Krøller eller ej
Fra : Philip Sampson

Dato : 18-04-02 14:16

Kære NG,

En amerikansk kvinde, der er i færd med at forske i sine danske aner, har
fortalt mig en historie, som undrer mig. Hun siger, at hun har en ane,
Christine Petersen, født 2. juli 1853 og opvokset et sted i omegnen af
Frederiksværk, som blev nægtet skolegang, fordi hun havde krøller. Første
gang, Christine mødte i skole, blev hun angiveligt sendt hjem med en besked
om, at det kun piger og kvinder af en højere social status måtte bære
krøller og gå med hatte i stedet for tørklæder. Christine blev så af sine
forældre sendt i skole igen med en stramtsiddende frisure, der skjulte
hendes naturlige krøller. Men da denne frisure ikke holdt i længden, og
krøllerne igen viste sig, blev hun atter sendt hjem - og forældrene opgav
helt at holde hende i skole.
Mit spørgsmål er, kan det passe, at man i Danmark eller i egne af Danmark
havde sådanne regler angående frisurer? Og havde man i Danmark i 1800-tallet
regler, der regulerede, hvordan de forskellige sociale klasser kunne gå
klædt? Jeg er blevet gjort opmærksom på, at man i bl.a. England havde
såkaldte sumptuary laws - luksusskatter - der regulerede klassernes tøjbrug.

v.h.

Philip Sampson

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-04-02 15:42

On Thu, 18 Apr 2002 15:16:28 +0200, "Philip Sampson"
<Philip.Sampson@mail.dk> wrote:

> [...]
>såkaldte sumptuary laws - luksusskatter - der regulerede klassernes tøjbrug.

Efter min mening er det en typisk amerikansk familieskrøne. Vi taler
jo åbenbart om tiden omkring 1860. Men demokratiet blev jo indført i
1849 (og dermed alle former for klasser officielt afskaffet). Husk
også på, at folkeskoleloven blev indført allerede i 1814. Hvis
forældrene virkelig havde valgt at holde datteren hjemme, så havde
sognerådet tværtimod lynhurtigt været der med opkrævning af mulkt.

Vi har haft love om klædedragt, parykskat o.s.v.; men du skal i hvert
fald 100 år længere tilbage i tiden.

Historien har derimod flere træk, som er helt typiske for disse
amerikanske familieskrøner. Det handler om, at emigranterne overfor
deres børn og børnebørn har villet forklare, hvorfor de valgte at
emigrere. De har så i stor stil fremhævet de politiske motiver. Det er
helt typisk, at de angiveligt flygtede fra et stift og undertrykkende
klassesamfund for at søge friheden.

Når det handler om mænd, hører man også den ene gang efter den anden,
at de ville undgå værnepligten. Som om en dansk bondekarl i den
supernationalistiske tid i 1880'erne ville blive militærnægter (vi
taler nemlig langt fra kun om danske sønderjyder).

Jeg tror det mest handler om, at emigranterne måske ikke i alle
tilfælde har klaret sig helt så strålende økonomisk, som de gerne
ville - og derfor kunne de dårligt fortælle efterkommerne, at de var
emigreret af økonomiske årsager.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 18-04-02 17:26

"Lars Jørgen Helbo" wrote:

> Efter min mening er det en typisk amerikansk familieskrøne. Vi taler

Det har du nok ret i.

> Vi har haft love om klædedragt, parykskat o.s.v.; men du skal i hvert
> fald 100 år længere tilbage i tiden.

Jeg har til gengæld en familieskrøne(?) om en skarlagenrød trøje syet om af en
barnekappe af Fr. VI. Fortælleren siger at den blev båret af hans far "som dreng"
(f. 1818, altså vel ca 1830) på Varde gade, men politiet forbød ham det - pga den
skarlagenrøde kongelige farve.

/tb