Væk en weekend, kan man det?
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 18-04-02 11:41

Hejsa,
Ja nu står jeg i en ny situation som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal
løse.
Sagen er den at vi i næste weekend skal til Jylland fra fredag til søndag.
Men hvad skal jeg så gøre af kattene (jeg har ikke mulighed for at tage dem
med)? Indtil videre har de aldrig været alene mere end højst 8 timer.
Endvidere er de vant til at have fri adgang til at være ude, undtagen om
natten hvor kattelemmen er lukket. Men jeg kan jo ikke rigtig åbne og lukke
kattelemmen som jeg plejer, og jeg kan jo heller ikke være der til at nusse
mv.
Jeg har spurgt mine forældre om de kunne komme og give dem lidt mad og vand,
men min spurgte om de ikke bare skulle have dem boende hos dem (de bor ca.
40 km væk). Men jeg ved ikke rigtig om det er så god en ide. De har aldrig
været hjemme hos mine forældre, og desuden er deres hjem ikke så godt
katteudrustet. (ingen kattelem, intet kradsetræ og pæne lakerede gulve).
Men spørgsmålet er om mine katte kan overleve kun at have kontakt med
mennesker når mine forældre ville komme og fodre/vande dem (nok lørdag og
søndag morgen). Det handler nok om 48 timer vi er væk.
Men skal jeg så lade kattene have fri adgang til at være udenfor hele tiden,
eller skal jeg bare generelt lade kattelemmen være lukket? Vil de ikke blive
tossede af det?
Eller skal jeg sende kattene i pension?
Jeg er jo ny katteejer og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre så jeg
håber I har nogen forslag.

Mvh
Vibeke

Fra : Pia

Dato : 18-04-02 11:47

Måske dine forældre har lyst til at komme og bo hos jer? Fri videobar og
fyldt køleskab?

:Pia

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 18-04-02 11:50

> Måske dine forældre har lyst til at komme og bo hos jer? Fri videobar og
> fyldt køleskab?

Det har de desværre ikke mulighed for da min mor er kørelærer og har timer
hver dag.
Humn, men måske var det en ide at spørge rundt, om der var nogen som havde
lyst til at bo i en lækker lejlighed for en weekend. Selvom jeg dog ikke er
meget for det. Humn.. men det ville nok være det letteste. Tak for ideen :)

Mvh
Vibeke

Fra : Pernille Scharff

Dato : 18-04-02 11:58

Hej Vibeke,

min erfaring er at katte sagtens kan være alene i en weekend når bare de
får mad og vand. Selvfølgelig er det rart hvis de bliver kælet med og
leget med, men jeg tror ikke de får længerevarende psykiske traumer af
det *G*. Jeg er ikke sikker på om jeg ville lade dem komme ud, jeg
kender ikke kattene og området. Men eftersom de jo ikke har været vant
til at kunne komme ud så længe så kan det være du skal lade dem være
inde? Jeg mener, hvis der nu skulle ske noget fordi de tonser rundt ude
om natten.....Men på den anden side er det jo heller ikke fantastisk at
få raseret sit hjem totalt fordi de har for meget energi....

Held og lykke med det og god tur!

/Pernille

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 18-04-02 12:17

Hej Pernille

> [...]
> får mad og vand. Selvfølgelig er det rart hvis de bliver kælet med og
> leget med, men jeg tror ikke de får længerevarende psykiske traumer af

Hehe, det håber heller ikke de gør, meen - nu er det jo mig de skal
undværre. *g* Okay... jeg er nok lidt (læs meget) for pyldret.

> [...]
> kender ikke kattene og området. Men eftersom de jo ikke har været vant
> til at kunne komme ud så længe så kan det være du skal lade dem være

Jov - det tror jeg også at jeg vil gøre. Godt nok står de altid om aftenen
og kan ikke rigtig forstå hvorfor jeg har lukket for kattelemmen. Men mon
ikke de kan klare sig. Jeg vil også hellere have at de er indenfor end at de
taber deres halsbånd - og magnet og så ikke kan komme ind. Uha, de skal i
hvert tilfælde ikke sidde ude i kulden og fryse.

> Held og lykke med det og god tur!

Tak :)

Mvh
Vibeke

Fra : Pernille Scharff

Dato : 18-04-02 14:34

Jeg vil selvfølgelig i al hast lige gøre klart at jeg selvfølgelig også
mener at der skal komme nogen og gi' kattene mad og vand og kontrollere
at alt er i orden - det har jeg det også bedst med selv. Heldigvis er
vores underbo også katteejer, så vi udveksler gerne pasning, nusning
m.v.

/Pernille

Fra : Mette Svangren

Dato : 18-04-02 12:03

"Vibeke Jørgensen" <noyb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
tiden,
> eller skal jeg bare generelt lade kattelemmen være lukket? Vil de ikke

Hej Vibeke

Vi er af og til væk en hel weekend, og vi har aldrig haft betænkeligheder
eller problemer med at lade kattene være alene hjemme. Vi holder dem inde og
sørger for, at der er rigeligt mad og vand (de har ingen problemer med selv
at administrere ders tørkost). Så længe man har mere end en kat, er det min
erfaring, at de fint kan hygge sig sammen.

Den eneste gang jeg har fortrudt det, er den weekend hvor Ludvig brækkede
benet. Men han havde jo nok brækket det, uanset om vi var hjemme eller ej!

MVH Mette

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 18-04-02 12:13

> [...]
min
> erfaring, at de fint kan hygge sig sammen.

Humn - ja okay så tror jeg faktisk jeg vil prøve at lade dem være inde. Er
dine også vandt til at være ude ellers?

> Den eneste gang jeg har fortrudt det, er den weekend hvor Ludvig brækkede
> benet. Men han havde jo nok brækket det, uanset om vi var hjemme eller ej!

Ja det var det jo nok, men man kan jo ikke undgå den dårlige samvittighed.
Men jeg tror jeg vil prøve at lade dem være alene, indenfor så. Men det er
jo lidt svært at forestille sig at de kan klare sig uden mig så længe *gg*.

Mvh
Vibeke

Fra : Grit Wessel

Dato : 18-04-02 16:24

> Den eneste gang jeg har fortrudt det, er den weekend hvor Ludvig brækkede
> benet. Men han havde jo nok brækket det, uanset om vi var hjemme eller ej!

Hejsa

Jamen, det er da netop en situation, der meget tydeligt forklarer, hvorfor
der SKAL komme nogen og kigge til kattene. Jeg skrev ikke noget, da Ludvig
lige var kommet til skade, fordi du havde det så dårligt, og var nervøs
over, om han kunne lappes sammen igen... men nu kommer det (bær over med
mig, men man kan ikke være sød og venlig hele tiden
Jeg synes, det er dybt uansvarligt at lade kattene være alene fra fredag til
søndag, uden at der kommer nogen og kigger til dem. Så vidt jeg husker, står
der også i dyreværnsloven, at man skal sørge for, at der er opsyn med ens
dyr mindst en gang i døgnet. Så man bryder faktisk loven, når man tager på
weekend uden at sørge for kattepasning!

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Mette Svangren

Dato : 18-04-02 17:01

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over, om han kunne lappes sammen igen... men nu kommer det (bær over med
> mig, men man kan ikke være sød og venlig hele tiden

I denne situation havde det absolut ingen forskel gjort. Der var ikke tale
om noget, der krævede akut behandling, han ville under alle omstændigheder
først komme til i dyrlægens skema i løbet af mandagen.
Var der kommet nogen for at kigge til dem, ville de blot have konstateret,
at Ludvig lå og sov, hvilket der sådan set ikke er noget usædvanligt i. At
blive der et pænt stykke tid ville ikke nødvendigvis have hjulpet for
vedkommende, da han ikke er særlig kontaktsøgende og sandsynligvis alligevel
ikke havde gidet snakke med vedkommende.

Vi er i den situation, at der her hvor vi bor ikke er nogen, der kan se
efter kattene. Jeg kan ikke se, at det burde forhindre os i at være væk en
gang imellem i weekenderne. Et uheld som Ludvigs kan ske når som helst og
hvor som helst, og det er heldigvis så ekstremt sjældendt, at jeg aldrig har
oplevet noget lignende hos egne, familiens eller venners katte. Risikoen er
altså ekstremt lille og også til stede, når vi er der. De ekstreme uheld kan
ingen af os gardere os imod, og de kan lige så vel være så alvorlige, at vi
hverken kan gøre fra eller til.

Jeg tror såmænd lige så meget det er et spørgsmål om personlighed. Jeg er
ikke en pylret katteejer (ligesom jeg ikke er en pylret mor), men jeg mener
stadig, at jeg holder katte under sådanne forhold, at kattene uden tvivl har
et godt katteliv hos mig.

MVH Mette

Fra : Grit Wessel

Dato : 18-04-02 18:53

> [...]
mener
> stadig, at jeg holder katte under sådanne forhold, at kattene uden tvivl

Hej Mette

Jeg tror også, at dine katte har det godt hos dig, det har jeg aldrig
anfægtet, men jeg synes stadig, at det er uansvarligt af dig at lade dem
være alene så længe.
Men om det er dig, der er uansvarlig, eller mig, der er overpylret, kan vi
jo diskutere til verdens undergang - det er et temperaments spørgsmål. Men
at dyreværnsloven siger, at man skal sørge for at ens dyr bliver tilset
mindst en gang i døgnet, kan vi ikke diskutere... du bryder simpelthen
loven, når du tager væk fra kattene sådan en weekend uden opsyn, og det
burde i mine øjne være grundt nok til at lade være - ligegyldig om man synes
at det er pylret eller ej.

MVH Grit

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-04-02 17:31

> [...]
> over, om han kunne lappes sammen igen... men nu kommer det (bær over med
> mig, men man kan ikke være sød og venlig hele tiden

Jeg undrede mig godtnok over, at kattepasseren ikke havde bemærket noget,
for jeg havde faktisk ikke fantasi til at forestille mig, at man kunne rejse
fra kattene en hel week-end uden tilsyn! Gyyys!

> Jeg synes, det er dybt uansvarligt at lade kattene være alene fra fredag
til
> søndag, uden at der kommer nogen og kigger til dem.

Er helt enig!

> [...]
> dyr mindst en gang i døgnet. Så man bryder faktisk loven, når man tager på

Det burde egentlig sige sig selv, at man sørger for pasning, men det ser
altså ud til, at nogen mener, det er i orden at lade kattene skøtte sig selv
i et par dage!

Jeg ved ikke, om jeg er overpylret med mine katte, jeg foretrækker ordet
ansvarsfølelse!

Eva

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-04-02 17:57

Jeg er engang imellem i Kbh 2-3 dage, nogle af mine
venner (uddannede katteslaver) kommer 1 gang i døgnet og ordner kattebakker,
giver rent vand og mad, men helt
ærligt jeg har 5 katte og de ser de 2 af dem, de 3 andre holder sig væk, de
skal ikke nyde noget selvom de kender "passerne" og med mindre at der flød
med blod og pels vil passerne ikke ane at der er sket noget med
katten/kattene. De "grimme" ting der kan ske, kan jo
lige så godt ske når man er på arbejde, nede at handle
den eneste måde at være "sikker" på er at blive hjemme,
holde sig vågen og kigge på kattene, og så håbe på at
de ikke bestemmer sig til at være på hver sin etage.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@mail.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-04-02 08:29

> [...]
> dyr mindst en gang i døgnet. Så man bryder faktisk loven, når man tager på

Så er det også dybt uansvarligt og ulovligt at have strejfende katte? (Dette
er ikke ment som en provokation, men bare en kommentar til et udsagn som
ikke holder i alle henseender)

Mvh
Vibeke

Fra : AEK

Dato : 18-04-02 12:11

Hej Vibeke !

Er der ikke en nabo ell. veninde, som kan komme forbi og fodre / nusse ?

Vi har en " hygge onkel " , han passer vores 3 katte, når vi er udenbyes.
Han kommer forbi morgen og aften.

Hilsen
Anya.

P.S. ; God weekend .

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 18-04-02 13:31

Hej Anya

> Er der ikke en nabo ell. veninde, som kan komme forbi og fodre / nusse ?

Næ ikke rigtig desværre, jeg har spurgt rundt, og enten er de væk den
weekend (Jylland bliver godt nok overrendt den weekend af os sjællændere
tyder meget på), eller også er de allergikere. Det ville ellers være ret
ideelt med sådan en hygge onkel.

Mvh
Vibeke

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 18-04-02 12:18

Hej Vibeke

Efter hvad jeg har oplevet så kan katte sagtens klare sig alene hjemme,
sålænge de har fri adgang til mad, vand og kattebakke. Det ideelle er jo
at du har to katte ( Det har jeg også selv haft ) så de kan underholde
hinanden.
Jeg ville dog ikke tillade dem udgang mens jeg var væk, for indgang kan
blive forhindret på den ene eller anden måde, og så er det jo bedst at du
har dem indenfor.
Du skal dog bare sørge for at de har fri adgang til det de plejer, og være
sikker på at der ikke er en dør der fx kan lukke i eller lignende. Et
eksempel jeg kan nævne er fra de 2 katte jeg engang havde. De var alene
hjemme men uheldigvis havde de fået åbnet en skabsdør som så forhinderede
dem i at komme ud til kattebakken. Det resulterede i at de brugte min
vasketøjskurv ( på mit værelse ) som kattebakke...
Så inden du tager afsted, er mit råd at du sørger for godt med vand, mad
og fri adgang til kattenes faciliteter *SS*

Held og lykke med det

Knus Betina

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 18-04-02 13:35

Hej Betina :)

> [...]
> sålænge de har fri adgang til mad, vand og kattebakke. Det ideelle er jo
> at du har to katte ( Det har jeg også selv haft ) så de kan underholde

Humn, jeg håber bare de kan leve med at kattebakken ikke bliver tømt. De er
vandt til at den bliver tømt hver morgen. Men hvis jeg nu tømmer den inden
jeg tager afsted... så går det nok.

> [...]
> dem i at komme ud til kattebakken. Det resulterede i at de brugte min
> vasketøjskurv ( på mit værelse ) som kattebakke...

Uha, det må godt nok ikke have været sjovt at komme hjem til. Men jeg kan
også bare forestille mig hvor pinligt berørte de har været over at være nødt
til at bruge vasketøjskurven. Mine er i hvert tilfælde helt ved siden af dem
selv hvis der bare er røget den mindste smule ved siden af kattebakken.

Men tak for rådene :) Jeg må hellere lige gennemgå lejligheden for mulige
ulykker de kan finde på at lave.

Mvh
Vibeke

Fra : Kate

Dato : 18-04-02 13:35

Hej Vibeke

Jeg tager 4-5 gange om året på weekend hos familie i Jylland. Jeg
praktiserer at ha' en veninde til at kigge forbi en gang daglig, mest
fordi hvis der skulle ske noget kan jeg få besked og tage stilling til
det.
Jeg ville ikke ha' det godt med at lade dem være _helt_ alene i mere
end 24 timer, hvis dine forældre kommer en gang dagligt og lige giver
lidt mad så er det nok godt nok. Hvis du kun er væk fra fredag til
søndag behøver de vel egentligt kun komme lørdag og det kunne de måske
kombinere med f.eks. frokost hvor de så er der et par timer.
Når jeg passer min venindes mis sører jeg altid for at der er et
program på en af de mange kanaler jeg ikke kan tage, jeg vil se. Så er
jeg der nogle timer og katten er glad for selskab og jeg får hygget mig

Kate

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-04-02 14:10

Jeg mener at have læst et sted, at dyr ikke må være uden tilsyn i mere end
24 timer!
Jeg har selv 3 katte og kunne ikke i min vildeste fantasi finde på at lade
dem være alene i en week-end uden der kom nogen, og så til dem mindst 1 og
helst 2 gange i døgnet! Hvis jeg ikke kendte nogen, ja så blev jeg hjemme!
Men det er jo op til ens egen samvittighed, jeg synes altså bare, at det er
for lang tid, også selv om de har hinanden!

Eva

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-04-02 08:33

> Når jeg passer min venindes mis sører jeg altid for at der er et
> program på en af de mange kanaler jeg ikke kan tage, jeg vil se. Så er
> jeg der nogle timer og katten er glad for selskab og jeg får hygget mig

Det lyder faktisk som en god idé :) (til hvis jeg selv engang skulle passe
katte)

Mvh

Vibeke

Fra : Lars Ehlers

Dato : 18-04-02 17:27

On Thu, 18 Apr 2002 12:40:59 +0200, "Vibeke Jørgensen"
<noyb@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kattelemmen som jeg plejer, og jeg kan jo heller ikke være der til at nusse

<snip>

>Jeg er jo ny katteejer og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre så jeg
>håber I har nogen forslag.

Hej Vibeke,

Jeg er også nybagt katteejer og stod fornyligt i samme situation. Vi
rejste til Atlanta tidligt fredag morgen og kom første hjem sent
søndag aften, så vi var en anelse bekymrede, da vi aldrig har ladet
katten være alene så længe.

Alt gik fint, vi havde sat masser af tørkost og vand ud til hende, og
der var ingen problemer, da vi kom hjem. Ganske vist havde hun ikke
spist særligt meget (og heller ikke brugt kattebakken så meget), men
hun klarede det fint. Hun var ekstra kælen i flere dage efter, men nu
er hun jo i forvejen et stort nussehovede

Lars
San Francisco

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-04-02 08:35

Hej Lars :)

Tak for din erfaring :) Det er nu meget rart at høre at man ikke er den
eneste som har de samme "problemer".

Mvh
Vibeke

Fra : Jette

Dato : 18-04-02 19:25

"Vibeke Jørgensen" skrev:
> [...]
> Men hvad skal jeg så gøre af kattene (jeg har ikke mulighed for at tage

Hej Vibeke

Jeg ville uden tvivl benytte mig af en kattepension hvis jeg skulle være væk
mere end 24 timer. Når vi selv skal ud at opleve noget, synes jeg også at
kattene skal "holde ferie" og se noget andet.

Vi benyttede os af "Kattepensionen i København" da vi var på ferie i marts
(den fik vi iøvrigt anbefalet herinde). Det er en rigtig god pension, hvor
man virkelig kan mærke de holder af dyrene. De kommer "ud og lege" og så har
de iøvrigt en skildpadde som kattene synes er ret morsom.

Du kan se deres annonce hos teledanmark her
http://tdf.dk.net/a1742366/net-annonce.html

Mvh. Jette

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 19-04-02 07:23

"Jette" <jni@omnix.dk> wrote in message

> [...]
> mere end 24 timer. Når vi selv skal ud at opleve noget, synes jeg også at
> kattene skal "holde ferie" og se noget andet.
<KLIP>

Altså... Nu begynder jeg at føle mig uansvarlig :o/

Forstået på den måde at jeg selvfølgelig ikke ville lade mine katte uden
opsyn, men omvendt er der jo da noget der hedder ferier (påske- sommer-
efterårs- mv-) og dem tilbringer vi jo nu i vores relativt (1 år) nye
campingvogn.

Da vi ikke kan (og vil) ta' kattene med på camping er de naturligvis
derhjemme, vel overvågede og fodrede af den af vores naboer der
tilfældigvis IKKE skal på ferie samtidig *G* - det er altså ikke
nødvendigvis nogen kattene kender i forvejen, men det kommer de jo til
*S*
Jeg plejer at lægge en "brugsanvisning" til naboen, uanset om det er en
nabo der i forvejen har kat eller ej.

Det har aldrig faldet mig ind at kattene ikke kunne være "alene" hjemme
i en ferie - i sommerferien taler vi om ca 10 dage af gangen, fodi de
selvfølgelig får mad og opsyn, og som regel kan kattesitteren jo heller
ikke lade være med at nusse dem - der er dog en af naboerne som godt
vil fodre dem men helst ikke røre ved dem, det var hende der passede dem
i efterårsferien, og kattene virkede altså ikke som om de havde "taget
skade".

Selvfølgelig er det noget andet hvis man kun har én kat, der er behovet
for socialt samvær nok større, men hvad tror I kattene gør mens man er
på arbejde? Savner eller sover? En kat sover trods alt mindst 16
timer i døgnet i gennemsnit.

Men i øvrigt vil jeg tilslutte mig det med at Vibekes katte ikke bør
komme ud mens de er alene hjemme. Nu kommer mine jo ikke ud, så det er
ikke et problem her, men jeg har passet ude/inde katte for en nabo, og
det var ærlig talt ikke rart at skulle løbe kvarteret rundt når katten
ikke var hjemme til spisetid og jeg blev nervøs for om der var sket
noget.

Det var så lige MIN mening.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Mette_S

Dato : 19-04-02 07:31

"Vibeke Jørgensen" <noyb@hotmail.com> wrote in message
> [...]
dem
> med)? Indtil videre har de aldrig været alene mere end højst 8 timer.

Kære Vibeke,

Du kan da roligt tage afsted i en weekend, giv dem ekstra mad og rigelige
mængder af vand og ekstra grus i kattebakken. En kat kan godt overleve at
kattebakken ikke er 100 % rent hele tiden, og hvis de alligevel synes det er
noget forfærdeligt noget at du ikke har været der til at gøre rent efter
dem, ja så kan der være at der er en lille gave til dig ved siden af, når du
kommer hjem, men altså det er jo fuldstændigt ligemeget !

Al min familie bor i Silkeborg omegn og derfor forlader vi også Fyns land i
nogle weekender. Den første gang er man nervøs, har dårlig samvittighed og
tænker på at ringe hjem til kattene for at høre hvordan det går *GGG* Men
altså den første gang vi kom hjem til lejligheden igen (vi har to katte) ja
der var der ikke noget at se, de havde stadig tørfoder og vand., havde været
i bakken og kattene *GG* ja de kiggede på os som om de sagde "HEY helt
ærligt jeg lå lige og sov -gider du at slukket lyset når du går ??" For jeg
tror -som der også har været debatteret herinde i NG'en tidligere på året-
at kattene bare lægger sig til at sove når de opdager at deres slaver har
friweekend *SS*

Jeg kan sagtens forstå dem der har en anden opfatning af det at tage væk fra
sine katte i lang tid og hvorfor de ikke synes det er fair og ansvarligt,
men sådan noget kan man jo aldrig blive enige om og det er da heldigvis også
godt nok *SS*

Ja det var vist det !

-Iøvrigt kunne der da garanteret arrangeres noget med de forskellige
katteejere herinde...altså jeg tænker på at det kunne da være meget
praktisk hvis man havde en slags "mødregruppe"/ kontaktgruppe hvor man kunne
ringe sammen, hvis man skulle afsted og godt kunne tænke sig at der lige kom
en forbi og sagde hej til ens katte. Det ville da kunne fungere i store byer
fx. Kbh hvor der jo nok skulle bo en eller to der ikke lige havde noget imod
lige at kigge over !

Ja det var bare et forslag !! Jeg ville hellere end gerne lige gå over og
give dine katte frisk vand her i weekenden..men jeg bor altså i Odense og
mine katte skal også selv være alene hjemme fra i aften !

Med Venlig Hilsen

Mette_S

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 19-04-02 08:43

Hej Mette :)

> Ja det var bare et forslag !! Jeg ville hellere end gerne lige gå over og
> give dine katte frisk vand her i weekenden..men jeg bor altså i Odense og
> mine katte skal også selv være alene hjemme fra i aften !

Hehe, tak, men det er nok liiige lovligt langt at tage, selvom det er to
meget søde katte ;)

Men jeg tror bare jeg lader mine forældre komme lørdag og så sover de nok
resten af tiden. Men du har helt ret i at man har dårlig samvittighed og er
nervøs første gang. Heh - det er da helt sikkert at jeg ringer hjem lørdag
aften for at høre om de er overlevet. Hehe

Mvh
Vibeke