E-trade handel (straks?)
Fra : Donati

Dato : 02-02-01 22:23

Hej
Hvis jeg skifter til E-trade, kan jeg så stadig handle aktier til
"strakskurser", nogenlunde på samme måde som i Danske Netbank?

Og har jeg fårstået det rigtigt, at E-trade tager 0,15% i kurtage,
hvor næsten alle andre tager 0.5% ?

Hvis der er mulighed for at lave strakshandler, så kan jeg ikke lige
få øje på nogen ulemper ved E-trade.. er i enige?
(naturligvis bortset fra deres elendige site-design

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Bafomet

Dato : 02-02-01 23:36

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> wrote in message > få øje på nogen
ulemper ved E-trade.. er i enige?
> (naturligvis bortset fra deres elendige site-design

Hvad er det elendige du tænker på?
Hvordan kunne det gøres bedre, og hvilke nye muligheder ville det give dig?

Fra : Trix

Dato : 03-02-01 09:21

"Bafomet" <tsk@tsk.dk> wrote in message
> [...]
> ulemper ved E-trade.. er i enige?
> Hvad er det elendige du tænker på?
> Hvordan kunne det gøres bedre, og hvilke nye muligheder ville det give

Der er masser af ting E*Trade kunne gøre. F.eks kunne de tilbyde streaming
kursdata og et mindre HTML tungt interface. Dernæst burde de skrotte MS-SQL
som backend database. Den performer elendigt (læs: crasher) ved højt load.
Det er stort set hele softwaren der skal udskiftes til noget der kan klare
presset.

Fra : Bafomet

Dato : 04-02-01 11:30

"Trix" <eitrix@XxXmail.com> wrote in message
> [...]
> Det er stort set hele softwaren der skal udskiftes til noget der kan klare

Nu var det jo designet han brokkede sig over, ikke performance.

Fra : Trix

Dato : 04-02-01 12:35

> "Trix" <eitrix@XxXmail.com> wrote in message
> MS-SQL
>
> Nu var det jo designet han brokkede sig over, ikke performance.

Nu definerer jeg 'design' som mere end bare HTML layout. System design, net
design, ....
Bortset fra det, så ville det da være rart med nogle streaming kursdata som
kan bruges i f.eks Medved QuoteTracker (se www.tucows.dk).

Fra : Donati

Dato : 03-02-01 19:59

Bafomet <tsk@tsk.dk> skrev:

> Hvad er det elendige du tænker på?
> Hvordan kunne det gøres bedre, og hvilke nye muligheder ville det give
dig?

Generelt synes jeg da ikke sitet virker specielt brugervenligt..
Det er ikke nye muligheder, men en overskuelig præsentation
jeg synes der mangler (eller ikke er tilstrækkelig).

Men dette var ikke baggrunden for mit indlæg, jeg havde
disse spørgsmål:

Fra : Trix

Dato : 05-02-01 12:53

> [...]

Nu ved jeg ikke hvordan Danske Netbank virker, men JA. Man kan godt
strakshandle i E-Trade.
Og ja, E*Trade tager 0,15% (min 75,-) i kurtage - både ved handel direkte på
børsen og mod deres egenbeholdning. Men overvej lige det der med at handle
ved strakshandler. Se evt denne link:
http://www.shareholders.dk/net_publish/pressRelease_de.asp?ID=11

Fra : Donati

Dato : 06-02-01 15:42

Trix <eitrix@XxXmail.com> skrev:

> Nu ved jeg ikke hvordan Danske Netbank virker, men JA. Man kan godt
> strakshandle i E-Trade.
> Og ja, E*Trade tager 0,15% (min 75,-) i kurtage - både ved handel direkte

> børsen og mod deres egenbeholdning.
<klip>

Jeg takker for svaret..

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Anonym A.K.A. mig

Dato : 04-02-01 16:04

> [...]
> få øje på nogen ulemper ved E-trade.. er i enige?
> (naturligvis bortset fra deres elendige site-design

www.euroinvestor.com, hat jeg hørt fra flere e*trade brugere at systemet
går ned en gang imellem. Jeg ved ikke hvor ofte det er. Som jeg har forstået
det, er kurtagen altid mindst 75 kr. hos alle Netbrookere i DK - ret mig
gerne hvis jeg tager fejl. Så det er først ved handler over 75.000 at det er
billigere.

Fra : Donati

Dato : 04-02-01 19:13

Anonym A.K.A. mig <ole321@yahoo.dk> skrev:

> [...]
> gerne hvis jeg tager fejl. Så det er først ved handler over 75.000 at det

Danske Netbank som jeg bruger nu, tager 0.5% dog mindst 75kr.
Nu kan vi lige tage et par eksempler.. der handles for:
15000kr x 0,005 = 75kr i kurtage.
25000kr x 0,005 = 125kr
50000kr x 0,005 = 250kr
75000kr x 0,005 = 375kr

E-trade tager 0,15% dog mindst 75kr.
De samme handeler giver:
15000kr x 0,0015 = 22,5kr (ændres til 75kr da dette er minimum).
25000kr x 0,0015 = 37,5kr (ændres til 75kr da dette er minimum).
50000kr x 0,0015 = 75kr
75000kr x 0,0015 = 112,5kr

Man kan så sammenligne, og sige at ved handler fra 0kr til 15000kr
er der ingen forskel. Ved handler over 15000kr bliver forskellen
progressivt størrer (jo størrer beløb, jo størrer forskel i kr.) i E-trades
favør.

Man kan så sammenligne E-trade med SEB-ebanking, som tager
75kr i kurtage ved handler optil 75000kr og 150kr. ved handler
fra 75001kr til 250000kr. (ingen % sats).
Ved handler over 250000kr tager de 0,15%

SEB-ebanking er altså billigere end E-trade ved handler mellem
50000kr og 75000kr, og dyrer ved handler mellem 75000kr og
100000kr. og igen billigere ved handler mellem 100000kr og
250000kr.
Under 50000kr og mellem 250000kr. og 1mill. kr. er der ingen forskel.
Over 1mill. kr er E-trade igen billigere. (E-trade tager 0,10% mod SEB-
ebankings 0,15%)

Basisbank har også billig kurtage (0,3% dog mindst 30kr.), men
de tilbyder endnu ikke det jeg vil kalde "rigtig" online aktiehandel,
det er derimod noget med at man investerer i et index, feks KFX.
Derfor ser jeg lige pt. bort fra Basisbank.

Man kan så forsøge at vurdere i hvilket prisleje man normalt handler,
og da jeg vurderer at mit ligger under 75000kr pr handel, er det såvidt
jeg kan finde frem til, billigst for mig at benytte SEB-ebanking.

Det er endnu ikke helt lykkes mig at hitte ud af om E-trade tilbyder
noget i stil med det som Danske Netbank kalder "Strakshandel",
så hvis nogen E-trade brugere lige gider give et praj..

En anden fordel jeg vil give SEB-ebanking et plus for, i min søgen
efter en erstatning for Danske Netbank er, at de giver 4.5% i rente
af indestående fra 0kr til 25000kr, på investeringskonto'en.
Hos E-trade feks., gives der ikke rente af indestående.

Kommentarer, og specielt opklaring vedr. E-trade og strakshandler
modtages med glæde

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Casper Lyngsø

Dato : 04-02-01 19:19

ufatteligt, man Investerer 100.000.- og er bekymret hvor meget ens bank
tager i provision (?) Så skal man nok finde en god brooker istedet...

Caz

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 04-02-01 19:50

Hej

Det er egentlig ganske megen skriveri om omkostninger ved handel med aktier.

Efter vor opfattelse er der 2 parametre, der kommer langt foran
kurtagesatsen.

Det er

1) Handelsformen. Der er som bekendt tre traditionelle former. Her tales om
strakshandel som det eneste rigtige.

Men være opmærksom på, at du så altid handler på kursspændenes yderside
uanset hvor stort spreaded mellem købs og salgsprisen er.

Denne handelsform har den fordel at man får sin afregning med det samme.

Alternativet er at handle til børspriser, hvilket kun 3 udbydere i dag kan
tilbyde. Det fordrer at man følger med hele tiden og placeret sit bud/udbud
inde i spreaded, så man har mulighed for at opnår en bedre afregning end ved
strakshandel.

I Dagbladet Børsens Trader sektion kan man se ordredybden og de priser, som
ordrerne er lagt ud på børsen til.

Endvidere kan man se afregningspriserne på de seneste gennemførte handler.

Hvad hjælper det at spare 0,5% på kurtagen, hvis der smutter 5% på
afregningsprisen????

2) Det er omend endnu vigtige at finde de rigtige investeringer, som
opfylder de kvalitetskrav, som manstiller i forhold til det
investeringsformål man har.

I StockR8 (stockrate) se www.stockr8.dk findes økonomiske oplysninger og
kvalitetsrating af ca. 21.000 selskaber over hele verden.

Der kan du så hvornår det er en lottokupon du køber og hvornår det er en god
solid aktieinvestering.

God fornøjelse.

MED VENLIG HILSEN

Bjarne Jensen
STOCKR8

Fra : Donati

Dato : 04-02-01 21:32

Bjarne Jensen <bjconsult@bjconsult.dk> skrev:

> 1) Handelsformen. Der er som bekendt tre traditionelle former. Her tales
> om strakshandel som det eneste rigtige.

Jeg vil lige komme med et par kommentarer fra en som grundlæggende ikke
helt kan hitte ud af det med at handle aktier (nemli mig selv
Jeg har kastet min kærlighed på handelsformen "Strakshandel",
da det giver mig det helt klart bedste overblik over hvad jeg egentlig
foretager mig. Jeg har kun prøvet andet en enkelt gang, og det var
min allerførste aktiehandel, som jeg fik fumlet til at være en
"limit-handel", eller "kommissions-limit-handel", husker det ikke lige
helt tydeligt.. Men det var noget med at jeg fik aktien til dagens (eller
var
det 3 dages?) gennemsnitskurs.. der gik ihvertfald en 3 dages tid, inden
jeg fandt ud af hvad jeg havde givet for aktierne, og at jeg i det hele
taget
havde fået nogen af dem..
Der synes jeg strakshandler er betydeligt mere overskuelige for "hobby-
investorer" som jeg i mangel af bedre betegnelse vil kalde mig selv.

> Men være opmærksom på, at du så altid handler på kursspændenes yderside
> uanset hvor stort spreaded mellem købs og salgsprisen er.

Enig, og det har da også sommetider undret mig lidt at der på visse aktier
har været et ret stort spænd mellem købs og salgskurs. Men havde dog
såsmåt gættet at det jo nok hang sammen med hvad folk vil henholdsvis købe
og sælge for, på tidspunktet.
Men generelt er spændet dog ikke så stort at det betyder det store (synes
jeg da) feks. kan man for det meste sælge Teledk kun 2 point under
købskursen (feks Købskurs: 420 Salgskurs 418)

> Denne handelsform har den fordel at man får sin afregning med det samme.

Det helt klare plus ved denne handelsform, i mine øjne..
Jeg kan godt lide at når jeg trykker på knappen, så er det mine..
Ikke noget med "måske får jeg nogen, måske gør jeg ikke.."

<klip>

> Hvad hjælper det at spare 0,5% på kurtagen, hvis der smutter 5% på
> afregningsprisen????

I tilfældet Teledk som jeg har handlet et par gange for nylig er det nok
under 0,5% der smutter på afregningsprisen, i forhold til "andre
handelsformer".

> [...]
> kvalitetsrating af ca. 21.000 selskaber over hele verden.
> Der kan du så hvornår det er en lottokupon du køber og hvornår det er en

Så er det nok lottokuponer jeg gør mest i
Min "analyse" forgår ved at jeg holder øje med en aktie en 2-3 dage,
hvis den stiger lidt hver dag, er den "lækker" i mine øjne,
og kan jeg efter kort tid.. helst næste dag/max en uge, sælge med et par % i
gevinst, gør jeg det, og er glad for det..

Som du nok kan forstå, har vi helt forskellige forudsætninger, og formål
med vores aktiehandel.

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 04-02-01 22:21

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> writes:
> Men generelt er spændet dog ikke så stort at det betyder det store (synes
> jeg da) feks. kan man for det meste sælge Teledk kun 2 point under
> købskursen (feks Købskurs: 420 Salgskurs 418)

Dette gælder ganske rigtigt "generelt" for KFX-aktier, hvor du så
tilfældigvis hiver fat i en af de allermest omsatte. For flertallet
af aktierne på KF vil man ofte se adskillige procents spredning.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Donati

Dato : 04-02-01 21:32

Casper Lyngsø <lyngsoe@abk.auc.dk> skrev:

> ufatteligt, man Investerer 100.000.- og er bekymret hvor meget ens bank
> tager i provision (?)

Hej Casper
Nu skrev jeg godtnok at jeg vurderede at mine handler ligger under 75000kr.
Jeg sammenlignede blot udbydernes priser optil deres øverste grænser.
Men ja, jeg er da bekymret over hvad min bank tager i kurtage, hvis jeg
feks køber for 50000 om formiddagen, og sælger dem igen om eftermiddagen,
så er jeg da træt af at banken tager 500kr af feks. en samlet gevinst på
1000kr.
I det tilfælde ville jeg foretrække den udbyder som kan nøjes med 150kr.

> Så skal man nok finde en god brooker istedet...

Hvad tager sådan en da?

Iøvrigt vil jeg høfligt henvise dig til:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
Hvor du kan læse lidt om normal qoute-teknik, på usenet.

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Casper Lyngsø

Dato : 05-02-01 00:12

Hejsa,

> [...]
> 1000kr.
> I det tilfælde ville jeg foretrække den udbyder som kan nøjes med 150kr.

Hvis du sælger dine aktier samme dag som du køber dem, ja så kan det vel
osse være begrænset hvad man kan hive med hjem.

> Hvad tager sådan en da?

0,7%, men hvis han ikke har tjent +10% på et år, har det været et dårligt
år. Desuden behøver jeg ikke bruge min tid på at læse nyheder/analyser
igennem hver dag. Men det er måske for nogen også det sjove ved det, jeg
skal bare have forrentet mine penge *g*

> Iøvrigt vil jeg høfligt henvise dig til:
> http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
> Hvor du kan læse lidt om normal qoute-teknik, på usenet.

Ok, hvis du tager forrige post som en flamming af dig, er du måske lidt
nærtagende? Tilbage i FIDO-net dagene skulle der en del mere til *g*

Caz

Fra : Donati

Dato : 06-02-01 15:42

Casper Lyngsø <lyngsoe@abk.auc.dk> skrev:

> Ok, hvis du tager forrige post som en flamming af dig, er du måske lidt
> nærtagende? Tilbage i FIDO-net dagene skulle der en del mere til *g*

Det gjorde jeg skam ikke..
Ville bare henvise dig til et sted du kunne læse lidt om hvordan man
hensigtsmæssigt citerer, hvis du ikke vidste det..

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk