Visuelle C++ miljøer
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 16-04-02 18:24

Hej alle,

er der nogen i gruppen der har et nogenlunde overblik over hvad der
findes af miljøer som Borland C++ Builder og Visual Studio, når det
kommer til C++ ?

Det må gerne være til Linus, Windows eller begge.

Derudover, findes der nogle af disse miljøer som er gratis, eller i
hvert fald rimeligt billige ?

--

Jacob Saaby Nielsen
http://www.kode-fu.net

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-04-02 18:43

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspam.kode-fu.net> writes:

> [...]
>
> Det må gerne være til Linus, Windows eller begge.
>
> Derudover, findes der nogle af disse miljøer som er gratis, eller i

Jeg skriver min kode i Emacs og kompiler det med Gnu's C++-kompiler, og
jeg kunne ikke være mere tilfreds. En stor fordel er da også at det er
meget billigt, det er faktisk gratis. Det kan sættes op til at virke
både i Linux og Windows. Jeg ved ikke om man kan kompilere alle
programmer til at køre under Windows, jeg kan i hvert fald ikke med
min nuværende opsætning.

På min skole bruges Microsofts udviklingsting, og indtil videre har
jeg kun set en fordel i forhold til Emacs og Gnu, det er at man kan
se en oversigt over klasser osv.

Jeg kan kun anbefale Emacs og Gnu.

/Trine

Fra : Christian Hansen

Dato : 18-04-02 11:29

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> både i Linux og Windows. Jeg ved ikke om man kan kompilere alle
> programmer til at køre under Windows, jeg kan i hvert fald ikke med

Hvad bruger du så til at debugge med ?

Jeg har lidt svært ved at tror at alle der der skriver programmer til *nix
stadig bruger printf som den primære debugging feature... ?
Der må da findes noget til *nix der bare har nogenlunde
de samme debugging features som Visual Studio har...og ikke er ualmindelige
tunge at danse med, eller så ustabile at man lige så godt kan gi' op på
forhånd?!?

Mvh
Christian.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-04-02 12:19

"Christian Hansen" <funnel@kom.auc.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
>
> Hvad bruger du så til at debugge med ?

Øhh? Jeg tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet.

Jeg bruger de fejlmeldinger der kommer i Cygwin, finder linien,
gennemskuer fejlen, retter den og kompilerer igen.

/Trine

Fra : Christian Hansen

Dato : 18-04-02 14:26

> Jeg bruger de fejlmeldinger der kommer i Cygwin, finder linien,
> gennemskuer fejlen, retter den og kompilerer igen.

Øhm.. jeg tænkte nu mere på at debugge de fejl der opstår når programmet
kører.

Mvh
Christian.

Fra : Mikkel Bjerg

Dato : 18-04-02 12:22

Christian Hansen wrote:

> [...]
> tunge at danse med, eller så ustabile at man lige så godt kan gi' op på

gdb er da et ganske udmærket værktøj

Den har da i hvertfald redet os mange gange .

Men ellers er printf nu ikke det værste der kan ske
--
MVH

Mikkel Bjerg

Fra : Lars Kringelbach

Dato : 18-04-02 21:06

On Thu, 18 Apr 2002 13:22:03 +0200, Mikkel Bjerg wrote:

> gdb er da et ganske udmærket værktøj

Hvis man vil have noget mere fancy ddd (Data Display Debugger) sagen. Det
kan være lidt svært at bruge i starten, men når man lærer det at kende er
det super. Det er sådan set bare en grafisk brugergrænseflade til gdb, så
hvis man kender den er det nok en fordel. Det bedste er nok at den kan
visualisere datastrukturer grafisk med pointer aliaser og andre spændende
ting.

Hvis man bruger gdb fra emacs kan man prøve M-x gdb <RET> ddd --tty
<RET>. Jeg har ikke selv prøvet at bruge det endnu, men det ser ud til at
man får det sædvanlige gdb-interface og ddd's mulighed for at vise
datastrukturer.

> Den har da i hvertfald redet os mange gange .
>
> Men ellers er printf nu ikke det værste der kan ske

Det ved man i hvert fald hvad er

Lars

Fra : Byrial Jensen

Dato : 19-04-02 16:00

Mikkel Bjerg <mbjerg@daimi.au.dk> skrev:

> gdb er da et ganske udmærket værktøj
>
> Den har da i hvertfald redet os mange gange .
>
> Men ellers er printf nu ikke det værste der kan ske

Og til linuxbrugere med pc'er er en ny ting som valgrind - som også
tidligere har været anbefalet her i gruppen - et godt supplement til
debugning af fejl ved brug af hukommelse.
<http://developer.kde.org/~sewardj/>.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 19-04-02 17:45

"Christian Hansen" <funnel@kom.auc.dk> writes:

> Hvad bruger du så til at debugge med ?

GUD!

Det hedder Emacs' "Grand Unified Debugger" interface faktisk.

Nedenunder GUD bruger jeg GDB, GNU projektets egen debugger.