Tandbørstning
Fra : Mette Sabram - sabra~

Dato : 03-02-01 11:28

Jeg har en meget viljestærk datter på 23 måneder. Jeg har kæmpet med
tandbørstningen lige siden det blev påkrævet (ca. 6 mdr - hun fik
tænder ret sent). Men nu er der mange flotte hvide tænder: bortset fra
fortænderne, hvor vi synes der er kommet et lille bitte hul!!!!
Jeg forsøger at børste hendes tænder hver dag, men da det er en meget
opslidende fysisk boksekamp bliver det ikke altid så grundigt:(
Det er sådan, at hun skal ligge på gulvet, og jeg skal bruge mit højre
ben til at holde hende og armene nede, og bruge min venstre arm til at
holde hovedet - og alligevel vikler hun sig løs - behøver jeg at
fortælle at hun skriger i vilden sky? (Det med hyleriet rører mig ikke,
men det, at det er en fysisk kamp er meget svært at klare, for jeg kan
ikke holde hende!
Så hun har nok fået lov til at at slippe for mange gange, og resultatet
er et lille hul (Vi har ikke været ved tandlægen endnu).

Vi har prøvet mange kneb - at hun børster mine tænder, og jeg børster
hendes - at hun får lov til at lege med tandbørsten, men hun suger bar
etandpasten af...
Intet hjælper mere en to dage i træk...

Så mine spørgsmål er:
Hvordan får vi børstet tænder på min datter?
Hvad vil en tandlæge gøre ved hende?

HJÆLP!!!

--Mette

--
www.sabram.dk
Reply to mette@sPAMabram.dk

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-02-01 12:25

"Mette Sabram - sabram.dk" <the_mette@my-deja.com> wrote in message
> Vi har prøvet mange kneb - at hun børster mine tænder, og jeg børster
> hendes - at hun får lov til at lege med tandbørsten, men hun suger bar
> etandpasten af...
> Intet hjælper mere en to dage i træk...

den er svær den her..... du har vel ikke set "far,mor og børn"... der
var for nogle uger siden nogle råd til familier der har kamp omkring
putningen... dermed også tandbørstningen... jeg kan sæfølig ikke huske
hvad der blev sagt.... er der andre der kan det?

jeg har selv gjort det på denne måde....
vi startede stille og roligt... prøvede at gøre det i hans tempo.... lod
ham se os børste tænder.... og mange gange fik han selv lov at styre
det... efterhånden skiftes vi til at vørste hans tænder... først børster
han lidt.... så børster jeg lidt og så gnaver han tandbørste for
resten......
for os var det vigtigste at gøre ham tryg ved situationen.... og knapt
så vigtigt om alle tænderne blev børstet hver dag....
i dag er han 6 år og det går fint med tandbørstningen.. vi gør stadig
den med at han børster lidt og jeg børster lidt..... så er jeg sikker
på at han får det gjort ordentligt... han er stadig ikke sørlig grundig
selv.. men der er INGEN problemer mere...

> Så mine spørgsmål er:
> Hvordan får vi børstet tænder på min datter?

tag det roligt... lad være med at tvinge hende.... lad være med at
forvente at det sker i løbet af ingen tid..... det er vist de færreste
børn der har ro i røven til at få børstet tænderne ordentligt i en alder
af 2 år..... indfør nogle faste ritualer hvor i gennemfører de ting hver
dag.... det behøver ikke være på klokkeslet eller noget i den retning...
men feks: nu skal vi i seng... så skal vi tisse og have børstet tænder
( også selvom hun bare gnaver i tandbørsten.... hun får da den smule
tandpasta ind i munden... vær tilfreds med det) og så skal der nattøj på
og puttes.... bare prøv at gøre det på samme måde i en tid... uden at
holde hende men med fast stemme sige at "NU gør vi det" og så lad hende
være medbestemmende...
som jeg ser det har hun fået en ubehagelig oplevelse med det at børste
tænder... nu må i så se om det kan omvendes til at være en hyggeting....

til at starte med kunne jeg såmænd også finde på at børste min søns
tænder inde i stuen eller i sengen... det kom sig ikke så nøje... bare
det var rart....

> Hvad vil en tandlæge gøre ved hende?

sansyneligvis ikke ret meget..... min søns første tandlæge besøg gik
stille og roligt... tandlægen gjorde sit yderste for at give ham en tryg
og dejlig oplevelse... og talte hans tænder.... når ungerne efterhånden
kan tælle med er det jo sjovt.....

min søn haar ingen rokketænder endnu men det mener de ikke er noget
problem..... det skal nokkomme..... men det jeg har oplevet er at så
længe det er mælketænder tæller de og hygger og laver lidt sjov med
det...... så ungerne ikke bliver bange for den uvante situation......
her sidste gang kiggede de lidt nærmere på dem fordi han var faldet og
havde slået sine fortænder...

håber du kan bruge det til noget
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Blue

Dato : 03-02-01 14:24

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på at han får det gjort ordentligt... han er stadig ikke sørlig grundig
> selv.. men der er INGEN problemer mere...
Børn er/skal ikke være særlig grundige til det med tandbørstningen i den
alder.
Har selv en søn på 9 år og hjælper da også stadig ham en gang imellem.
Jeg mener nemlig,at have læst flere steder at børn ikke kan klare det helt
selv før de er omkring 10 år.
Det er netop grundigheden det kniber med hvis de begynder tidligere.

Venlig Hilsen Katja

Fra : John Sahl

Dato : 03-02-01 14:29

"Blue" <blues@heaven.dk> wrote in message
> [...]
helt
> selv før de er omkring 10 år.
> Det er netop grundigheden det kniber med hvis de begynder tidligere.

Det er ikke grundigheden men deres finmotorik der ikke er udviklet nok
før..

--
John Sahl, Webmaster på http://www.xdslinfo.dk
Se sidste nyhed om Internord/Worldonline...

Fra : Blue

Dato : 03-02-01 14:45

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> "Blue" <blues@heaven.dk> wrote in message
> helt
>

> Det er ikke grundigheden men deres finmotorik der ikke er udviklet nok
> før..

Det lyder meget rigtigt.
Og i og med at motorikken ikke er udviklet bliver det vel så heller ikke
gjort grundigt nok.
Eller er jeg helt forkert på den???

Venlig Hilsen Katja

Fra : John Sahl

Dato : 03-02-01 15:42

> Det lyder meget rigtigt.
> Og i og med at motorikken ikke er udviklet bliver det vel så heller
ikke
> gjort grundigt nok.
> Eller er jeg helt forkert på den???

Nej det er du ikke *S*

Fra : Martin Hansen

Dato : 04-02-01 22:15

On Sat, 3 Feb 2001 14:24:12 +0100, "Blue" <blues@heaven.dk> wrote:
>Jeg mener nemlig,at have læst flere steder at børn ikke kan klare det helt
>selv før de er omkring 10 år.
Ifølge rene ord på DR, er det først når de er 15, syntes nu nok selv det er lidt overdrevet. Men
hva' det er dansk talægeforbund jo også.

--
MVH. Martin
Sønderborg

Fra : Blue

Dato : 04-02-01 23:39

"Martin Hansen" <NOSPAMmh@sk.kollegie6400.dk> skrev i en meddelelse
> Ifølge rene ord på DR, er det først når de er 15, syntes nu nok selv det
er lidt overdrevet.

Jeg nægter at hjælpe ham med tandbørstningen når han er 15 år. *gg*

*VH Katja

Fra : Blue

Dato : 03-02-01 14:38

"Mette Sabram - sabram.dk" <the_mette@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Intet hjælper mere en to dage i træk...
>
> Så mine spørgsmål er:
> Hvordan får vi børstet tænder på min datter?

Hej Mette!
Jeg har selv haft stort set det samme problem med min søn da han var i den
alder, og det er da ikke altid sjovt, at man næsten skal udøve vold på de
små poder for, at deres tænder bliver rene.
Vi begyndte at lege en leg hvor tandbørsten var enten et tog eller en bil,
og tænderne var så enten dyr i zoo eller familimedlemmers huse.
Bilen/toget kørte så rundt og skulle samle dyr/mennesker op og køre dem
rundt i byen (eller hvor man nu finder på de skal hen) samtidig fortæller du
så hvor bilen/toget kører hen og hvem der stiger på.
Det hjalp hos os og nu er der ingen problemer med tandbørstningen.
Du kan evt. skifte historien ud med hendes favorithistorie eller måske en
sang eller andet du selv kommer i tanke om.
Det skal lige siges, at det ikke er noget der hjælper fra den ene dag til
den anden, men som med alt andet, når det gælder børn er kodeordet
tålmodighed.

Venlig Hilsen Katja

P.s
Jeg har lært at den dårlige erfaring og gav den mindste en tandbørste fra
samme dag han kunne holde fast i den (d.v.s længe før han fik tænder)og han
har derfor vænnet sig til at have den i munden og elsker det simpelthen.
Han vil børste tænder hver gang han får skiftet ble og han ved udemærket
godt i hvilket skab vi gemmer tandbørsterne.

Fra : Nielsen

Dato : 05-02-01 22:19

Hej...
jeg har siden vores nu 5 årig søn var helt lille valgt en temmelig
konsekvent måde. Den lyder som sådan " tænderne SKAL børstes af en voksen
hver dag" - uanset hans medvirken eller ej. Så han har indtil for ganske
nylig siddet på mit skød med siden til - hans højre arm fixseret af min
venstre ( lidt ala når man ammer ) omme bag min ryg. og min venstre hånd fat
om hans venstre overarm - ofte har han ligget ned under seancen , også været
stærkt utilfreds ( men når de skriger er det faktisk nemmere at se tænderne
Men det har dog mest været protester, fordi det er da ikke det mest
morsomme. Jeg har dog den indstilling, at vi godt kan klare 1 min.
utilfedshed daglig - fremfor en ubehagelig tur i tandlægestolen, hvis der
skal laves huller. Og jeg er altså ikke til klovneri og opfindsomhed i denne
situation i hele og halve timer ,fordi tænderne SKAL børstes uanset. Vi har
været rygende uvenner mens det stod på , men det var ovre så snart
tandbørsten var sluppet igen.Nu har vi overhovedet ingen problemer han
stiller sig velvilligt på toilettet ( og brædtet er slået ned ) og
åbner munden - og jeg børster.
Det var også en måde...
hilsner fra Dorthe

Fra : Familien Laursen

Dato : 06-02-01 08:58

Hej Mette!

Vi har selvfølgelig også haft vores ballade over tandbørstningen. Løsningen
på vores problem, var at købe en eltandbørste. Det blev en af dem der kører
på batterier, og så er den udformet som en hund. Derudover ligger min datter
på køkkenbordet, med et foldet viskestykke i nakken. Så går det bare
strygende.

Vi havde de samme start problemer med min store pige, men jeg kan prale med,
at hun er en af de få i hendes bhv.klasse, der ingen huller har haft. Vi
brugte samme metode til hende.

Idag er der ingen af dem, der vil springe tandbørstningen over, heller ikke
når vi kommer sent hjem, fra en aften i byen, og jeg foreslår det.

Mvh. Jane.

Fra : Nielsen

Dato : 08-02-01 00:47

- det med el-tandbørsten har jeg også hørt, at nogen havde succes med.
Mvh Dorthe