cdonts mail med data fra Access database
Fra : Informationskontoret

Dato : 19-04-02 11:57

Hej.
Jeg er igang med at lave en auto mail der bliver sendt til nogle medlemmer i
en database.
Denne mail skulle gerne blive udformet af nogle nyheder vi har i en database
på vores hjemmeside. Hvordan kan man sætte data fra databasen i body uden at
den melder fejl. Kan det lade sig gøre.
Jeg har selv forsøgt lidt men kan ikke få den til at fatte at den skal sætte
data ind i Body.

Når jeg har mail senderen her:
<%
Set objMail = CreateObject("CDONTS.NewMail")
objMail.From = "ikt-lfrs@hjv.dk"
objMail.To = "ikt-lfrs@hjv.dk"
objMail.Bcc = "ikt-lfrs@hjv.dk"
objMail.Subject = "Nyhedsbrev fra Informationskontoret" objMail.Bodyformat=1
objMail.MailFormat=0
objBody = ??????????????????
objMail.Send
Set objMail=nothing
%>

hvordan får jeg så lagt denne ind:

<% Response.Write Record("Overskrift")%>

Med venlig hilsen
Per

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-04-02 12:09

Informationskontoret wrote in

> [...]
> %>
>
> hvordan får jeg så lagt denne ind:
>
> <% Response.Write Record("Overskrift")%>

Du skal oprette en streng, som indeholder den besked du gerne vil have
i nyhedsbrevet. Derefter giver du denne streng til dit mailobjekt som
mody.

[... oprettelse af forbindelse (oCon) til database ...]

oRes.open "SELECT Overskrift,Nyhed,forfatter FROM Nyhedstabel WHERE id=1", oCon
strBody = oRes("Overskrift") & VbCrLf &_
        VbCrLf &_
"Denne uges emne: " & oRes("Emne") & VbCrLf &_
VbCrLf &_
oRes("Nyhed") & VbCrLF &_
VbCrLf &_
"Med venlig hilsen" & VbCrLf &_
VbCrLF &_
"... dig ..."

objMail.Body = strBody
objMail.Send

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Informationskontoret

Dato : 19-04-02 12:29

Tak for dit svar Jesper.
Jeg har lidt problemer med at får det passet ind i min asp fil.

Den kommer med en fejl :

Microsoft VBScript compilation error '800a03ea'

Syntax error

/beta2/nyheder/send.asp, line 13

set objMail = CreateObject("CDONTS.NewMail")
^

Kan du se hvad der er galt?..

mvh
Per

<%
'-- Forbindelse til Access --
Set Conn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=XXXX-- Virker --
XXXX"
Set Record = Conn.Execute(Sql)
Sql = "SELECT Overskrift FROM nyheder WHERE (ID = " &
Request.QueryString("id") & ")"

strBody = Record("Overskrift") & VbCrLf &_
VbCrLf &_

[...]
objBody = strBody
objMail.Send
Set objMail=nothing
%>

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-04-02 16:41

> [...]
>
> Syntax error
>
> /beta2/nyheder/send.asp, line 13
>
> set objMail = CreateObject("CDONTS.NewMail")

Du har kode som:

strBody = Record("Overskrift") & VbCrLf &_
VbCrLf &_

Her skal du fjerne den sidste &_

Altså så det giver

Fra : Informationskontoret

Dato : 22-04-02 08:41

> [...]
> http://stocholm.dk
> http://asp.stocholm.dk
> Svar til gruppen og ikke til mig privat pr. email :|

Jeg ville gerne lave et Loop af nyheder fra min database. Hvordan får jeg
den til at fatte kommandoen: Do While Not Record.EOF og Record.MoveNext /
Loop

strBody = "<!DOCTYPE HTML PUBLIC""-//IETF//DTD HTML//EN"">" & Do While Not
"<br>" & Record("nyhed") & VbCrLf &_
Record.MoveNext & VbCrLf &_
Loop VbCrLf
;)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-04-02 09:14

On Mon, 22 Apr 2002 09:40:43 +0200, "Informationskontoret"
<ikt-lfrs@hjv.dk> wrote:

<SNIP>
Hvorfor fjerner du ikke det forrige svar - det har jo ikke en dyt at
gøre med det, du nu spørger om. Se gerne link i min signatur!

>Jeg ville gerne lave et Loop af nyheder fra min database. Hvordan får jeg
>den til at fatte kommandoen: Do While Not Record.EOF og Record.MoveNext /
>Loop

I hvert fsld ikke sådan :)
& bruges til at forbinde tekst-strenge - ikke til at binde en række
kommandoer sammen.

Hvis humlen er, at du vil have dannet en tekststreng, som du så senere
kan skrive ud:

strBody = "<!DOCTYPE HTML PUBLIC ""-//IETF//DTD HTML//EN"">" & VbCrLf
' Du havde glemt et mellemrum efter PUBLIC

Do While Not Record.EOF
"<br>" & VbCrLf &_
Record("nyhed") & VbCrLf & VbCrLf
Record.MoveNext
Loop
strBody = strBody & VbCrLf

Må jeg - ikke for at være flabet - foreslå, at du tæver tutorialen på
html.dk grundigt igennem, så vil du lære lidt mere om hvordan man
skriver de mest grundlæggende ting i ASP.
Nøjes ikke med at læse den igennem, men brug eksemplerne til at "lege"
lidt med, så får du mere føling med, hvad der virker og ikke virker.

Good luck,
Jørn

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Informationskontoret

Dato : 22-04-02 09:35

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvorfor fjerner du ikke det forrige svar - det har jo ikke en dyt at
> gøre med det, du nu spørger om. Se gerne link i min signatur!

Burde jeg nok have tænkt på. :| sorry..

> [...]
> Nøjes ikke med at læse den igennem, men brug eksemplerne til at "lege"
> lidt med, så får du mere føling med, hvad der virker og ikke virker.

Jeg er lige begyndt på ASP, og er derfor ikke så rutineret som du givetvis
er. Men man kan ikke lære det hvis man ikke gør et forsøg, vel ;)
Tak for hjælpen.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-04-02 19:33

On Fri, 19 Apr 2002 13:28:45 +0200, "Informationskontoret"
<ikt-lfrs@hjv.dk> wrote:

>Syntax error
>
>/beta2/nyheder/send.asp, line 13
>
>set objMail = CreateObject("CDONTS.NewMail")

>strBody = Record("Overskrift") & VbCrLf &_
> VbCrLf &_

Dit "&_" skal væk

>set objMail = CreateObject("CDONTS.NewMail")

<SNIP resten>

Good luck,
Jørn

PS: Gider du tage et kig på: