Pæn opstilling i text mail
Fra : Thïngmand

Dato : 17-04-02 15:29

Min PHP kurv sender en ordrebekræftelse pr. mail i txt format. De købte
varer, vil jeg jo gerne have stillet pænt op i mailen.

Eks.

Varenummer Varenavn Pris
123456 Æble 5,00 kr.
1234567 Pære 7,00 kr.
123456984 Vandmelon 30,00 kr.

- er der en fiks måde at gøre dette på, så man ikke skal til at tælle tegn?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-04-02 15:42

> [...]
> 123456984 Vandmelon 30,00 kr.
>
> - er der en fiks måde at gøre dette på, så man ikke skal til at tælle tegn?

Tror jeg ikke, men du kan da nemt lave en funktion? Den tæller godt nok tegn...

function CreateLine($blocksize1, $blocksize2, $blocksize3, $line1, $line2,
$line3) {
while(strlen($line1) < $blocksize1) {
$line1 .= " ";
}
while(strlen($line2) < $blocksize2) {
$line2 .= " ";
}
while(strlen($line3) < $blocksize3) {
$line3 .= " ";
}
return $line1.$line2.$line3;
}

echo CreateLine(20, 30, 20, "123456", "Æble", "5,00 kr.");

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-04-02 15:40

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-04-02 15:40

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-04-02 15:41

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 17-04-02 15:42

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 17-04-02 16:16

"Thïngmand" wrote:

> - er der en fiks måde at gøre dette på, så man ikke skal til at tælle tegn?

// ikke testet, frit fra hovedet
while(hent_elementer_fra_kurv()) {
   $mailbody .= sprintf("%20d%20s%20f kr.\n", $varenummer, $beskrivelse,
$pris);
}

--
Hroi Sigurdsson hroi@ngdc.net
Netgroup Datacenter http://www.ngdc.net

Fra : Thïngmand

Dato : 19-04-02 19:33

> $mailbody .= sprintf("%20d%20s%20f kr.\n", $varenummer, $beskrivelse,

Den virker sådan set fint nok - bortset fra at det vender forkert!

Hvordan får jeg det venstrestillet (så mellemrumene er på den anden side)?

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 18-04-02 10:15

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
> Min PHP kurv sender en ordrebekræftelse pr. mail i txt format. De købte
> varer, vil jeg jo gerne have stillet pænt op i mailen.

> [...]

Hvis det er en mulighed kan du jo også sende det som en tabel i en
HTML-mail. Det er vidst i manualen om mail() hvordan man gør.

Normalt bryder jeg mig ikke om HTML-mails, men her synes jeg faktisk det vil
være en fordel!

I hvert fald ser det du skrev ikke perfekt ud her hos mig da min newsreader
bruger en font med knibning.

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk