos en enkelt
forhandler, som du stoler på. www.shg.dk er et udmærket bud - og herefter
får en edb-kyndig til at samle den for dig for en kasse bajere eller hvad
han nu synes.

Man sparer en del ved at købe enkelt dele fremfor en samlet løsning,
tilgengæld skal man også regne med at løbe ind i problemer af den ene eller
anden slags, da de dele du køber formindtlig ikke er testet sammen før.

Pas på hvad du køber - delene skal være kompatible med hinanden - lidt af en
jungel at finde ud af efterhånden.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 19-04-02 20:06

Jeg vil foriøvrigt lige tilføje, at fordelen ved at samle den selv er, at du
får en computer, der er tilpasset *dine* behov. Der er som regel sparet et
eller andet sted i den samlede computer - og det er en risiko, som ihvert
fald jeg ikke kan leve med.

Fra : Esben

Dato : 20-04-02 09:34

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller andet sted i den samlede computer - og det er en risiko, som ihvert

Ja. Jeg vil mene prisbesparelsen ved at samle selv er til at overse i de
fleste tilfælde, men til gengæld bestemmer man selv præcist hvad der skal i
maskinen - og i sidste ende er det det vigtigste.

--
Esben

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-04-02 20:27

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> skrev

> tilgengæld skal man også regne med at løbe ind i problemer af den ene eller
> anden slags, da de dele du køber formindtlig ikke er testet sammen før.

Jeg har samlet computere i nogle år efterhånden, og er aldrig løbet ind i
"problemer" med inkompatibelt hardware. Hemmeligheden ligger så vidt jeg kan
regne ud i et grundigt forarbejde, dvs. studier af nyhedsgrupper,
hjemmesider, konsultation af venner og bekendte, og en indstilling til ikke
at ville gå på kompromis med billige discount-komponenter.

> Pas på hvad du køber - delene skal være kompatible med hinanden - lidt af
en
> jungel at finde ud af efterhånden.

Sandt nok, men det skal heller ikke lyde sværere end det er. Så længe man
ikke begynder at ville proppe Pentium 4 processore i et Socket A bundkort, go
SD-Ram i et board, der kun har DDR-sokler, går det såmænd nok

mvh
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-04-02 23:14

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> skrev....

> Jeg kan *ikke* anbefale at købe delene rundt omkring i landet.
> Det er bøvlet og der er for mange små firmaer, der kan gå neden
> om og hjem når som helst.

En del af besparelsen ryger også i fragt.

> Man sparer en del ved at købe enkelt dele fremfor en samlet
> løsning, tilgengæld skal man også regne med at løbe ind i
> problemer af den ene eller anden slags, da de dele du køber
> formindtlig ikke er testet sammen før.

Næh det skal man ikke regne med, hvis man benytter sig af en af de
helt store fordele ved at købe enkeltdele: Køb hardware af anerkendt
fabrikat, med god support og driverunderstøttelse. Så får man
sjældent problemer og hvis man gør går fabrikanten ofte langt for at
få løst problemerne. Jeg har ved 2 lejligheder fået et firma til at
lave patches specielt til mine problemer. Den ene var en patch til
min AMD 486'er, som Nvidia lavede til et Riva grafikkort jeg havde,
og den anden var en patch så et stykke multikommunikationssoftware
fra Mercury kunne køre sammen med den analoge del af min ZyXEL Elite.

Som mine 2 eksempler også antyder, så er det mest historiske
problemer. Der er sjældent alvorlige problemer med moderne hardware
af fornuftig kvalitet.

> Pas på hvad du køber - delene skal være kompatible med hinanden
> - lidt af en jungel at finde ud af efterhånden.

Det er år siden jeg har oplevet kompatibilitetsproblemer. De seneste
var med de første SDRAM moduler. De kunne stadig godt være lidt
tricky at få til at køre sammen. Men selv RAM modul problemer er
(stortset) en saga blot idag.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-04-02 21:01

> [...]
> pris?
>
> PS: Han er ret god, tror jeg (men han er "kun" en klassekammerat)

Hvis du selv har styr på at installere softwaren, vil jeg råde dig til selv
at bruge den næste måneds tid på selv at hitte ud af hvilke dele der skal
være i din computer. Og så bede ham din kammerat om at være til stede når du
selv samler maskinen.

Læg mærke til hvor mange gange jeg fik skrevet "selv".

Brug ham kammeraten til at diskutere hvilke stykker hardware der skal
vælges. Ofte fås de bedste inputs fra folk der selv har prøvet det.

Og så læs i nyhedsgrupper, på hardwaretestsites og spørg spørg spørg.... Vi
er mange der gerne deler ud af erfaringer.

Det er faktisk ikke så svært at samle sin egen computer. Hvis du har styr på
softwaren og er lidt praktisk med dine hænder så har du ikke noget at
frygte.

Fra du har alle delene liggende klar og til du har samlet din første
computer går der vel ca. 2 timer og så har du været omhyggelig. Resten er
software.

God fornøjelse

Claus

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 20-04-02 17:49

Tak for alle svarene. Der går nok et par måneder, før jeg får samlet al den
mod, der skal til. Tiden indhenter vel hele tiden planerne - det kan sikkert
blive et forfærdeligt helvede, især hvis man synes, der er andet i livet end
at lede efter den til enhver tid bedste computer til mine behov (som også
ændrer sig over tid).... ja, men jeg vil usystematisk gå til benet, med
hjælp fra ti nyhedsgrupper og fængslende reklamer som kan forskrue mit
behov.

Jeg glæder mig. Tak.

Peter Ulriksen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-04-02 18:22

Peter Ulriksen wrote:

> Jeg har en kammerat, som måske/måske ikke er kammerat nok til at ofre megen
> krudt på mig og mit computer-liv.

Det er vel sådan, at en hjemmesamler bruger en 10 - 100 timer,
af og til meget mere, for at få den ultimative superoptimerede
tilpasning af pris og ydelse, og af til kvalitet.
Det er et held, at den tid ikke sættes til pris.
Og især ikke, når det, sjældent, sker at enkelte dele ikke
virker godt sammen, udfra byggeklodserne.

Så mit råd er at finde en stormagasin eller Dell PC, du
synes er ok,
så ved du også, hvem du skal henvende dig til, hvis der er
problemer.
Det gør du ikke, hvis den er købt i stumper fem forskellige
steder.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'