Hjælp til LINUX begynder
Fra : JOHANSEN

Dato : 19-04-02 10:16

Hej
Jeg er ny til LINUX og har derfor nogle spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe
med at besvare
Jeg kunne godt tænke mig at skifte mit MS system ud med en LINUX
installation
Min PC skal primært bruges til følgende
-Office (har StarOffice 5.2 liggende på CDR)
-Billed behandling (noget lign. Paint Shop Pro)
-divX, DVD og MP3 afspilning
-PC Bank -? .....virker sikkert ikke (findes der en emulator det kan køre
under?)
-Layout lign. PageMaker
-Email, News, Websurfing

Hardware der skal understøttes
-ASUS A7V MB
-ATA 100 promise HD
-Nvidia MX klon grafikkort TV-Out (virker det med TV-Out under LINUX)
-SB Live 5.1 lyd
-Mustek 1200 ED Plus parallelport scanner
-Epson SC 680 USB Printer
-Logitech trådløst tastatur/mus
-Philips Webcam USB

Jeg har downloadet RedHat 7.2 som 2 iso filer, men er nu kommet i tvivl om
forskellen på LINUX distributioner.
Er der en distribution der passer mere eller mindre godt til mit behov? jvf.
kravene ovenfor
Når der kommer nye versioner af LINUX f.eks. v. 8.0 kan jeg så opdatere
systemet eller kræves der generelt en helt ny installation?

Hvad siger I til det ? kan jeg helt erstatte MS med linux?
Jens
NB. Ved "reply" til e-mail
SLET_ adresse _DETTE

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 19-04-02 11:33

On Fri, 19 Apr 2002 11:16:09 +0200, JOHANSEN
<SLET_News@Johansen.dk_DETTE> wrote:
> [...]

Gimp er det jeg har brugt.

Aviplay, xine, videolan, xmms.

Du mener netbanker? Nogle understoetter netscape. Proev at snakke med
din netbank-udbyder ..

Mozilla etc., slrn eller pan.

Jeg har det indtryk at Mandrake er mere brugervenlig end Redhat, og
kunne vaere nemmere at bruge for folk med din baggrund.

Ja .. men det kraever et indsats fra din side.

Det vil kraeve, at du laeser dokumentation, howtos etc. - og laerer at
loese dine problemer, da stoerstedelen af dem har mindst en anden
bruger haft .. og skrevet enten til en mailingliste eller paa
news. Det kan google hjaelpe dig med at finde ;)

En bedre loesning ville maaske vaere at beholde windows, og installere
linux ved siden af, saa du kan laere det uden frustrationer over at du
ikke kan udfoere dine dagligdags opgaver. Du kan dualboote windows og
linux.

--

/wojci at wojci dot dk

One must suffer before enlightenment.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-04-02 11:39

JOHANSEN skrev:

> -PC Bank -? .....virker sikkert ikke (findes der en emulator det kan
> køre under?)

Der findes mange banker, der virker under Linux. Selv bruger jeg
SkandiaBanken, og den virker i Netscape 4.x.

Andre banker, der virker under Linux:
http://linux.dk/support/

> Når der kommer nye versioner af LINUX f.eks. v. 8.0

Du forveksler versionsnummeret på Linux (kernen i styresystemet) med
versionsnummeret på distributionen (f.eks. Red Hat Linux eller SuSE
Linux).

> kan jeg så
> opdatere systemet

Ja.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : JOHANSEN

Dato : 19-04-02 12:14

Tak til Jonas og Michael
Jeg prøver ... og håber det kommer til at virke

Jens

Fra : Christian Joergensen

Dato : 19-04-02 12:40

On Fri, 19 Apr 2002 11:16:09 +0200, JOHANSEN wrote:

> -Office (har StarOffice 5.2 liggende på CDR)

Jeg bruger abiword og gnumeric.

> -Billed behandling (noget lign. Paint Shop Pro)

Gimp er klart at foretrække :)

> -divX, DVD og MP3 afspilning

mplayer virker ganske godt.

> -PC Bank -?
> .....virker sikkert ikke (findes der en emulator det kan køre under?)

Jeg kører mine Nordea netbank gennem Internet Explorer i vmware.

> -Layout lign. PageMaker

Kender ikke programmet.

> -Email, News, Websurfing

Evolution, Pan og Mozilla

--
Christian Jørgensen | The difference between theory and practice is that in
http://www.razor.dk | theory there is no difference between theory and

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 19-04-02 13:03

Christian Joergensen wrote:
> [...]

Openoffice.org

http://www.linuxin.dk/artikler/vis_artikel.php?id=32

Bjorn

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-04-02 13:47

Søg på http://freshmeat.net/.

> -Email, News, Websurfing

Der plejer jeg bare at bruge KDEs programmer til formålet; henholdsvis
KMail, KNode og Konqueror.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-04-02 14:24

"JOHANSEN" <SLET_News@Johansen.dk_DETTE> writes:

> [...]
> Min PC skal primært bruges til følgende
> -Office (har StarOffice 5.2 liggende på CDR)
> -Billed behandling (noget lign. Paint Shop Pro)
GIMP

> -divX, DVD og MP3 afspilning

mplayer til de 2 første. xmms til det sidste.

> -PC Bank -? .....virker sikkert ikke (findes der en emulator det kan køre
> under?)
> -Layout lign. PageMaker
FrameMaker eller Coral ventura

> -Email, News, Websurfing
Jeg bruger gnus til email og news. Knode er også glimrende. JEg
bruger opera til web.

Fra : JOHANSEN

Dato : 19-04-02 15:20

Mange tak for alle jeres svar
Utrolig hjælpsom newsgruppe må jeg sige.
Hvis I har links til litteratur der bare skal læses før en installation, så
vil jeg blive glad for et hint.

Jeg har lige et par ekstra spm. inden jeg formatere skidtet ....
Er der generelt problemer med understøttelse af hardware under LINUX?
f.eks.ATA 100 promise HD
et ATA100 system - hvad med LINUX?

Nvidia MX klon grafikkort TV-Out

SB Live 5.1 lyd?
Mustek 1200 ED Plus parallelport scanner?
Epson SC 680 USB Printer?

Hvilke gode alternativer findes der til ADOBE programmer (PageMaker,
Acrobat, Photoshop)
Vedr. sikkerhed - fra MS er jeg vant til både *antivirusscanner, *firewall
(software) samt *spywareremover + div. patch fra MS
Hvordan med LINUX er det ligeså vigtigt / nødvendigt her?
Hvad kan evt. anbefales

Endnu engang tak for hjælpsomheden
Jens
NB. Ved "reply" til e-mail
SLET_ adresse _DETTE

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-04-02 15:25

JOHANSEN wrote:

> Hvis I har links til litteratur der bare skal læses før en installation, så
> vil jeg blive glad for et hint.

http://www.sslug.dk/linuxbog/

Især

http://www.sslug.dk/linuxbog/?b=admin

har hjulpet mig rigtig meget.

--
..signature

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-04-02 16:00

JOHANSEN wrote in <3cc0279f$0$278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Hvis I har links til litteratur der bare skal læses før en installation,
> så vil jeg blive glad for et hint.

Der er jo selvfølglig linux-bøgerne på sslug, som allerede nævnt:

http://www.sslug.dk/linuxbog/

> Jeg har lige et par ekstra spm. inden jeg formatere skidtet ....
> Er der generelt problemer med understøttelse af hardware under LINUX?

God og populært hardware: Nej.
Resten: Nogle gange.

> f.eks.ATA 100 promise HD
> et ATA100 system - hvad med LINUX?

Hmm... Jeg har aldrig stødt på det problem, men jeg ved ikke lige om jeg
har installeret Linux over ata100...

> Nvidia MX klon grafikkort TV-Out

nVidia ting virker. Ifølge nVidia virker det enda ganske glimrende.
Hvis klonet er lavet godt, så må den vel også virke.

> SB Live 5.1 lyd?

Du kan i hvert fald sagtens få stereo-lyd, jeg har aldrig leget med
surround.

> Mustek 1200 ED Plus parallelport scanner?

Den tror jeg nok skulle være understøttet, hvis du kigger efter SANE finder
du nok en liste over hvad der er understøttet.

> Epson SC 680 USB Printer?

Ingen anelse.

> Hvilke gode alternativer findes der til ADOBE programmer (PageMaker,
> Acrobat, Photoshop)

Photoshop: Gimp.

> Vedr. sikkerhed - fra MS er jeg vant til både *antivirusscanner, *firewall
> (software) samt *spywareremover + div. patch fra MS
> Hvordan med LINUX er det ligeså vigtigt / nødvendigt her?

Antivirus: Har jeg aldrig brugt noget af i Linux.
Firewall: Egentlig også overflødig, men det er bla. fordi jeg
tilsyneladende altid sidder bag en router, som fungerer som (simpel)
firewall, alle de steder jeg kommer hen.
Spyware-remover: Også irrelevant (for mig) i Linux.
Patches fra MS: Det er vist også temmeligt overflødigt.

Mange af tingene kan undværes, fordi jeg kan stole på ca. alt det software
jeg har.
I Windows har folk ofte den vane, at installere alt muligt forskelligt fra
diverse "tvivlsomme" kilder. Den slags er fyldt med virus, spyware,
backdoors osv. Man kan ikke engang stole på selve styresystemet, og eller
anerkendte programmer som MS Office. Jeg gør i hvert fald ikke.

I Linux kan du oftest nøjet med programmer, som ligger i pakkesystemet til
din distribution. Dvs. software du kan stole på i langt højere grad. Og
hvis du vælger at stole på dit software er antivirus og spywareremover
overflødigt. Og hvis du har styr på de "services" du har kørende (og
hvilke), så har du normalt heller ikke brug for en firewall.

Til gengæld er det en god ide at holde øje med sikkerhedspatches, selv om
der er langt fra så nødvendigt som i Windows.

På mit system (Debian Linux) kommer sikkerhedpatches ind helt af sig selv,
ligesom opgraderinger til alle mine programmer.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-04-02 09:45

"JOHANSEN" <SLET_News@Johansen.dk_DETTE> writes:
> Hvilke gode alternativer findes der til ADOBE programmer (PageMaker,
> Acrobat, Photoshop)
Adobe FrameMaker eller corel Ventura(LateX er også et kanont program
til det, men ikke helt nem at sætte sig ind i.) istedet for PageMaker

Jeg mener Adobe Acrobat findes til Linux(eller måske var det bare readeren.)

Photoshop: Gimp

Fra : DUdsen

Dato : 20-04-02 15:25

JOHANSEN wrote:

> Hvilke gode alternativer findes der til ADOBE programmer (PageMaker,
> Acrobat, Photoshop)

PageMaker nej du må enten klare dig med TeX staroffice eller undværre.
Acrobat der har man ghostscript ghostview og en helt stribe programmer der
kan tryle med .ps og .pdf filer.

> [...]
> (software) samt *spywareremover + div. patch fra MS

> Hvordan med LINUX er det ligeså vigtigt / nødvendigt her?

Firewalls er ofte overflødige hvis du ellers har styr på dit system slået
servere fra o.s.v.
Spyware remover nej er ikke nødvendigt.
Alle de udbrete pakkesystemer til linux har en update frature bruger du den
patcher systemet sig selv

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-04-02 15:42

"JOHANSEN" <SLET_News@Johansen.dk_DETTE> writes:

> Hvilke gode alternativer findes der til ADOBE programmer (PageMaker,

Adobe havde PageMaker ude som en beta til Linux sidste år engang, og
fik en masse feedback, hvorefter de besluttede sig til at de ikke
ville lave det til en officiel udgave, hvorefter den blev fjernet
igen.

http://www.adobe.com:80/products/framemaker/fmlinux.html

Det er lidt aergeligt, for der er en Unixversion, de formentlig "bare"
skulle oversaette, men de har formentlig vurderet at deres
indtjeningsgrundlag ville blive lille, da for mange ville
piratkopiere. Heruover er Linuxmarkedet meget varieret med, og det
ville vaere meget dyrt at skulle supportere alle de forskellige
konfigurationer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-04-02 16:46

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Til gengæld er det en god ide at holde øje med sikkerhedspatches, selv om
> der er langt fra så nødvendigt som i Windows.

IMHO er det lige så vigtigt at holde øje med sikkerhedsopdateringer
under Linux som under Windows.

Jeg husker fx for noget tid siden, hvor der blev opdaget et
root-exploit i ntpd 4.0.99 (tror jeg det var). Min internetudbyder
(Cybercity) valgte simpelthen at lukke helt af for 123/udp i alle
deres borderroutere for at beskytte deres kunder, så det tog de ret
alvorligt. Et par dage efter blev der åbnet igen, da folk havde haft
tid til at patche og hente opdateringer osv.

--
Jacob - www.bunk.cc
The only rose without thorns is friendship.

Fra : JOHANSEN

Dato : 20-04-02 14:27

Tak til alle for gode råd og vejledning - så går jeg igang

Jens NB. Ved "reply" til e-mail
SLET_ adresse _DETTE

Fra : Martin K

Dato : 20-04-02 15:05

JOHANSEN wrote:
> Tak til alle for gode råd og vejledning - så går jeg igang

Jeg har lige installeret Mandrake i dag... det er sq ikke så galt som jeg
regnede med
--
Martin K

Fra : DUdsen

Dato : 20-04-02 15:34

JOHANSEN wrote:

> [...]
> installation
> Min PC skal primært bruges til følgende
> -Office (har StarOffice 5.2 liggende på CDR)

LaTeX og lyx

> -divX, DVD og MP3 afspilning

Til DVD vil jeg ige nævne et program ingen andre tilsyneladene har nævt
ogle der efter min mening er den bedste dvd afpiller windows programme
indkluderet.
ellers kan mplayer så godt som afspille alle videocodec

> -Email, News, Websurfing

Email: pine mutt kmail evulution og en 2-300 andre.
news: knode pan srln gnus(emacs)

> [...]
> Når der kommer nye versioner af LINUX f.eks. v. 8.0 kan jeg så opdatere
> systemet eller kræves der generelt en helt ny installation?

Det krever aldrig en geninstalation af hele systemet. En sjælden gang er
det nemmere men det kan altid undgås.

> Hvad siger I til det ? kan jeg helt erstatte MS med linux?

Kommer an på hvor afhængig du er af pageMaker

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 20-04-02 15:04

JOHANSEN wrote:

> Hej
> Jeg er ny til LINUX

Det er jeg såmen også. Jeg vil sige:
Hvis du mener du har flair for edb generelt og kender til opsætning,
hardware osv., så skal du nok klare dig selv om du ramler ind i en af "
de svære installationer", så er det blot at gå igang.

Hvis du ikke er så skrap, så skal du overveje at købe en færdigpakke. Du
betaler ca 400 kr for en meget stor mængde software samt support og
meget vigtigt: manualer.

Desuden tager det ca 1/2 time at installere linux på den måde. Hvis du
har onboard lydkort eller den slags besvær, er det godt at have support
i baghånden.

For de 400 kr får du knust mange problemer, du støtter et godt
foretagne, og du er sikker på succes Det er jo ikke mere end hvad et
spil koster!

Hilsen Claus Larsen.

Fra : Martin K

Dato : 21-04-02 00:43

> For de 400 kr får du knust mange problemer, du støtter et godt
> foretagne, og du er sikker på succes Det er jo ikke mere end hvad
> et spil koster!

Det er sq ikke en gang løgn! Sådan havde jeg nu ikke tænkt på det, og der er
også væsentlig mere underholdning end i hvilket som helst spil

--
Martin K