Att. Uffe
Fra : Leif

Dato : 16-04-02 19:29

Hej Uffe

Mens du er så aktiv, har jeg lige et mindre? problem;
selv-skabt i Inventor R5.3 (DM udgaven), hvortil jeg mangler hjælp.

Lynhurtigt tegnede jeg en skitse via "Standard.IDW" og Sketch
menuen - fin hjælp til "gamle Acad-brugere - jeg skulle egentlig
bare overføre den til kontores R14 og printe ud.

Men jeg kan ikke se noget på filen - den fylder ellers omkring 45Kb,
når jeg henter den ind i R14, R2000 eller INV5.

Samtidig mangler jeg en mulighed for at overføre dimensions til tegningen
under Drawing Annotation, hvortil jeg kommer, når jeg forlader Sketch-mode.

(Så kunne jeg vel printe den ud direkte - det kan man ikke under
Sketch-mode?)

Mvh, Leif (BONUS)

Fra : Thomas

Dato : 17-04-02 15:03

Hej Leif

Når du har tegnet din skitse skal du målsætte mens du stadig er i SKETCH
MODE, her vil også opdage at din 2D skitse er parametrisk.

Når du er færdig, kan du lave en SAVE COPY AS, og der gemme den som DWG
version 14.

MVH

Thomas Larsen
NTI CADcenter A/S

Fra : Leif

Dato : 17-04-02 16:34

Hmm. Thomas, har I allerede fri kl. 16?....

Tester lige Uffes lektion og ser om det giver et andet resultat - mener
faktisk det var så'en
jeg gjorde.........

Mhv, Leif

Fra : Uffe Bak

Dato : 17-04-02 15:32

Hej Leif

Ja - sådan går det når man stikker näsen frem

Ud fra din beskrivelse - så tror jeg at du har data i filer - og blot skal
zoom'e Extents - i både Model - og PaperSpace.

Men da jeg som sädvanligt ikke kan styre den pädagogiske muskel - så får du
lige en forklaring for de samme penge:

I Inventor kan du lave en "ren" 2D tegning - som du alllerede har fundet
frem til. Når du står i en tegning (IDW) - så trykker du Sketch - og kan
tegne alt det hjertet begärer (nästen).

Mht: Målsätning - så er der 2 forskellige måder at göre dette på:
Når du står i Sketch miljöet - brug General Dimension eller Auto Dimension
funktionerne. Virker som når du målsätter en skitse i en part - OG du får nu
parametriske divende mål. Dvs: du kan målsätte den dimension som D0=50, og
når du sätter D1= D0*2 så får du et mål på 100 mm. Ganske stärkt for en
"flad" 2D skitse.

Når du trykker Return fra skitsen - så kommer du til Drawing Management
Miljöet. Hvis du i den lille Pull-Down menu ved siden af overskriften
Drawing Management völger Drawing Annotation - så kan du välge General
Dimension eller Ordinate Dimensioning - og du kan placerer Drevne mål på din
skitse. Dvs. du kan ikke skabe parametriske relationer mellem målene. Hvis
du nu vil tilbage til skitsen - så dobbelt klikker i Browseren på den lille
blå Sketch icon.

Så langt så godt - men du skulle jo have det over til AutoCAD. Brug Save
As - välg DWG som format - tryk på Options - og du kommer til den Wizard som
bruges til at sorterer data. Välg AutoCAD version - og om du vil sende data
over til brug i AutoCAD Mechanical (X-Genius), hvilket nok ikke er relevant
i denne sammenhäng. Tryk Next - og välg om du vil brug ACAD/M lag - og
dernäst välg om du vil have data i ModelSpace, PaperSpace eller begge.
Generelt så sendes geometri (de skitserede linier, cirkler etc.) til MS,
Geometri OG mål, ramme og text til PS.

Med denne beskrivelse i baghånden - så burde du kunne få din skitse over til
AutoCAD - ellers send et signal til mig.

Med venlig hilsen

Uffe Bak
Autodesk Nordic & Baltic

Fra : Leif

Dato : 18-04-02 21:06

Alt ser ud til at være OK nu - hvad jeg manglede før, ved jeg ikke.
Om jeg nogensinde finder ud af det, fortæller jeg det - ellers mange tak.
Filen ændrede størrelse fra ~40Kb til ~54kb, så er der sket.

Mvh, Leif