7-årig nøglebarn farer vild - hvad bør jeg~
Fra : Brian Jensen

Dato : 19-04-02 12:59

Hej

Her ved 12.30 tiden i dag, var jeg på vej om i byen til fods. Da jeg
skal krydse en ret befærdet vej med 'torronto-fodgængerfelt' bliver
jeg opmærksom på at en lille pige, (som jeg først fejlagtigt havde
anset som legende med en fjer), sad og græd stilfærdigt.

Da trafikken på dette tidspunkt var sparsom på stedet, kunne det næppe
være årsagen, så noget andet måtte jo være galt.
Følgende replikskifte:
Jeg: Er der noget galt lille ven?
Pigen: Jeg kan ikke finde (bip)vej?
Jeg: Bor du da der?
Pigen: Ja
Jeg: er i lige flyttet til byen?
Pigen: Ja

Naturligvis fulgte jeg hende hjem til hendes bopæl for at kunne
fortælle forældrene at pigen endnu var for ukendt med lokalområdet til
at kunne finde hjem fra skole på egen hånd.
Vi når nu frem til hendes bopæl:

Jeg: Nå, skal vi gå ind og sige hej til din far og mor?
Pigen: Jamen de er ikke hjemme.
Jeg: Øh nå, ved du hvad, så har jeg noget her jeg gerne vil have at du
giver dem når de kommer hjem (Giver pigen mit visitkort), og du skal
bede dem om at kontakte mig, vil du det?
Pigen: Ja det skal jeg nok.

Nu venter jeg så på at blive kontaktet af pigens forældre, men hvordan
skal/bør jeg egentlig forholde mig?

Hvis begge forældre er udearbejdende og familen er nytilflyttet kan
jeg forestille mig følgende problemstilling:
Ingen venner/familie som kan passe pigen.
Kommunen kan ikke levere pasningsgaranti.

Men ovenstående mulige problemer kan altså ikke opveje det, for mig
helt uacceptable at en pige på 7 år ikke kan finde hjem fra skole, og
ingen har at søge trøst hos når hun kommer hjem

Bør jeg kontakte offentlig myndighed, eller skal jeg 'nøjes' med at
forklare forældrene om pigens problemer?

--
Mvh Brian Jensen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 19-04-02 13:12

[snip]

> [...]
>
> Bør jeg kontakte offentlig myndighed, eller skal jeg 'nøjes' med at
> forklare forældrene om pigens problemer?

Måske du som pkt. 1 bør sikre dig at pigen faktisk bor på den adresse du
fulgte hende hen til. Ring da til adressen indtil du træffer nogen hjemme,
og fortæl om din oplevelse. Så må du basere evt. yderligere handlinger på
forældrenes reaktion på din historie. Er de f.eks. helt ligeglade, og beder
dig passe dig selv, så burde du nok gøre noget mere ved det, men mit gæt er
da at forældrene er glade for at pigen er kommet godt hjem.

Måske skulle hun have været i SFO men bare havde glemt det eller taget fejl
af tiden?

Håber du får snakket med forældrene.

Michael

Fra : Brian Jensen

Dato : 19-04-02 20:40

On Fri, 19 Apr 2002 14:12:15 +0200, "Michael Jørgensen"
<m.jorgensen@fjernmig.mail.dk> wrote:

>Måske du som pkt. 1 bør sikre dig at pigen faktisk bor på den adresse du
>fulgte hende hen til.

Hun kunne genkende huset, da vi fik det inden for synsvidde, og
herefter virkede stedkendt.

>Ring da til adressen indtil du træffer nogen hjemme,

Jeg har ikke været i stand til at finde tlf.nr. dels p.g.a jeg ikke
har noget navn at gå efter, og måske dels fordi at de er
nytilflyttere?

>Håber du får snakket med forældrene.

Me2, men det er desværre ikke sket endnu.
Det skal dog bemærkes at vi ikke har været hjemme fra kl. ca. 1900 til
ca.kl 2100.

--
Mvh Brian Jensen

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 19-04-02 15:30

Hej Brian

Det er dejlig at høre at du hjalp pigen, men lad vær med at
"overreager".

Min pige på 10, har siden januar taget bussen fra nørrebro til amager
for at komme i klub, jeg var ikke glad for ordningen men hun blev
fuldt af min mand i 1 uge og det har fungeret, så pludselig i sidste
uge ringede min mobil tlf. og jeg havde en fremmed mand i røret, han
stod på amagerbrogade med hende, hun kom til telefoner og forklarede
at en af pigerne fra klubben havde sagt at der hvor hun stod af sin
bus kørte 350S så de kunne følges, MEN det var 200S der kørte der og
så viste hun ikke hvilken vej hun skulle gå, havde prøvet at finde en
telefonboks(hun har telekort og penge på sig) men røret var i stykker
hun begynder at græde men ser en mand og spør om han har en mobil hun
kan låne og ringe til sin mor. Da hun ringede var jeg i roskilde og
havde det af h.t. for hvofor kunne jeg ikke bare gå der hjemme og så
selv følge hende el. få morfar til at følge hende, de 45 min før jeg
talte med hende hjemme fra og hørte at hun var kommet hjem gjorde mig
10 år ældre.

Jeg ved godt at den pige du hjalp var 7, men hun kan også godt have
lavet "gale strejer" og ikke kunne komme tilbage på "rette vej".

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Brian Jensen

Dato : 19-04-02 20:40

On Fri, 19 Apr 2002 16:30:18 +0200, Winnie Henriksen
<winnie@bitnisse.dk> wrote:

> men lad vær med at "overreager".

Netop derfor jeg søger råd her i gruppen.

>talte med hende hjemme fra og hørte at hun var kommet hjem gjorde mig
>10 år ældre.

Det tror jeg gerne. Der er jo også en væsentlig forskel på en 'lille'
by i midtjylland og københavn.

>Jeg ved godt at den pige du hjalp var 7, men hun kan også godt have
>lavet "gale strejer" og ikke kunne komme tilbage på "rette vej".

Godt du minder mig om det. Min største knægt forsøgte også at finde
nogle genveje fra skole til fritidshjem i den alder, og her fulgtes
han ofte med en pige fra samme klasse/fritidshjem
- hvem af dem der var 'skurken' ved jeg ikke, men de har nok været
lige gode om det.

--
Mvh Brian Jensen

Fra : MP

Dato : 21-04-02 15:13

Hej Winnie
Jeg synes ikke, at Brian overreagerede - tværtimod....
Jeg har selv en pige på 7 år og selvom vi ikke lige er flyttet osv. kunne
jeg ikke drømme om, at hun selv skulle gå hjem fra skole og da slet ikke til
et tomt hus. Jeg synes som du beskriver det for din pige er situationen en
helt anden og hun er trods alt også 3 år ældre.

mvh
MP

Fra : vagn torup

Dato : 19-04-02 17:47

Hej Brian
Hvor var det dog godt, det var dig, hun mødte og ikke en eller anden
pædofil.
Jeg tror ikke, du skal gøre noget i forhold til kommunen, men jeg håber, at
de pågældende forældre ringer til dig og siger ordentlig tak, for det bør de
helt klart gøre.
MVH Rikke
Brian Jensen <brian.nospam@jensen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:v400cu8n2eduqvdr4rcpkkb3852f2rdt90@dtext.news.tele.dk...

Fra : Lonnie

Dato : 23-04-02 00:51

Hejsa!

<snip>
> Nu venter jeg så på at blive kontaktet af pigens forældre, men hvordan
> skal/bør jeg egentlig forholde mig?
Jeg er lidt nysgerrig, hvad endte det hele med?

- Lonnie.

Fra : Brian Jensen

Dato : 24-04-02 20:22

On Tue, 23 Apr 2002 01:50:53 +0200, "Lonnie"

>Jeg er lidt nysgerrig, hvad endte det hele med?

Tjae, da jeg endnu ikke havde hørt noget fra dem, besluttede jeg i dag
at tage den lille omvej hjem fra bussen, for lige at 'hilse på' og
sikre mig at forældrene var klar over at pigen havde haft problemer.

Det kunne jo for eksempel være at hun havde fortiet hændelsen, af skam
over at være faret vild få hundrede meter fra hjemmet, eller hvad ved
jeg.

Nå, men jeg ringer så på døren og venter lidt mens en hund bliver
gennet væk inden en kvinde åbner døren...
Verden er sg* lille. Der stod lillesøsteren til en af mine
barndomsvenner!

Nå, men det viste sig altså at pigen havde fortalt forældrene om
hændelsen, og moderen takkede mig da også pænt for at have fulgt pigen
hjem.

Desværre havde jeg lidt småtravlt, så det blev kun til 1 minut eller
2, så smuttede jeg igen.

Nu bagefter ærgrer det mig lidt, at jeg ikke fik spurgt om hvorfor
pigen tilsyneladende ikke var i sfo.

--
Mvh Brian Jensen