Valg af styresystem.
Fra : John Lynge

Dato : 19-04-02 14:40

Hej venner.

Jeg skal til at lave et lille netværk, med fire maskiner, hvor af den ene er
en laptop.

Hvilket styresystem kan anbefales til dette brug?

Der er pt ikke adsl-forbindelse ud af huset, hvor jeg sidder. Denne
forbindelse foregår via en ISDN-ledning fra en af maskinerne.

Jeg er ikke så erfarende i at sætte netværk op, så det skal gerne være let
at gå til.
Der er netkort i alle maskiner og de er selvfølgelig forbundet med en
4-portshub.

MVH
John Lynge

http://www.newsfeeds.com - The #1 Newsgroup Service in the World!
Check out our new Unlimited Server. No Download or Time Limits!
-----== Over 80,000 Newsgroups - 19 Different Servers! ==-----

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-04-02 15:03

"John Lynge" <jal@jal.as> skrev:
> Jeg skal til at lave et lille netværk, med fire maskiner,
> hvor af den ene er en laptop.
>
> Hvilket styresystem kan anbefales til dette brug?

Alle fra Win95.

> Der er pt ikke adsl-forbindelse ud af huset, hvor jeg
> sidder. Denne forbindelse foregår via en ISDN-ledning
> fra en af maskinerne.

Så skal maskinen med Internet have mindst Win98se

> Jeg er ikke så erfarende i at sætte netværk op, så det
> skal gerne være let at gå til.
> Der er netkort i alle maskiner og de er selvfølgelig
> forbundet med en 4-portshub.

Det med valg af styresystem er lidt svært, men du kan da
skrive hvad du bruger de forskellige PCer til.

Fx. er Windows 2000 ikke specielt egnet til spil og
Windows 98, 98se og ME er ikke specielt gode til at
beskytte din PC imod udefrakommende (her tænkes på
deling af filer).

/Mikael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-02 16:52

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

>Windows 98, 98se og ME er ikke specielt gode til at
>beskytte din PC imod udefrakommende (her tænkes på
>deling af filer).

Man kan i 98 sætte password på drev (to niveauer: læseadgang og
fuld adgang). Virker det ikke, eller mener du at det ikke er godt
nok?

Jeg er klar over at Win2000 har en suveræn mulighed for at styre
adgangen.

--
Bertel

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-04-02 19:09

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev:
> Jeg er klar over at Win2000 har en suveræn mulighed
> for at styre adgangen.

Det er ift. Win2000 jeg mener.

/Mikael

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-04-02 17:47

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> writes:
> Fx. er Windows 2000 ikke specielt egnet til spil

Jeg gider ikke kommentere din åbenlyst begrænsede erfaring med
forskellige platforme, men ovenstående er og har altså været noget
sludder i lang tid. Windows 2000 er ikke specielt egnet til GAMLE spil,
men selv 4-5 år gamle titler virker fint.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-04-02 19:10

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev:
> [...]
> og har altså været noget sludder i lang tid. Windows
> 2000 er ikke specielt egnet til GAMLE spil, men selv 4-

Jeg mener også mere det er overkill, at bruge Win2000
til en spillemaskine...

/Mikael

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 19-04-02 19:12

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> wrote in news:3cc05d79$0$97328
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jeg mener også mere det er overkill, at bruge Win2000
> til en spillemaskine...

Vrøvl.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-04-02 19:42

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> writes:
> Jeg mener også mere det er overkill, at bruge Win2000
> til en spillemaskine...

Nogle af os gider ikke reboote computeren overhovedet, for ikke at
tale om flere gange om dagen. Win9x har været inferiørt teknologi
siden det kom frem - det bliver ikke bedre af at leverandøren har et
bedre produkt på markedet.

OT, så FUT et andet sted hen.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-04-02 20:08

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> skrev:
> Nogle af os gider ikke reboote computeren
> overhovedet, for ikke at tale om flere gange om dagen.

God pointe.

> Win9x har været inferiørt teknologi siden det kom frem
> - det bliver ikke bedre af at leverandøren har et bedre
> produkt på markedet.

Nu er jeg hoppet af, så jeg tror bare jeg lytter med og
lærer lidt mere

Venligst
Mikael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-04-02 17:35

On Fri, 19 Apr 2002 15:40:16 +0200, "John Lynge" <jal@jal.as>
wrote:

> Jeg skal til at lave et lille netværk, med fire maskiner, hvor af
> den ene er en laptop. Hvilket styresystem kan anbefales til dette
> brug?

Det er jo et spørgsmål om, hvad de skal kunne, og om personlige
preferencer. For nogen vil MacOS være det rigtige, for andre
Windows og for andre igen Linux.

Det er ikke muligt at svære på dit spørgsmål, med de oplysninger,
du stiller til rådighed.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-04-02 00:04

> [...]

>en laptop.
>
>Hvilket styresystem kan anbefales til dette brug?

Hvis det eneste kriterium er, at du skal kunne køre et netværk, så er
du stort set frit stillet - det er de færreste, der ikke kan det.

Hvis det er Windows, du går efter, er det stort set sådan, at jo
nyere, jo bedre: Du får flere muligheder for at styre dit netværk med
fx Win2k end Win95.

Hvis du foretrækker Linux - eller en anden gratis UNIX-variant - får
du noget større muligheder for at konfigurere alt muligt. Til gengæld
skal du nok påregne lidt længere tid til at sætte dig ind i disse
muligheder.

>Der er pt ikke adsl-forbindelse ud af huset, hvor jeg sidder. Denne
>forbindelse foregår via en ISDN-ledning fra en af maskinerne.

Dvs. du skal have noget software, som giver mulighed for, at andre
maskiner kan få adgang via denne maskine.
I Win98SE, Win2k og XP er det indbygget og hedder ICS (Internet
Connect Sharing) - se Bjarne Duelunds glimrende sider:
Til Win95 eller Win98FE skal du bruge 3. parts-software som fx
WinGate, SyGate etc.

>Jeg er ikke så erfarende i at sætte netværk op, så det skal gerne være let
>at gå til.

Så hold dig til Windows 98SE eller nyere og brug samme version på alle
maskiner - det gør tingene lidt lettere.

Hvis du har lyst til at sætte dig lidt ind i det, så er Helmig's
"World of Windows Networking" meget grundigt forklaret (engelsk) og
med masser af billeder:

>Der er netkort i alle maskiner og de er selvfølgelig forbundet med en
>4-portshub.

Jamen, så er det jo bare med at komme i gang med at installere :)

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-04-02 08:02

On Sat, 20 Apr 2002 01:04:23 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

>Så hold dig til Windows 98SE eller nyere og brug samme version på alle
>maskiner - det gør tingene lidt lettere.

Hvis du køre XP H, så starter du med at sætte netværket op på den, og
får lavet en diskette, som du sætter i win 9x maskinerne, og klikker
på den fil der ligger, og så køre det. Letter kan det ikke blive,,,

--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste