Videnskabspartiet
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-04-02 22:18

Var det ikke muligt at lave et naturvidenskabeligt parti?

Et parti, som havde den videnskabelige logik som ideologisk grundlag, i
stedet for diverse -ismer?

Hvis ikke, hvorfor ikke?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 18-04-02 23:00

Peter Ole Kvint skrev:

> Var det ikke muligt at lave et naturvidenskabeligt
> parti?

Næppe.

> Hvis ikke, hvorfor ikke?

Fordi naturvidenskaben afdækker, hvordan tingene *er*. Politik handler
om, hvor tingene *bør* være.

--
Mvh. Peter
"By the time they had diminished from 50 to 8, the other dwarves began

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 19-04-02 00:21

Peter Bjerre Rosa <peter@filmsvar.dk> wrote:
> Fordi naturvidenskaben afdækker, hvordan tingene *er*. Politik handler
> om, hvor tingene *bør* være.

Det oprindelige indlæg afspejler også, at vedkommende aldrig har haft en
ordentligt diskussion med sine forelæsere om politiske enmer.
Så vil man finde ud af, at naturvidenskabsmænd er lige så forskellige
som andre mennesker.
(Selv om jeg forestiller man at der er færre veluddannede mennesker som
stemmer på DF, i forhold til ikke veludannede...
Okay jeg er klar til flamewar! men Pia er altså ikke min kop te, og jeg
har snakket med mange uni studerende som mener det samme, og så flere
end de 20-25% som de fik til sidste valg.)
Ovenstående kan selvfølgelig skyldes at DT også slår sig an på
ældrepolitkken, som jeg af godt grunde ikke finder så interresant på
nuværende tidspunkt...

Dette indlæg skal ses om et politisk synspunkt, og ikke som en del af en
saglig debagt i dk.naturvidenskab, så derfor
FUT: dk.politik

Martin
--
De anede ikke en hujende fis om det, og der er aldrig nogen der for
alvor har troet på at man behøvede æde jord eller affald for at holde

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-04-02 10:04

Martin Ehmsen wrote:
> [...]
> ordentligt diskussion med sine forelæsere om politiske enmer.
> Så vil man finde ud af, at naturvidenskabsmænd er lige så forskellige

Jeg mener ikke man kan opnå en enighed,
da naturvidenskabsmænd jo tit er uenige.

Det kan ikke være meningen at man skal kunne opnå en enighed,
men accepter at man kan være uenige.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-04-02 19:54

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Næppe.

> Fordi naturvidenskaben afdækker, hvordan tingene *er*. Politik handler
> om, hvor tingene *bør* være.

Det giver bare så store problemer når Politikerne forsøger at
at handle ud fra hvordan tingene *burte* være,
uden forbindelse med hvordan tingene *er*.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-04-02 22:03

Peter Ole Kvint wrote:

> Det giver bare så store problemer når Politikerne forsøger at
> at handle ud fra hvordan tingene *burte* være,
> uden forbindelse med hvordan tingene *er*.

Ja, det er jo hele essensen i et demokrati, så du ved så meget
bedre end alle de andre "dumme", så du burde vel egentlig være
diktator ?

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-04-02 07:01

"Erik G. Christensen" wrote:

> Ja, det er jo hele essensen i et demokrati, så du ved så meget
> bedre end alle de andre "dumme", så du burde vel egentlig være
> diktator ?

Forudsætningen for at få ny viden er,
at man erkender sin uvidenhed.

Desværre så medføre uvidenhed, ikke umiddelbart al viden.
Det er derfor jeg spøger i en nyhedsgruppe.

Fra : kautaq

Dato : 21-04-02 12:25

In article <3CC255A1.18E5B49C@mail.danbbs.dk>,

> Forudsætningen for at få ny viden er,
> at man erkender sin uvidenhed.

Det lyder rigtigt, det kunne ham Peter Ole Kvint
lære noget af.

Fra : Ivar

Dato : 19-04-02 23:09

Peter Ole Kvint skrev:

> Et parti, som havde den videnskabelige logik som ideologisk grundlag, i
> stedet for diverse -ismer?

Der er da forsøgt at lave en politik ud fra Darwins teorier.

Videnskaben kan givet et svar på hvorledes man bedst opnår et bestemt
mål, men hvad skal målet være? Skal alle være rige eller lykkelige?
- eller er det kun de lykkelige der skal være rige

Ivar

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-04-02 00:10

Peter Ole Kvint wrote:

> Var det ikke muligt at lave et naturvidenskabeligt parti?
>
> Et parti, som havde den videnskabelige logik som ideologisk grundlag, i
> stedet for diverse -ismer?
>
> Hvis ikke, hvorfor ikke?

Kuriosum: Der findes jo et pari der hedder Naturlovspartiet og som vil
stille op til valg. www.naturlovspartiet.dk.
Hvad de nærmere repræsenterer, kan jeg ikke redegøre (og slet ikke stå
inde) for.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Nospam

Dato : 20-04-02 15:12

Hvad med bare at bruge en possitivistisk indfaldsvinkel til eventuelle
spørgsmål. Denne isme bruger en naturvidenskabelig indfaldsvinkel til
problemstillinger
/MArtin

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 20-04-02 15:55

In <kGew8.738$kp3.24549@news010.worldonline.dk> "Nospam" <none@dk.dk> writes:

>Hvad med bare at bruge en possitivistisk indfaldsvinkel til eventuelle
>spørgsmål. Denne isme bruger en naturvidenskabelig indfaldsvinkel til
>problemstillinger
>/MArtin

Og hvordan kan en positivistisk indfaldsvinkel afgoerer f.x., hvor mange
penge rige kommuner skal betale til fattige kommuner. Eller hvordan kan
videnskaben afgoerer hvem der skal vaere kirkeminister ?

/Martin

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-04-02 08:28

Martin Moller Pedersen wrote:

> Og hvordan kan en positivistisk indfaldsvinkel afgoerer f.x., hvor mange
> penge rige kommuner skal betale til fattige kommuner. Eller hvordan kan
> videnskaben afgoerer hvem der skal vaere kirkeminister ?

Man kunne kræve et vist miniums penge grundlag for hver borger,
med hensyn tagen til alderen.

Det giversom regl sig selv hvem der bliver kirkeminister,
det bliver den, som blev til overs.

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-04-02 00:39

Scripsit Peter Ole Kvint <haabet@mail.danbbs.dk>

> Man kunne kræve et vist miniums penge grundlag for hver borger,
> med hensyn tagen til alderen.

Jo, men sådan et krav kan man ikke i sig selv begrunde positivistisk.
Man bliver nødt til at forankre sig i nogen grundholdninger (eller
lade sig drive ud i cirkelargumenter og lignende uvidenskabeligheder).

--
Henning Makholm "Check the sprog."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-04-02 12:45

"Nospam" <none@dk.dk> writes:

> Hvad med bare at bruge en possitivistisk indfaldsvinkel til eventuelle
> spørgsmål. Denne isme bruger en naturvidenskabelig indfaldsvinkel til
> problemstillinger

Positivismen kan ikke engang bruges til at støtte sig selv. Hvordan
Søren skal den så kunne bruges til noget fornuftigt?
--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 20-04-02 18:29

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> [...]
> stille op til valg. www.naturlovspartiet.dk.
> Hvad de nærmere repræsenterer, kan jeg ikke redegøre (og slet ikke stå

Det er en slags udløber af en trancedental meditation bevægelsen. De
er mest berømte for en video de sendte til pressen.

De har længe hævdet at folk der studerede deres teknik kunne lære at
flyve ved tankens kraft. Da denne påstand blev mødt med skepsis, så
de sig nødesaget til at vise en video med studerende der var nået
halvvejs i træningen. De kunne endnu ikke "flyve som fugle", men de
havde lært at "hoppe som frøer".

Den video blev sendt på nyhedsstationer verden over, også Danmark,
ofte som sidste indslag.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 21-04-02 20:19

> [...]
> stille op til valg. www.naturlovspartiet.dk.
> Hvad de nærmere repræsenterer, kan jeg ikke redegøre (og slet ikke stå

Og dette er deres budskab:

"! "

Det samlede indhold af deres hjemmeside

Det kunne tolkes som et opråb til det danske folk... men det gjorde Rockers
By Choice vist for 10 år siden

Fra : Jacob

Dato : 20-04-02 16:35

"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Var det ikke muligt at lave et naturvidenskabeligt parti?
>
> Et parti, som havde den videnskabelige logik som ideologisk grundlag, i
> stedet for diverse -ismer?
>
> Hvis ikke, hvorfor ikke?

Prøv evt. at søge på teknokrati det er en styreform der som bruger
videnskabelig logik. Jeg tror ikke rigtigt på ideen må jeg indrømme, selv om
jeg grundlæggende er positivt stemt for ideen. Helt overordnet synes jeg at
det danske folkestyre virker udmærket. Der er dog enkelte svagheder ved
demokratiet. Bare som et lille eksempel kunne jeg nævne de motorveje der er
blevet bygget i Nordjylland, hvor der ikke rent økonomisk ikke har været en
god ide at investere. I stedet kunne man fx. løbende renovere det danske
kloaknet. Her venter der skatteyderne en stor regning, idet politikerne hele
tiden udskyder udgifterne fordi de tror at vælgerne ikke vil lægge mærke til
det frem til næste valg. Så er det langt bedre at formindske ventelisterne
til sygehusene og bygge noget prestige byggeri.

En måde til at undgå at ovenstående sker er at medierne skal være deres
demokratiske opgave bevidst og kritisere politikerne hvis de foretager ting
der vil skade Danmark.

Her taget fra http://www.leksikon.org/html/dk/teknokrati.htm (bemærk at det
er en venstreorienteret leksikon der ikke ser objektivt på tingene, nu er i
advaret)

«Teknokrati» stod oprindelig for en samfundsopfattelse, som den
nordamerikanske ingeniør H. Scott udviklede i 1920'erne. Opfattelsen gik ud
på 1. At en rationel planlægning og styring af samfundet var mulig og 2. At
ledende personer indenfor teknik, økonomi og administration måtte være
«subjekter» for denne planlægning og styring. Teknokratiet ville ifølge
Scott kunne fjerne samfundsmæssige problemer og klassemodsætninger til
fordel for en videnskabeliggjort ordning og styring, gennemført af
ekspertgrupper, som havde forudsætninger for at betragte samfundet i et
«helhedsorienteret» perspektiv.

Teknokratiet var et forsøg på at løse sociale, økonomiske, politiske og
moralske problemer på en instrumentel måde - dvs. uden at problemløserne
indledte nogen reel politisk diskussion med dem, der var i den problematiske
situation, og uden at de forstod dette som magtanvendelse. I det
teknokratiske perspektiv blev magtproblemer fordrejede til tekniske
problemer, til problemer som eksperter og administratorer kan tage sig af.

Teknokratiet er en «frugt» af den moderne kapitalisme med sit indbyggede
pres i retning af rationaliserede produktions- og arbejdsprocesser og
rationaliserede uddannelses- og omskolingssystemer. Kapitalismen har behov
for effektive operationelle og instrumentelle løsninger på problemer, som
den selv producerer.

--

Jacob, liberal mand

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 21-04-02 08:48

Jacob <unknown@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> fordel for en videnskabeliggjort ordning og styring, gennemført af
> ekspertgrupper, som havde forudsætninger for at betragte samfundet i et

Og et mindre venstreorienteret:

technocracy

government by technicians who are guided solely by the imperatives of
their technology. The concept developed in the United States early in
the 20th century as an expression of the Progressive movement and became
a subject of considerable public interest in the 1930s during the Great
Depression. The origins of the technocracy movement may be traced to
Frederick W. Taylor's introduction of the concept of scientific
management. Writers such as Henry L. Gannt, Thorstein Veblen, and Howard
Scott suggested that businessmen were incapable of reforming their
industries in the public interest and that control of industry should
thus be given to engineers.

The much-publicized Committee on Technocracy, headed by Walter
Rautenstrauch and dominated by Scott, was organized in 1932 in New York
City. Scott proclaimed the invalidation, by technologically produced
abundance, of all prior economic concepts based on scarcity; he
predicted the imminent collapse of the price system and its replacement
by a bountiful technocracy. Scott's academic qualifications, however,
were discredited in the press, some of the group's data were questioned,
and there were disagreements among members regarding social policy. The
committee broke up within a year and was succeeded by the Continental
Committee on Technocracy, which faded by 1936, and Technocracy, Inc.,
headed by Scott. Technocratic organizations sprang up across the United
States and western Canada, but the technocracy movement was weakened by
its failure to develop politically viable programs for change, and
support was lost to the New Deal and third-party movements. There were
also fears of authoritarian social engineering. Scott's organization
declined after 1940 but still survived in the late 20th century.

Copyright © 1994-2002 Encyclopædia Britannica, Inc.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 20-04-02 18:35

Peter Ole Kvint <haabet@mail.danbbs.dk> writes:

> Var det ikke muligt at lave et naturvidenskabeligt parti?

Nej.

> Hvis ikke, hvorfor ikke?

Videnskabelig logik har ingen værdier.

Du er nødt til at koble det med et værdigrundlag, f.eks. "størst mulig
frihed" eller "størst mulig lykke". Og når man gør det, er det nogen
umenneskelige ideologier der kommer ud af det.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-04-02 07:34

Per Abrahamsen wrote:

> [...]
> frihed" eller "størst mulig lykke". Og når man gør det, er det nogen
> umenneskelige ideologier der kommer ud af det.

Hvad er frihed?
og hvad er lykke?
og hvorfor er de to modsætninger?

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 21-04-02 10:59

> Hvad er frihed?
> og hvad er lykke?
> og hvorfor er de to modsætninger?

Det ene menneskes drøm er et andet menneskes mareridt ......

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-04-02 00:38

Scripsit Peter Ole Kvint <haabet@mail.danbbs.dk>

> Hvad er frihed?

Det er det næste spørgsmål man bliver nødt til at svare når man har
besluttet sig at føre politik frem mod størst mulig frihed med
videnskabelige metoder.

> og hvad er lykke?

Ditto, mutatis mutandis.

> og hvorfor er de to modsætninger?

Er der nogen der har sagt de er det? De er ihvertfald ikke det samme,
så (passende idealiseret matematisk) må der være et punkt i rummet af
mulige samfundsindretninger hvor de to hensyn trækker i stik modsatte
retninger. At vi netop befinder os i sådan et punkt er der naturligvis
ingen der har påstået.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-04-02 01:18

Peter Ole Kvint wrote:

> og hvad er lykke?

Hverken gods eller guld.
Eller velfærd eller velstand eller trivsel.

Endvidere kan rigtige venner ikke købes for penge.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)