Limning af plexiglas
Fra : Steen Lindegaard

Dato : 17-04-02 10:45

Hejsa

Jeg har scoret nogle plexiglas-plader, som jeg har tænkt mig af lave nogle
filtre af.
Men hvad bruger man til at lime disse plader sammen - noget som er
ugiftigt - for fisk
Kan man bruge den normale akvarie-silikone ?

mvh Steen

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 17-04-02 18:18

Hej Steen

Når du har skåret plexiglasset til har du sikkert nogen rester tilbage
Resterne opløser du i acetone (ved ikke om det er stavet rigtigt
Det kan du bruge til at smelte plexiglas sammen med når det er blevet en tyk
masse
MEN jeg hved ikke om det er giftigt for fisk

Venlig hilsen
Heinrich

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-04-02 21:09

Heinrich Frausing <frausing@post7.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cbdae17$0$245$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
tyk
> masse
> MEN jeg hved ikke om det er giftigt for fisk

Det burde ikke være giftigt, når det er afhærdet!

Jeg har med held, limet plexiglas sammen med araldit, og det holder ganske
godt.

Carsten

Fra : linux

Dato : 18-04-02 17:06

"Steen Lindegaard" skrev d. 17-04-02 10:45 dette indlæg :
> [...]
> ugiftigt - for fisk
> Kan man bruge den normale akvarie-silikone ?

Der er flere måder at gøre det på,da der er flere slags plexiglas.
der er noget af det der kan opvarmes og bøjes og dermed kan det også
"svejses"
Så der er der en klar fordel,skulle det nu ikke være det du har.
er der jo kun lim metoden tilbage og der er også flere valg muligheder.
Der er cillikone,loctite og areldit alle gode.men ens for dem alle er
"forarbejdet" før
du/i limer.fladerne på pl.glaset skal være fedtfrie,dertil kan bruges de
servanlige
afedtningsmidler dog ikke sprit da pl.glaset bliver "gråt" og lige det
sidste tip
pil ikke mere beskyttelses plast af end højst nødvendigt
mvh. linux

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Heller

Dato : 19-04-02 22:05

> [...]
> ugiftigt - for fisk
> Kan man bruge den normale akvarie-silikone ?

Jeg har på et tidspunkt lavet nogle yngelakvarier i plexiglas som jeg limede
sammen med ganske almindelig akvarie-slilkone. Det eneste forarbejde jeg
lavede var at affedte kanterne der hvor akvariet blev limet. Det holdt fint.

Fra : Hans K.

Dato : 20-04-02 08:26

> [...]
> sammen med ganske almindelig akvarie-slilkone. Det eneste forarbejde jeg
> lavede var at affedte kanterne der hvor akvariet blev limet. Det holdt

De må have været meget små, for silicone binder ekstremt dårligt på
plexiglas og er som følge deraf uegnet til at lime det med med.
Der skal en speciel lim til at lime plexiglas (acryl) med, for
ellers får man et meget upålideligt eller dårligt resultat ud af det.

Mvh
Hans