Hvad betyder dette:...???
Fra : Brian Hansen

Dato : 16-04-02 18:06

Hey.

Sidder og slås med en K7'er hvor den ikke kan finde min brænder!!!
Har prøvet div. variationer med at bytte rundt på kabler
samt master/slave uden resultat!!!

Den kan til tider heller ikke finde min harddisk?
Har også en 4-5 fået en blå skærm med teksten om at der ikke
kan skrives til drev C:\
Har lavet overflade scanning uden nogen fejl...
Har ikke virus ifølge Norton...

Er nu begyndt at få denne besked når den starter op:
"PRIMARY IDE CHANNEL NO 80 CONDUCTOR
CABLE INSTALLED".....

Help!!! Hvad går der galt, hvad gør jeg ved det, hvad er et 80 cable,
er min hardisk ved at stå af?... Anyone!!!???

På forhånd tak...

Brian Hansen

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 18:32

Brian Hansen skrev:

> "PRIMARY IDE CHANNEL NO 80 CONDUCTOR CABLE INSTALLED".....

Køb et ATA66/100-kabel til din harddisk. Altså et kabel med 80 ledere
eller rettere 40 ledere og 40 skærme.

Madsen.

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-04-02 19:33

Madsen skrev:

> Køb et ATA66/100-kabel til din harddisk. Altså et kabel med 80 ledere
> eller rettere 40 ledere og 40 skærme.

Hey.

Har ingen penge... snøft...
ATA66/100-kabel, er det ikke sådan et jeg har i forvejen, altså det brede
med sorte stik i enden. For ikke at nævne at jeg ikke har ændret på noget,
det er bare gået "dødt"???!!!...
Har selvfølge to til både brænder og harddisk/alm. cd-rom drev,
men ingen af dem kan finde brænderen...
Det har været galt før, men det var kun en gang imellem at den ikke fandt brænderen.
Har så skiftet bundkort og CPU for en 3
ugens tid siden, hvor det bare kørte der ud af, men nu er vil den overhoved
ikke finde brænderen... Der er så også blevet problemer med harddisken
efter, hvad der ikke var før og det sidste nye er så at den skriver at der ikke
er noget 80 cable... Fatter ingen ting...

Brian Hansen

Fra : Sebastian

Dato : 16-04-02 19:53

SNIP
> ATA66/100-kabel, er det ikke sådan et jeg har i forvejen, altså det brede
> med sorte stik i enden.
SNIP

Find ud af hvad et ATA100 kabel er, vend så tilbage.

--
Sebastian
http://testet.dk

Fra : [9220] Ulrich Sørens~

Dato : 16-04-02 20:53

SNIP

> Find ud af hvad et ATA100 kabel er, vend så tilbage.

ATA100 kabler har normalt blå eller lysegrå stik og tyndere ledninger end
normale ATA kabler.

--
Ulrich Sørensen
Brandevej 10, 10

Mobile: +45 2126 9937
Email: ulrichs@acoustics.auc.dk
ICQ: 33830406

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-04-02 21:20

[9220] Ulrich Sørensen skrev:

> ATA100 kabler har normalt blå eller lysegrå stik og tyndere ledninger end
> normale ATA kabler.

Hey.

Hvad mine så ikke er fordi de er med sorte stik, som tidligere beskrevet...

Brian Hansen

Fra : Brian Hansen

Dato : 16-04-02 21:18

Sebastian skrev:

> Find ud af hvad et ATA100 kabel er, vend så tilbage.

Hey.

Hvis jeg vidste hvad det var ville der ikke være nogen grund til at spørger, vel?
Det ligger måske sådan at du heller ikke ved det, men hvis det ikke er tilfældet
så synes jeg da at du skulle komme med en forklaring istedet for at besvare
et spørgsmål med endnu et spørgsmål.
Det bliver mit problem jo ikke ligefrem nemmere af, vel...

Hvis det er et spørgsmål om kabler, så må det jo simpelthen være fordi at
det/de er gået i stykker af en eller anden grund.
For nu har det kørt i jeg ved ikke hvor mange år uden problemer og jeg har
kørt med de samme kabler!!!... Hvad ved jeg... Nok også derfor jeg spørger...

Brian Hansen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-04-02 22:50

"Brian Hansen" <brian_hansen@tdcadsl.dk> skrev....

> [...]
> For nu har det kørt i jeg ved ikke hvor mange år uden problemer
> og jeg har kørt med de samme kabler!!!...

Hvis det er de samme kabler du har brugt i 'jeg ved ikke hvor mange
år', så er det sikkert det der er problemet: Det er ikke ATA66
kabler.

Du kan relativt nemt tjekke om det er almindelige 40pins IDE kabler,
eller 80pins ATA66 kabler. Tæl antallet af ledere! Da kablerne er
lige brede, betyder det at lederne i et 80pins kabel er tyndere, så
måske hjælper det at sammenligne dit kabel med kablerne her:

http://www.cablesnmor.com/ide-cables.html
http://www.cablesnmor.com/ultra-ata.html

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-04-02 07:55

Som Kent siger tæl dine kabler!

Men selv om det er ATA33 kabler skal den stadig kunne finde din brænder

Jeg tror at det er fordi den måske er instillet til Master og det er din hhd
også.. Så tag brænderen ud og sæt den til Cable Select (bag på brænderen)

Mvh Michael

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 17-04-02 09:02

Michael Thomsen wrote:

> Jeg tror at det er fordi den måske er instillet til Master og det er din hhd
> også.. Så tag brænderen ud og sæt den til Cable Select (bag på brænderen)

Nej, lad være med at bruge cable select.
Indstil i stedet direkte til master og slave, så er du sikker på det
virker.
Samtidig ved du nøjagtig, hvem der er master, og hvem der er slave.

--
/kenne
(Murerlærlingen:)

Fra : Martin K

Dato : 17-04-02 09:09

Kenneth Kristensen wrote:

> Nej, lad være med at bruge cable select.
> Indstil i stedet direkte til master og slave, så er du sikker på det
> virker.
> Samtidig ved du nøjagtig, hvem der er master, og hvem der er slave.

Helt enig... det der cable select går der tit ged i. Det eneste rigtige er
master/slave!

--
Martin K

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-04-02 14:45

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev....

> Jeg tror at det er fordi den måske er instillet til Master og
> det er din hhd også.. Så tag brænderen ud og sæt den til Cable
> Select (bag på brænderen)

Cable select virker kun hvis begge enheder på kablet jumpes til cable
select.

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-04-02 16:56

Hey.

Takker alle for hjælpen...
Har fundet ud af at det er alm. 40pins kabler jer har, vil hitte et 80pins kabel,
da jeg har som tidligere beskrevet har prøvet div. muligheder mht. master/slave
og bytte rundt på kabler, uden resultat...
Eneste jeg ikke har prøvet er cable select, hvad jeg kan forstå ikke er en god ide...

Synes bare det er noget underligt at den lige pludselig får den ide at der ikke er et
80pins kabel installeret, eller det er måske bare en forsinket reaktion efter opgradering
af bundkort/CPU... Hmmm...
Apropos opgradering; hvor'n dælen slår jeg NumLock til ude i BIOS'en,
kan bare ikke hitte det???

M.v.h.

Brian Hansen

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 13:03

Kenneth Kristensen skrev:

> Det kommer an på, hvordan du definerer støjafdæmpning.
> Jeg mener ikke, at det har noget som helst med støj at gøre.
> De 40 ekstra ledere, er der for at modvirke det simple problem kaldet
> cross-talk.

[Snip forklaring på cross-tal]
Det er muligt og tak for forklaringen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 19:37

Brian Hansen skrev:

> Har ingen penge... snøft...

Velkommen i klubben.

> ATA66/100-kabel, er det ikke sådan et jeg har i forvejen, altså
> det brede med sorte stik i enden. For ikke at nævne at jeg ikke
> har ændret på noget, det er bare gået "dødt"???!!!...

Jeg ved ikke om det er sådan et du har i forvejen.
Standardkablet til ATA33-diske f.eks. har kun 40 ledninger og er
ikke godt nok til at transportere data fra ATA66/100/133-diske da
der trænger for meget støj ind i kablet. Derfor er der lavet
specielle kabler til ATA66/100/133-diske som også har 40 ledninger,
men er så samtidig udstyret med 40 skærme. Altså 40 ekstra ledninger
som fungerer som støjafskærmning, så vidt jeg ved.

> [...]
> med harddisken efter, hvad der ikke var før og det sidste nye er
> så at den skriver at der ikke er noget 80 cable... Fatter ingen

Jeg er heller ikke sikker på at det er problemet, men det er det
fejlmeddelelsen siger.

Madsen.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 17-04-02 08:57

Madsen wrote:

> [...]

Jeg mener ikke, at det har noget som helst med støj at gøre.
De 40 ekstra ledere, er der for at modvirke det simple problem kaldet
Cross-talk betyder, at når der sendes en binær følge, så risikerer man
(hvis ellers hastigheden/bitraten er stor nok) at magnetfeltet fra en
bit reflekteres over i en anden bit, hvilket kan få computeren til at
opfatte den forkert.
Ved at placere en stelleder mellem hver signalleder, reflekteres
magnetfeltet over i denne, og der sker ikke forstyrelser.

Fra : Kim Thomsen

Dato : 17-04-02 17:12

Har du prøvet at tage alle andre cd-drev ud af maskinen?

Mvh Kim Thomsen

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-04-02 17:30

Kim Thomsen skrev

> Har du prøvet at tage alle andre cd-drev ud af maskinen?

Hey.

Jep, også prøvet hvor det kun er harddisk der er sat til, kommer stadig med den
manglene 80 cable...

Hmmm... Måske er min brænder bare brændt af... *lol*...

Brian Hansen

Fra : Brian Hansen

Dato : 17-04-02 21:03

Hey.

Tjaaa, det var så det...

Har installeret et 80pins kabel til harddisk og får derved ikke længere beskeden
om at der ikke er installeret et sådan... Sådan, takker...
Sat min brænder til master og alm. cd-rom til slave og startede svinet... Der var sørme liv,
men... Ikke ret længe, for den fryser windows i 2-5 sek. ad gangen med jævne mellemrum
samt lavede ekko på opstartslyden!!!...
Prøvede så at tag det alm. cd-rom drev fra, med det resultat at nu kan den ikke
finde min brænder igen. Hmmm...

Smed så en anden brænder i (lige lånt en og nu virker det hele som det skal...

Altså, det må være min brænder der er "brændt" af...
Hvad man dog ikke skal igennem...

Brian Hansen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 18-04-02 08:43

Brian Hansen wrote:

> men... Ikke ret længe, for den fryser windows i 2-5 sek. ad gangen med jævne mellemrum
> samt lavede ekko på opstartslyden!!!...

Jeg har haft samme problem.
Jeg disablede UDMA i winblows, og så var det væk (selvfølgelig ikke den
optimale løsning, men ...).
Det er åbenbart endnu en fejl i win 98/me, for der var ingen problemer
med at køre UDMA i Linux. Nu har jeg fået nyt bundkort, og der er ingen
problemer.

--
/kenne
"Programmet har udført en ulovlig handling".

Fra : Brian Hansen

Dato : 18-04-02 16:07

Kenneth Kristensen skrev:

> Jeg har haft samme problem.
> Jeg disablede UDMA i winblows, og så var det væk (selvfølgelig ikke den
> optimale løsning, men ...).

Hey.

Øhhh, det er jeg ikke lige med på, hvad er det???

Brian Hansen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 19-04-02 08:28

Brian Hansen wrote:

> Øhhh, det er jeg ikke lige med på, hvad er det???

Dette bliver efter hukommelsen, da jeg ikke har en windos maskine
tilrådighed lige nu.
Højreklik på denne computer
vælg egenskaber
vælg faneblad 2 (den med alle enhederne i maskinen)
vælg harddisken
vælg egenskaber
fjern flueben i UDMA
gentag 4-6 for alle harddiske

Som sagt er det ikke den optimale løsning, da alle harddiske således
ikke kan udnytte dma transfer.

--
/kenne
Hørt sige:

Fra : Kim Thomsen

Dato : 18-04-02 12:14

> Prøvede så at tag det alm. cd-rom drev fra, med det resultat at nu kan den
ikke
> finde min brænder igen. Hmmm...

Den pin der sidder bag på brænderen står vel ikke som slave (så virker
brænderen ikke alene)
Sæt evt. cable select på begge enheder. Jeg kan ikke huske om du har prøvet
dette (jeg orker ikke at læse hele tråden igennem igen).
Jeg har haft et lignede problem, hvor jeg havde sat begge (cd-drev +
brænder) til master og derefter monteret dem på samme controler (samme
kabel).

Mhv Kim Thomsen

Fra : Brian Hansen

Dato : 18-04-02 16:04

Kim Thomsen skrev:

> [...]
> Jeg har haft et lignede problem, hvor jeg havde sat begge (cd-drev +
> brænder) til master og derefter monteret dem på samme controler (samme

Hey

Det er sat rigtigt op, men virker bare ikke...
Er blevet enig med mig selv om at det er brænderen der er stået af,
for det virker nu...

Brian Hansen