Hørby - Holbæk færgen.
Fra : Arno

Dato : 18-04-02 21:13

Hej NG
Jeg har fået at vide, at der skulle være skrevet enten en bog eller nogle
artikler om den gamle Hørby - Holbæk færge. Er der nogen af jer der ved
noget om dette, ville jeg blive glad for et lille tip.

MVH Arno

Fra : Philip Sampson

Dato : 18-04-02 21:41

Jeg prøvede at tjekke i Trap Danmark (bind 7 fra 1954). Der fremgår det dog
i Holbæk-afsnittet kun, at "der er færgefart til Hørby færgekro på Tuse
Næs". I Hørby-afsnittet omtales "Hørby Færgegård med kro og anlægsbro for
rutebåd til Holbæk". Måske kan man finde noget om færgen i "Holbæk Købstads
Historie. I-II" af Albert Thomsen. Den er fra 1936-42.
Som kuriosum kan nævnes, at den danske film "Færgekroen" fra 1956 med bl.a.
Dirch Passer, Ove Sprogøe, Buster Larsen og Lilly Broberg er optaget på
Hørby Færgekro.

v.h.

Philip Sampson

Fra : Philip Sampson

Dato : 19-04-02 06:32

Filmen "Færgekroen" handler bl.a. om den lille færge og forviklingerne med
færgefarten.

Man kan se nærmere om filmens handling ved at klikke på:
http://www.danskefilm.dk/index2.html
og skrive Færgekroen i feltet "søg".

v.h.

Philip Sampson

Fra : Niels H. Nielsen og ~

Dato : 20-04-02 22:15

Hvis det er Hørby færge og dens tilblivelse kan jeg anbefale at læse

Bønder og færgefolk (1)
Blåt Blod
Svend Olsen
Slægts historie omkring Hørby Gård, Hørby-færge tilblivelse og
færgemandens familie i Hørby og på Orø (1660'erne - 1800'tallet

Bønder og færgefolk (2)
Zidsels Slægt
Svend Olsen

Bønder og færgefolk (3)
Lille - Zidsels dagbog
Svend Olsen

Bønder og færgefolk (4)
Baronen og Lammefjordens folk
Svend Olsen
Familien fra færgestedet og Lammefjordsdæmningens tilblivelse, samt
folkene på lammefjorden. (Omkring1870)

Ud over at fortælle en slægtshistorie og historien omkring færgestedet giver
bøgerne også mange gode oplysninger om tiden, oplysninger som jeg selv har
fået meget ud af.

Nu er jeg ikke klar over hvad spørgsmålet oprindeligt gik ud på, da der ikke
er nogen henvisning til det.

Mvh.
Niels H. Nielsen

Fra : Philip Sampson