Probs med winXP efter BIOS opdatering
Fra : FoLmEr

Dato : 18-04-02 17:14

Hey...

Jeg har en bærbar som jeg for ikke så længe siden prøvede at flash BIOSen
på. Det virkede ikke, så jeg sad med en død bærbar. Anyway, pyt, tænkte jeg
og fik den sendt ind. Den kom tilbage overraskende hurtigt (når man tænker
på det var TeleDanmark, jeg havde med at gøre), men nu er der problemer.

Den plejede at køre uden probs. Dengang var BIOS-versionen 1.06 og nu kommer
den så tilbage med version 1.12, altså 6 versioner nyere, og med en winXP
som før kørte fejlfrit, men som nu laver bluescreens for et godt ord.

Hver gang den har lavet bluescreens kommer der som bekendt en "save dump" i
event vieweren, men der står jo bare en masse tal man ikke kan bruge til en
snus.

En fejl jeg har være i stand til at reproducere er, når man højreklikker på
"my documents" og man under "security"-fanen vælger at tilføje useren
"everyone" til listen over users der er tilladt at se mappen. Efter man har
trykket OK/APPLY kommer der en bluescreen. Det sker dog kun 8 ud af 10
gange. Underligt.

Min bærbare er af mærket "Webtech" (en brandet Vega+) og består af følgende
komponenter:
PIII 1 GHz
128 mb RAM
SiS 630 bundkort med integreret lydkort og netkort
desuden bruger jeg osse et wireless netkort af mærket "ORiNOCO" Silver
udgaven 11 mbit, hvis det siger nogen noget.

Alle enhederne bruger de nyeste drivere.

Mit gæt er, at windows ikke kan "finde ud af hvor tingene er" længere efter
den BIOS opgradering og en geninstallering/formattering er nødvendig. Det
vil jeg dog helst ikke.

Er der nogen der har været udsat for noget lignende og/eller kender en
løsning eller i det mindste ved hvad der er galt eller har forslag. På
forhånd tak

ReGaRdZ
FoLmEr

Fra : [5250] Jens

Dato : 20-04-02 14:01

FoLmEr wrote:

> [...]
> trykket OK/APPLY kommer der en bluescreen. Det sker dog kun 8 ud af 10

Reinstaller.

> [...]
> PIII 1 GHz
> 128 mb RAM
> SiS 630 bundkort med integreret lydkort og netkort

Det kunne være en Webtech 6490:

http://www.notebookservice.dk/webtec6490.html

Der ligger en BIOS ver. 2.09 som du jo kan prøve at flashe på, hvis du
har mod på det :)

> Alle enhederne bruger de nyeste drivere.
>
> Mit gæt er, at windows ikke kan "finde ud af hvor tingene er" længere efter
> den BIOS opgradering

Enten det, eller måske er den nye bios ikke helt glad for
indstillingerne fra den gamle bios, kan man "clear cmos" på den?

> og en geninstallering/formattering er nødvendig. Det
> vil jeg dog helst ikke.

Jeg kan ikke se anden løsning, det vil være tilrådeligt at prøve det så
man ved om det er et bios eller windows -problem.