bruger der ikke kan logges af
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-04-02 16:23

Jeg har en buger logget ind som ikke kan logge af!
Brugeren har efterhånden været logget ind i 2 måneder (det er min
egen bruger, husker ikke hvorfor den blev "efterladt").
Brugeren er logget ind på pts/1, /dev/pts/1 findes ikke.
Brugeren kører ikke nogen processer overhovedet.

Hvordan gør jeg ? - er der andre muligheder end reboot til at få
"den" smidt af ?

En sidste detalje, "who" kommandoen viser brugeren, "w" gør ikke...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-04-02 17:13

Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk> writes:

> Jeg har en buger logget ind som ikke kan logge af!

Nej du har ej. Ikke af betydning i hvert fald.

> En sidste detalje, "who" kommandoen viser brugeren, "w" gør ikke...

Hvisse programmer skriver i en fil ved navn utmp eller wtmp når en
bruger får adgang til maskinen gennem dem. Et af disse programmer er
for eksempel login.

Det er denne information who(1) bruger til at vise hvilke brugere der
er logget ind, mens w(1) rent faktisk ser på hvilke brugere der udføre
processer på systemet.

Noget tyder altså på at et program der bruger utmp/wtmp er blevet
slået ihjeld uden at kunne afsluttes sig selv ordentligt. Intet at
være nervøs over og overhovedet ingen grund til at boot for.

Det er en af de filer der har flyttet sig meget rundt på unix'
filsystem gennem tiden. I gamle dage lå de som /etc/utmp og /etc/utmp,
nuomdags tror jeg der er bedre held under /var/run eller /var/log.

Du kan læse mere om utmp i manualsiden utmp(5).

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-04-02 23:52

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote in

> Nej du har ej. Ikke af betydning i hvert fald.

nå ja, hvad vidste jeg om det ? ;)

> [...]
> brugere der er logget ind, mens w(1) rent faktisk ser på hvilke
> brugere der udføre processer på systemet.

Det er så derfor at login logger den næste bruger ind på pts/2 og
ikke 1 ?

> [...]
> /etc/utmp, nuomdags tror jeg der er bedre held under /var/run
> eller /var/log.
>
> Du kan læse mere om utmp i manualsiden utmp(5).

Hmm ja, men jeg syns ik lige jeg kan finde noget om hvordan jeg får
slettet den entry der er blevet glemt i utmp filen (som ligger i
/var/run/utmp)
Er det bare fordi jeg er træt eller står der ikke noget om det ?

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-02 10:42

Den Wed, 24 Apr 2002 22:51:49 GMT skrev Henrik Stidsen:
>Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote in
>
>Det er så derfor at login logger den næste bruger ind på pts/2 og
>ikke 1 ?

Det plejer det ikke at være. Prøv at lave en
fuser /dev/pts/2
og se om ikke der er en process tilbage. Giv den en kill -HUP, og se
om ikke det løser problemet.

>Hmm ja, men jeg syns ik lige jeg kan finde noget om hvordan jeg får
>slettet den entry der er blevet glemt i utmp filen (som ligger i
>/var/run/utmp)

Det nemmeste plejer at være at logge ind på samme tty, for så bliver
entryen overskrevet. Alternativt kan man slette utmp-filen (og touch'e
en ny), og så logge _alle_ ud og ind (ellers bliver de usynlige).

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-04-02 15:34

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

> Det plejer det ikke at være. Prøv at lave en
> fuser /dev/pts/2
> og se om ikke der er en process tilbage. Giv den en kill -HUP,
> og se om ikke det løser problemet.

fuser /dev/pts/1
/dev/pts/1: No such file or directory

Nope, den fil har jeg nemlig kigget efter, den findes ikke!

> Det nemmeste plejer at være at logge ind på samme tty, for så
> bliver entryen overskrevet. Alternativt kan man slette
> utmp-filen (og touch'e en ny), og så logge _alle_ ud og ind
> (ellers bliver de usynlige).

Hvordan skifter jeg tty ?
Anyway, selvom jeg stadig logger ind på pts/2 selvom jeg er den
eneste bruger på maskinen, så er den gamle forsvundet fra who/w
udskriften efter jeg slettede og touchede en ny utmp fil.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-02 15:38

Den Thu, 25 Apr 2002 14:33:38 GMT skrev Henrik Stidsen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

>fuser /dev/pts/1
>/dev/pts/1: No such file or directory
>
>Nope, den fil har jeg nemlig kigget efter, den findes ikke!

fuser /dev/pts/*, og så sorter alt det fra der skal køre.

>Hvordan skifter jeg tty ?

Den starter fra 1, og springer over dem der er i brug.

>Anyway, selvom jeg stadig logger ind på pts/2 selvom jeg er den
>eneste bruger på maskinen, så er den gamle forsvundet fra who/w
>udskriften efter jeg slettede og touchede en ny utmp fil.

Men der er stadig noget der blokerer pts/1

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-02 15:40

Den Thu, 25 Apr 2002 14:38:19 +0000 (UTC) skrev Kent Friis:

>fuser /dev/pts/*, og så sorter alt det fra der skal køre.

Prøv at lave en fuser /dev/ptmx - det er den anden ende af pts'erne.

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-04-02 16:49

> [...]

giver kun den pts jeg selv er logget på med

> Prøv at lave en fuser /dev/ptmx - det er den anden ende af
> pts'erne.

intet resultat

Fra : Kent Friis

Dato : 28-04-02 17:38

Den Sun, 28 Apr 2002 15:49:01 GMT skrev Henrik Stidsen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

>giver kun den pts jeg selv er logget på med

>intet resultat

Du skal nok være root, for at få noget fornuftigt ud af fuser.

Alle xterms har normalt fat i /dev/ptmx, så du bør få nogen processer.

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-02 14:43

> Du skal nok være root, for at få noget fornuftigt ud af fuser.

lyder rigtigt - det burde jeg selv kunne have regnet ud...

> Alle xterms har normalt fat i /dev/ptmx, så du bør få nogen
> processer.

susie # fuser /dev/pts/*
/dev/pts/2: 11806 11822 11823 11835
susie # fuser /dev/ptmx
/dev/ptmx: 11805

- det var ikke meget den kunne sige ?

Fra : Kent Friis

Dato : 29-04-02 15:08

Den Mon, 29 Apr 2002 13:42:56 GMT skrev Henrik Stidsen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

>lyder rigtigt - det burde jeg selv kunne have regnet ud...

Well, i gamle dage var det faktisk ikke nødvendigt (dengang /proc
ikke var opfundet, og fuser var setgid kmem). Nutildags giver den
kun ens egne processer - men det burde nu også inkludere mindst en
xterm.

>susie # fuser /dev/pts/*
>/dev/pts/2: 11806 11822 11823 11835
>susie # fuser /dev/ptmx
>/dev/ptmx: 11805
>
> - det var ikke meget den kunne sige ?

Næ, 11805 må høre til pts/2. Så har jeg ikke lige nogen ide om hvorfor
pts/1 er blokeret. Hvad med bare at ignorere det?

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-02 22:36

> Well, i gamle dage var det faktisk ikke nødvendigt (dengang
> /proc ikke var opfundet, og fuser var setgid kmem). Nutildags
> giver den kun ens egne processer - men det burde nu også
> inkludere mindst en xterm.

xterm er bare den normale prompt ikke ? - jeg logger på med ssh og
altså ikke lokalt!

> Næ, 11805 må høre til pts/2. Så har jeg ikke lige nogen ide om
> hvorfor pts/1 er blokeret. Hvad med bare at ignorere det?

Kan sagtens ignoreres, nu er det mere for at finde ud af hvorfor den
gør det. Brugeren er jo fjernet fra who og w kommandoen!

Fra : Kent Friis

Dato : 29-04-02 23:43

Den Mon, 29 Apr 2002 21:36:00 GMT skrev Henrik Stidsen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

>xterm er bare den normale prompt ikke ? - jeg logger på med ssh og
>altså ikke lokalt!

Aha, jo det forklarer det. sshd kører som root, og det er den der
åbner /dev/ptmx.

>Kan sagtens ignoreres, nu er det mere for at finde ud af hvorfor den
>gør det. Brugeren er jo fjernet fra who og w kommandoen!

Ja, men utmp bliver ikke brugt til at finde en ny pseudo-tty, det
klares automatisk gennem /dev/ptmx. Så et eller andet sted må pts/1
stå som i brug - jeg har godt nok aldrig været ud for det, uden en
tilhørende process.

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-04-02 13:56

> Aha, jo det forklarer det. sshd kører som root, og det er den
> der åbner /dev/ptmx.

ja så kom vi jo det nærmere ;)

> [...]
> det klares automatisk gennem /dev/ptmx. Så et eller andet sted
> må pts/1 stå som i brug - jeg har godt nok aldrig været ud for

ja det virker lidt underligt, men hva, det betyder ikke det store så
længe det hele virker og der ikke står ekstra brugere i diverse
oversigter.

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-04-02 08:20

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> writes:

> Hmm ja, men jeg syns ik lige jeg kan finde noget om hvordan jeg får
> slettet den entry der er blevet glemt i utmp filen (som ligger i
> /var/run/utmp)

Nåaaa, der står lidt om formatet af filen og så kan man kode sig ud af
resten hvis man finder det nødvendigt. Jeg har aldrig selv
interesseret mig for hvad der står i mine utmp- og wtmp-filer.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.