ADLS til lille netværk
Fra : niels hansen

Dato : 18-04-02 20:04

Jeg skal lave et lille computernetværk med fire/fem computere, der skal
have adgang til internettet. Det skal bruges til kontoropgaver,
informationssøgning, email og andre former for internet brug (ikke
spil). Jeg forestiller mig derfor at det må være nok med en 256/256
eller 512/512 forbindelse. Der er meningen at computerne skal køre på
linux. Jeg havde forestillet mig noget i retning af en server til ren
administration og så fire computere til alm. brug. Der er ikke noget
fastnet abonnement, men der er indlagt telefonledninger.
Hvor og hvordan gøres det bedst men billigt. Der er stort set ingen
penge at gøre godt med, men udstyret kan stort set skaffes gratis, så
det er mest et spørgsmål om udbyder osv. Håber der er nogen der kan
hjælpe mig. Jeg er ikke den store haj, så lad venligst være med at gøre
svarene alt for tekniske... ok, jeg er heller ikke komplet idiot :)
Mvh, niels

Fra : jk

Dato : 18-04-02 20:23

"niels hansen" <nielshansen@nhweb.dk> wrote in message
> [...]
> linux. Jeg havde forestillet mig noget i retning af en server til ren
> administration og så fire computere til alm. brug.
[snip]

Cybercity 256/128 til 345 kr./måneden (eller en tilsvarende udbyder). -
vælg at få en router istedetfor modem. Anskaf en 5 ports hub (pris ca.
400-500 kr), anskaf nogle kabler, dvs. almindelige patchkabler, prisen er
afhængig af, hvor langt pc'erne skal stå fra hubben (....længden på dine
kabler)

resultat ? - en billig løsning, som er forholdsvis hurtig - og rigeligt, til
dit formål (informationssøgning + email)

/JK

Fra : Martin S.

Dato : 18-04-02 21:07

"jk" <dempsey@email.dk> skrev i en meddelelse
> "niels hansen" <nielshansen@nhweb.dk> wrote in message
> [snip]
>
> Cybercity 256/128 til 345 kr./måneden (eller en tilsvarende udbyder). -
> vælg at få en router istedetfor modem.

yep. eller hos TDC
> [...]
> afhængig af, hvor langt pc'erne skal stå fra hubben (....længden på dine

Vælg en 10/100Mbit switch nu du er igang. prisforskellen er latterlig lille,
men du får mere gavn af en switch, hvis du en dag lige pludselig skulle
finde på at overføre store datamængder osv. fra pc til pc osv.
en 8 port koster ca. 600.. så vidt jeg husker. Eller hvis du vil koble nogle
10 Mbit maskiner på uden at sænke hastigheden på de andre porte...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-04-02 21:12

"Martin S." <real_warhawk@[removethis]hotmail.com> wrote in message

> yep. eller hos TDC

Njaa, ikke når manden ikke vil have Telefon

Fra : Martin S.

Dato : 18-04-02 21:37

> "Martin S." <real_warhawk@[removethis]hotmail.com> wrote in message

> Njaa, ikke når manden ikke vil have Telefon
hmmm proaccessløsningen kræver vist ikke fastnet. Den er selvfølgelig også
lidt dyrere (256/256) for 420 om måneden. Men der kan man up/dl. fuld
båndbredde begge veje samtidig, uden at det går over båndbredden.
det kunne jeg dengang jeg havde proaccess (dog med fastnet)..
Martin S.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 18-04-02 22:42

> hmmm proaccessløsningen kræver vist ikke fastnet. Den er selvfølgelig også

Måske ikke fastnet, men vistnok noget andet der koster ca. det samme pr.
måned. Kan ikke huske hvad det hed.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 18-04-02 22:43

> [...]
> afhængig af, hvor langt pc'erne skal stå fra hubben (....længden på dine

Anskaf dig en 8 ports 10/100Mbit switch til ca. 400-500 kr. i stedet for en
5 ports hub.

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 19-04-02 10:03

"jk" <dempsey@email.dk> wrote in message
> [...]
til
> dit formål (informationssøgning + email)

Tiscali har en 256/256 baseret løsning til lidt over 400 dkr om måneden,
og det med en SOHO 77 router.
Jeg har haft en sådan siden september og det kører strålende.
Efter hvad du skriver så lyder det til at 256kb bør være nok til en start.
Hvis du ønsker at opsætte en offentlig web-server så er det vigtigt også at
have en høj upload.
Mvh
Torben