Program til at køle CPU?
Fra : Daniel-San

Dato : 16-04-02 19:15

Findes der et program til at køle CPU'en i "idle" til moderne CPU'er?

I mit tilfælde er det T-Bird 1400/266 på Soltek DRV2.

Daniel-San

Fra : JRS

Dato : 16-04-02 19:45

Yes, det gør der ..
Det prog jeg bruger hedder "cpu idle pro" og med det ligger min XP1600+ på
35C ved idle i stedet for 46C --
Overvejer faktisk at få min CPU køler til, at stoppe ved idle.. da den
faktisk holder sig på under 50C ved idle uden køling !
Skide nice prog
http://www.cpuidle.de/

MVH
JRS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-04-02 19:59

"JRS" <jrs@kvalme.dk> wrote in message

> [...]
> Overvejer faktisk at få min CPU køler til, at stoppe ved idle.. da den
> faktisk holder sig på under 50C ved idle uden køling !

Først ville jeg tror det er en joke... Men hvad gør disse programmer.. og
hvorfor vil man overhovedet have temperaturen ned... Når den alligevel skal
kunne holde til vild belastning..

Fra : JRS

Dato : 16-04-02 20:37

Det handler ikke kun her om at få temp'en ned, men det progget gør er at det
kun giver strøm til den del af CPU'en som bliver brugt .. Derfor bruger den
mindre strøm og giver mindre varme .. Dette er fx total smart til notebooks
... Batteriet holder længere, og du holder CPU blæseren fra at gå igang ..
Desuden, som jeg skriver i den tidligere post, kan jeg faktisk stoppe min
CPU-køler når den er i idle .. Hvilket gir mulighed for at gøre PC'en endnu
mere støjsvag ..
Progget giver jo altså intet når CPU'en er hårdt belastet .. Men min comp
står sku længere tid i idle end i load .. Og så er det bare et fjong prog ..

MVH
JRS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-04-02 21:01

> [...]
> står sku længere tid i idle end i load .. Og så er det bare et fjong prog

Jeg synes nu ikke at det lade til at være specielt godt...

Dog efter et par få minutter efter opstart, var temp faldet et par grader..
Men da jeg begyndte at skulle arbejde i Outlook frøs XP

Fra : JRS

Dato : 16-04-02 21:39

Hvad kan jeg sige .. Jeg kører selv XP, og det ruller bare derudaf ...
I Like It

MVH
JRS

Fra : Leony

Dato : 17-04-02 08:24

> Først ville jeg tror det er en joke... Men hvad gør disse programmer.. og
> hvorfor vil man overhovedet have temperaturen ned... Når den alligevel
skal
> kunne holde til vild belastning..

Meningen er også at cpu'en holder længere når den sættes i idle når den ikke
bruges.
Har selv kørt med CPUidle på min P3 1000 Mhz EB, her kunne jeg ikke se nogen
temperaturændring.
Det som jeg synes er sjovt er når man går ind og kigger på CPU forbrug, så
er det 100% når cpu idle kører.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : JRS

Dato : 17-04-02 10:25

Yeps.. Det er den måde CPUidle virker .. Den bruger jo faktisk 100% CPU, da
den ikke får strøm ;) .. Hvis du i stedet havde en AMD kunne du sætte den
til "K7-mode" og så skriver den ikke at den bruger cpu kraft.. Da den så
bruger det indbyggede idle prog der er i de nyere windows .. Lyder dog
mærkeligt at den ikke falder i temp ..
Desuden er det da rigtigt med at det får CPU'en til at holde længere .. Men
det er ikke særligt meget det drejer sig om .. Det handler mere om, om den
holder i 8 eller 10 år .. Og tjaa.. Jeg tror ikke jeg kører med samme CPU om
10 år ;)

MVH
JRS

Fra : Sebastian

Dato : 16-04-02 19:54

> Findes der et program til at køle CPU'en i "idle" til moderne CPU'er?

Jeps. Men ikke noget som er anbefalelsesværdigt.

--
Sebastian
http://testet.dk

Fra : JRS

Dato : 16-04-02 20:37

Du har ikke prøvet CPU Idle Pro så ..
Det gør præcist hvad det er designet til..
MVH
JRS

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 17-04-02 12:31

> Du har ikke prøvet CPU Idle Pro så ..
> Det gør præcist hvad det er designet til..
> MVH
> JRS

Hmm, hævede min CPU temp. tre grader!!??

Derimod har jeg lige prøvet Vcool, som sænkede temperaturen 15 grader!

"It's a jungle out there......"

M.v.h.

Fra : Daniel-San

Dato : 17-04-02 13:58

> Hmm, hævede min CPU temp. tre grader!!??

Også her - Weird!!!!

> Derimod har jeg lige prøvet Vcool, som sænkede temperaturen 15 grader!

Gloede så også efter det, men det er kun til KX133 og KT133 chipset så vidt
jeg kunne læse mig frem til...

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 17-04-02 14:08

"Daniel-San" <bluwduch@wanadoo.dk> wrote in message

> Gloede så også efter det, men det er kun til KX133 og KT133 chipset så
vidt
> jeg kunne læse mig frem til...

Hmm, jeg kører KT266A og det kører glimrende.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 17-04-02 18:13

On Tue, 16 Apr 2002 21:37:19 +0200, JRS wrote:

>Du har ikke prøvet CPU Idle Pro så ..
>Det gør præcist hvad det er designet til..

Ikke på alle systemer. I mit tilfælde fik den computeren til at fryse i tide
og utide.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : [5250] Jens

Dato : 17-04-02 21:11

Henrik Dissing wrote:

> Ikke på alle systemer. I mit tilfælde fik den computeren til at fryse i tide
> og utide.

Det var egentlig hvad man kunne forvente.
Cpu'er der har så stor forskel i strømforbrug for hhv. idle og aktiv,
gør at PSU'en ikke kan følge med, når cpu'en går fra idle til aktiv -
spændingen går simpelthen under en vis grænse i et mikrosekund og så
"fryser" systemet. En bedre PSU kan måske klare det hurtige skift.
Bl.a. derfor var der begyndt at komme nogle nye BIOS versioner som ikke
lod cpu'en idle normalt, hvilket så gør at den bruger en pæn slat strøm
og er varm hele tiden. CPU Idle på et system med sådan en bios ville
sandsynligvis ikke nytte noget.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 18-04-02 17:25

On Wed, 17 Apr 2002 22:11:26 +0200, [5250] Jens wrote:

> [...]
>lod cpu'en idle normalt, hvilket så gør at den bruger en pæn slat strøm
>og er varm hele tiden. CPU Idle på et system med sådan en bios ville

Jo.

Med de første BIOS versioner til mit Abit KT7 faldt temperaturen på min
T-bird 15-20 grader i idle tilstand uden nogen former for kunstige
hjælpemidler. Det svarer nogenlunde til hvad CPU Idle Pro får den til at
gøre nu (hvis jeg altså ikke lige havde afinstalleret det).

På et tidspunkt kom der ganske rigtigt en BIOS version som bl.a. betød at
der nu kun var 5-6 graders forskel mellem idle og fuld load. Release noterne
til den BIOS version gjorde et stort nummer ud af at fortælle at denne
ændring var indført efter anvisning fra AMD (eller var det VIA?) af
stabilitetshensyn. Alle senere BIOS revisioner har været på samme måde.

Da ændringen kom, lød der selvfølgelig et ramaskrig fra de kredse som
interesserer sig meget for temperaturer, og der udkom med det samme
brugermodificerede BIOS versioner som kunne få idle temperaturen tilbage
hvor den var før. Jeg tror CPU Idle går ind og gør det samme, bare efter at
systemet er startet op.

Jeg havde egentlig overvejet at finde mig en sådan modificeret BIOS for at
se om jeg kunne få min idle-temperatur ned uden at bruge CPU Idle Pro eller
tilsvarende programmer, men din overbevisende forklaring af sammenhængen
mellem spændingsskift og CPU-frysning har fået mig til at opgive det.

Når alt komer til alt, er CPU'ens idle-temperatur én af de mindst
interessante parametre i en computer. Reelt har det kun betydning for
hvilket tal der vises i Motherboard Monitor, eller hvad man nu bruger, når
man ikke bruger computeren til noget særligt. Okay, vi skal alle spare på
strømmen hvor vi kan, men i lyset af hvad i hvert fald jeg bruger af penge
på min computer i det hele taget, er der tale om småpenge.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : JRS

Dato : 18-05-02 23:55

Henrik Dissing <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message news:<f7rtbusng8mnkjk1ao1cuv73o5fgljlqoc@4ax.com>...
> [...]
> strømmen hvor vi kan, men i lyset af hvad i hvert fald jeg bruger af penge
> på min computer i det hele taget, er der tale om småpenge.

Du har helt ret, (og nu kommer men'et) MEN ... Hvis det nu er en
bærbar kan det få batteriet til at holde en del længere.. Hvis det er
et nyt batteri kan man tit lægge en ½ time oven i ved alm windows brug

MVH
JRS

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-02 21:43

On Tue, 16 Apr 2002 20:14:55 +0200,
Daniel-San <bluwduch@wanadoo.dk> wrote:
> Findes der et program til at køle CPU'en i "idle" til moderne CPU'er?
>
> I mit tilfælde er det T-Bird 1400/266 på Soltek DRV2.

Ja. Microsoft har allerede installeret det. Det hedder "Suspend".

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.