Hvilken bærbar? 14.000 kr.
Fra : Daniel Baek

Dato : 19-04-02 13:01

Jeg er på udkik efter en bærbar som jeg skal bruge til mit studie.

Jeg påregner den må koste ca. 14.000 kr.

Jeg har set en Fujitsu Siemens til 13.500 med 1200 Mhz, 20 GB, 358 mb
sd ram og kombo brænder/dvd/cd. Skærmen er 14,1 tft.

Er det okay køb eller findes der noget bedre?

Samtidig overvejer jeg at tilslutte den en 19" skærm og mus/tastatur
så jeg kan arbejde ordentlig ved den derhjemme...evt bruge en docking
station.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 19-04-02 13:12

Daniel Baek skrev:

> [...]
>
> Samtidig overvejer jeg at tilslutte den en 19" skærm og mus/tastatur
> så jeg kan arbejde ordentlig ved den derhjemme...evt bruge en docking

En af mine kammerater har lige købt en Fujitsu Simens bærbar, og den er
han ikke helt glad for, da det er en desktop processor der sidder i den,
så blæseren larmer så meget at han umuligt kan sidde med den i timerne.
Selv har jeg en Dell Inspiron 4000 og den er totalt lydløs, kan kun
anbefale dig at købe Dell...

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-04-02 13:56

"Daniel Baek" <daniel@baek.tk> skrev:
> Jeg påregner den må koste ca. 14.000 kr.
>
> Jeg har set en Fujitsu Siemens til 13.500 med 1200
> Mhz, 20 GB, 358 mb sd ram og kombo
> brænder/dvd/cd. Skærmen er 14,1 tft.
>
> Er det okay køb eller findes der noget bedre?

Lyder fint, men kender ikke FS.
Min bror har lige købt en Compaq 705E, den er han ret
glad for - den har faktisk mere eller mindre erstattet
hans bærbare (600MHz Athlon mm.).
Eneste minus er at harddisken giver en lille pivelyd fra
sig, ellers er den ganske lydløs er en ret kraftig maskine.

Venligst
Mikael

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-04-02 14:25

> [...]

> sd ram og kombo brænder/dvd/cd. Skærmen er 14,1 tft.
>
> Er det okay køb eller findes der noget bedre?

Hvis du ikke er til høj varmeudvikling og et dertil hørende højt støjniveau
fra diverse blæsere, skal du gå langt uden om den. (Jeg formoder du henviser
til en Fujitsu Siemens Amilo D med celeron processor).

Gå efter en maskine med en ægte mobile processor, (Intel med Speedstep
teknologi eller AMD med PowerNow teknologi) hvis du vil sikre dig lang
batteritid, og lavt støjniveau.

mvh
Peter

Fra : wheeeeeeee

Dato : 19-04-02 14:50

> [...]
> sd ram og kombo brænder/dvd/cd. Skærmen er 14,1 tft.
>
> Er det okay køb eller findes der noget bedre?

Når det er bærbar så gå ikke efter rene specs. Det er ikke som en stationær.
Batterilevetid, vægt, holdbarhed er meget vigtigere når det kommer til
bærbare.

Køb ikke en med desktop CPU, men køb med speciel mobile CPU.

Hvis muligt, så prøv computeren i virkeligheden inden du køber.

> Samtidig overvejer jeg at tilslutte den en 19" skærm og mus/tastatur
> så jeg kan arbejde ordentlig ved den derhjemme...evt bruge en docking
> station.

Personligt synes jeg at det er spild, hvis man har en god TFT skærm. TFT er
specielt god til arbejde (tekstbehandling, spreadsheet mm.).
Hvis du køber en med et godt tastatur, er der ikke så meget grund til at
tilslutte noget ekstra tastatur heller.

Se fx IBM og HP, de har dockingstationer, som man sætter computeren ovenpå.
Så kan man tage computeren ud af den, og så er den tynd og vejer 1-2 kg.

Fra : Klavs Klavsen

Dato : 19-04-02 14:53

Daniel Baek wrote:
> Jeg er på udkik efter en bærbar som jeg skal bruge til mit studie.
>
> Jeg påregner den må koste ca. 14.000 kr.
se på www.edbpriser.dk - under spotmarked.. der er IBM bærbare (nye, med 3
års garanti) - dog med engelsk keyboard, til salg for 7-12.000 kr. afhængig
af specs. Jeg har selv købt en, ved at sende en mail direkte til
besked@besked.com (det er ham edbpriser sælger dem for).
jeg bad om at få 320mb ram og indbygget netkort. Gav 9.500 kr. for en IBM
X20 med 600mhz og 12" skærm og de specs. Billigt!

Og IBM er der vist ikke nogen der er i tvivl om er Super kvalitet - bl.a.
er kabinettet lavet af en slags titanium, som er ca. 3 gange så stærkt som
det normale bærbare er lavet af.. osv. en lækker maskine.

--
Regards,
Klavs Klavsen

-------------| This mail has been sent to you by: |------------
Klavs Klavsen - Open Source Consultant
kl@vsen.dk - http://www.vsen.dk

Get PGP key from www.keyserver.net - Key ID: 0x586D5BCA
Fingerprint = A95E B57B 3CE0 9131 9D15 94DA E1CD 641E 586D 5BCA
--------------------[ I believe that... ]-----------------------
It is a myth that people resist change. People resist what other
people make them do, not what they themselves choose to do...
That's why companies that innovate successfully year after year
seek their peopl's ideas, let them initiate new projects and
encourage more experiments. -- Rosabeth Moss Kanter

Fra : Gjøl

Dato : 20-04-02 08:27

"Klavs Klavsen" <kl@vsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har selv en IBM, men jeg undre mig over at ingen forslår Dell, de reklamere da
volsomt i denne tid.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 20-04-02 14:18

<-------------->
> Jeg har selv en IBM, men jeg undre mig over at ingen forslår Dell, de
reklamere da
> volsomt i denne tid.
<-------------->
Der kun et problem med Dell, de er sku for fede, markedes bedste efter min
mening

Fra : Ulrik

Dato : 20-04-02 18:57

"Gjøl" <canislupus@UDpc.dk> wrote in message

> "Klavs Klavsen" <kl@vsen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har selv en IBM, men jeg undre mig over at ingen forslår Dell, de
reklamere da
> volsomt i denne tid.

Jeg arbejder i en mellemstor virksomhed, hvor man har besluttet at bruge
Dell som leverandør af bærbare (efter Compaqs kundeservice - også kendt som
"sCombaq dontCare" blandt tidligere venner - begyndte at ligne en Monty
Python sketch), og det har på ingen måde været noget hit. Der har været
mange forskellige problemer med dem, og næsten alle de P3-baserede Inspirons
vi fik leverede larmer fra processorkøleren. Det lyder simpelthen som om en
stakkels humlebi kæmper for sit liv inde i den, og flere reperationer udført
af en hidkaldt Dell-tekniker har ikke løst problemet. Der har også været en
del problemer med tasturerne.

Hvad der fik firmaets IT afdeling til at vælge Dell, ved jeg ikke, men det
bedste jeg kan sige om Dell er, at det er herligt at kunne skræddersy sin
laptop næsten som om det var en almindelig desktop PC. Det flirter IBM og
Compaq også med, så det i sig selv er ikke helt nok i mine øjne.

Skulle jeg privat vælge en laptop, ville jeg nok foretrække en IBM og sikker
gøre som Klavs Klavsen foreslog, og købe den via EDBpriser's spotmarked.

Mhv, Ulrik

Fra : Deaster

Dato : 20-04-02 19:37

Ulrik wrote:
> [...]
> kæmper for sit liv inde i den, og flere reperationer udført af en
> hidkaldt Dell-tekniker har ikke løst problemet. Der har også været en

Hmm, vi har omkring 30 styk Dell Latitude, og der er problemer med en enkelt
af dem. Resten kører bare uden nogen som helst problemer, det er de mest
stabile computere jeg nogensinde har oplevet. Gad vide hvor stor forskel der
er på deres Inspirion og Latitude serie?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 20-04-02 20:35

Deaster skrev:

> [...]
> stabile computere jeg nogensinde har oplevet. Gad vide hvor stor forskel der
> er på deres Inspirion og Latitude serie?

Sidder også selv med en Dell Inspiron 4000 maskine, og den er kan kun
høres de få gange hvor køleren går igang, og det sker ikke ved normalt
brug, men kun hvis man sidder og spiller.
Jeg køre XP på min og den går aldrig ned eller andet, det eneste jeg har
ar sætte en finger på, det er at cdrom drevet nogle gange hopper ud af
sig selv, og så skal maskinen genstartes igen for at den kan finde
drevet, men det er nok bare fordi jeg har fået slået indmaden lidt skæv
efter en tur på gulvet - landede selvfølgelig på kablet fra det eksterne
netkort og knækkede

Fra : Daniel Baek

Dato : 22-04-02 09:24

Umiddelbart lyder det som om der ikke er nogen der har gode erfaringer
med Fujitsu Siemens og at alle ville vælge noget andet - er det
rigtigt ?

Hvis i ville vælge en anden, kan i så ikke prøve at komme med et
konkret konkurrence dygtigt tilbud til samme pris?

Håber at høre fra jer igen - tak for de mange gode råd indtil videre.

Daniel

Fra : Daniel Baek

Dato : 24-04-02 13:53

Nu har jeg købt den, og så må tiden bare vise hvad der sker...indtil
videre syntes jeg den er for fed!!!

Endnu engang tak for rådene - hvis i har gode råd forslag til andet må
i gerne sende dem ;)