Hvorfor?
Fra : Rar Morfar

Dato : 16-04-02 17:08

Hej

Hvorfor snakker lægerne aldrig om lysin kontra arginin når de vejleder folk
ang. herpes? De stikker bare en salve og nogle piller i hånden på
patienterne og beder dem bruge det når de får udbrud!! Er det ikke dårlig
vejledning?

Det findes masser af bøger og hjemmesider om emnet. Og det skulle virke
efter hvad jeg har læst og hørt!

Er der nogle kloge hoveder på dette område?

Rune

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-04-02 08:44

"Rar Morfar" <runwest@post6.tele.dk> wrote in message

> Det findes masser af bøger og hjemmesider om emnet. Og det
skulle virke
> efter hvad jeg har læst og hørt!

Hvad går det ud på...?

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient.
http://www.cmrc.dk ; http://www.ku.dk

Fra : Rar Morfar

Dato : 17-04-02 13:26

Lysin skulle være helt kanon mht. at holde herpes udbrud nede.
Arginin skulle virke modsat.

prøv at læs lidt her:

http://www.herpes.com

Taget fra vitaviva.com (jaja - jeg ved de selv sælger lysin tilskud):

Lysin:

Denne essentielle aminosyre findes i store mængder i muskelvæv. Mangel kan
føre til væksthæmning, der hos forsøgsdyr kan vedvare i følgende
generationer. Lave lysinværdier svækker immunreaktionen; udbedrende tilskud
fremmer væksten af thymus og forbedrer immunforsvaret.

Normalt lysinstofskifte er afhængig af en lang række nutrienter som for
eksempel vitaminerne B2 (riboflavin), B3 (niacin), B6 (pyridoxin), vitamin C
samt glutaminsyre plus jern og zink. Overbelastning med arginin sænker
lysinoptagelsen - og vice versa.

Dette konkurrenceforhold bruges med stor succes til at kontrollerer udbrud
af herpes (udslæt af forkølelsessår i f.eks. ansigtet og herpes-udslæt på
kønsdelene), idet herpesvirus er afhængig af arginin og derfor kan sættes på
"sultekur" ved hjælp af lysin. Lysintilskud kontrollerer udbrud af herpes -
udslet af forkølelsessår.

Behandlingen er især effektiv kombineret med en argininfattig kost.
Herpespatienten gør klogt i at satse på fisk; men også kylling, lam og
oksekød har en positiv balance sammen med mælk og ost, bønner og - ølgær. De
fleste frugter og grøntsager har en positiv lysin/arginin-balance; men alle
kornprodukter og alle nødder, inklusiv kokos samt jordnødder og soyabønner
er afgjort uønskede. Chokolade er den rene gift for den der har herpes, og
gelatine i madvarene virker på samme måde.

Rune

Fra : Niels

Dato : 18-04-02 09:46

Så vidt jeg kan se er der kun skrevet en artikel om emnet i fagtidsskrifter
og kun på russisk.
Det er kun afprøvet in vitro, det vil sige i et reagensglas og ikke på
hverken dyr eller mennesker endnu, så der er nok derfor.

Hilsen Niels

Vopr Med Khim 1998 Jul-Aug;44(4):384-7
[Effect of L-lysine-a-oxidase on reproduction of herpes simplex type I virus
in vitro]
[Article in Russian]
Smirnova IP, Diorditsa SV, Alekseev SB, Zaitsev IZ.
Department of Biochemistry, Russian Peoples Friendship University.
L-lysin-a-oxidase (LO), a fungal enzyme catalysing oxidative deamination of
L-lysin, was used for the inhibition of the reproduction of herpes simplex
virus type 1 (HSV-1). Antiviral activity of LO was tested in vitro. The
expression of viral antigens and CPE of HSV-1 was inhibited by LO at a
concentration 0.7 mg/ml.

Fra : Rar Morfar

Dato : 19-04-02 12:05

Så har du vidst ikke læst om folks erfaringer med det på www.vitaviva.com

Gå ind i debatten og søg på herpes eller lysin

Rune

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 19-04-02 12:55

> Så har du vidst ikke læst om folks erfaringer med det på
www.vitaviva.com

Hvad skal vi så bruge det til? min gamle farfar mente også, at
det var fordi han røg 40 cigaretter om dagen og drak en skarp til
hvert måltid, at han blev 90 år...

Anekdoter er relativt uinteressante, hvis man skal vise, at et
produkt virker.

Mikkel

Fra : Rar Morfar

Dato : 19-04-02 13:24

Når nu folk kun har positive oplevelser med det, hvorfor så ikke kigge lidt
dybere i anvendelses muligheder.

Desuden er det ikke kun russisk afprøvet som der blev skrevet tidligere.

Læs venligst herunder...
The Amino Acid Lysine Controls Herpes
Is it true that the amino acid called lysine, is good for herpes
outbreaks?
Yes. Herpes outbreaks are common in persons with AIDS. Supplementation
with free-form lysine has shown to be beneficial in controlling herpes along
with a diet high in lysine and low in arginine. "This suggests that
physicians in a position to study the effect of lysine in herpes simplex
infections should do so. It appears to do no harm and may be a useful
therapeutic measure."

"Tissue culture studies have demonstrated a beneficial effect on viral
replication when the amino acid ratio of arginine to lysine favors arginine.
The opposite, preponderance of lysine to arginine, suppresses viral
replication and inhibits cytopathogenicity of herpes simplex virus."

"L-Lysine appears to be an effective agent for reduction of occurrence,
severity and healing time for recurrent HSV infection."

What foods are high in lysine and low in arginine?

Fish, chicken, beef, lamb, milk, cheese, beans, brewer's yeast, mung
bean sprouts and most fruits and vegetables have more lysine than arginine,
except for peas. Gelatin, chocolate, carob, coconut, oats, wholewheat and,
white flour, peanuts, soybeans, and wheatgerm have more arginine than
lysine.

What are Lysine's Method of Action?

"Nine proteins have been identified in the enveloped herpes simplex
viron. In addition to the capsid proteins, the naked virions contain two
additional proteins(VI and VII). Protein VII is an arginine-rich protein of
the viral core. It is also known that the proteins synthesised by the herpes
simplex virus infected cells contain more arginine but less lysine,
methionine, phenylalanine, tryrosine, and isoleucine relative to leucine
than the proteins synthesised by unaffected cells.
L-lysine 390 mg. was given orally at the first indication of onset of
herpetic oral lesions in eight patients and vulvar lesions in two patients,
with uniform rapid resolution of the lesions. This suggests that physicians
in a position to study the effect of lysine in herpes simplex infections
should do so. It appears to do no harm and may be a useful therapeutic
measure."
Dosages:
"The amount of lysine required to control herpes varied from case to
case but a typical dose to maintain remission was 500 mg daily and active
herpes required 1 to 6 g between meals to induce healing."
REFERENCES:

1. Kagan, C. "Lysine Therapy for Herpes Simplex", The Lancet, 1:137 26
Jan 1974) 2. Griffith, R.S., "A Multicentered Study of Lysine Therapy in
Herpes simplex Infection", Dermatologica 156: 257-267 (1978)
3. Griffith, R.S., "Success of L-Lysine Therapy in Frequently Recurrent
Herpes simplex Infection", Dermatologica 175: 183-190 (1987)
4. Olshevsky, V., Becher, V. Virology, 1970, 40, 948.
5. Kaplan, A.S., Shimano, H., Ben-Porat, T. ibid. p.90.

> [...]
> hvert måltid, at han blev 90 år...
>
> Anekdoter er relativt uinteressante, hvis man skal vise, at et

begin 666 rball.gif
M1TE&.#EA#@`.`/0``/^E[_^,UO\Q>_\06O\(4O\`2N<`0K^_O]8`0LYCA,Y"
M:\X`.<9[C,8`.;T`,:T`,9Q*8YP`*8PQ2H0`*6,`&$H`$ ``````````````
M`````````````````````````"'Y! $```<`+ `````.``X```50X"&.9&F>
M)*,LB\*<"4(01=$D);,0@T 8C<AKI)@%``-$<$):% @"@3(RJ30-V(6#2K$2
?&PW'@UJI4%*1](32K4!*"7:Y+#DQVI0W:L\GA0``.P``
`
end

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 19-04-02 15:26

> Når nu folk kun har positive oplevelser med det, hvorfor så
ikke kigge lidt
> dybere i anvendelses muligheder.

Jeg har skam heller ikke udtalt mig om, hvorvidt det virker eller
ej - jeg sagde blot, at din henvisning var ubrugelig!

Nu siger du iøvrigt, at folk kun har positive oplevelser - hvor
ved du det fra? har du hørt fra alle dem, hvor det ikke virker?

Igen, jeg udtaler mig ikke om virkning/ikke-virkning - der
opfordres blot til lidt kildekritik. Anekdoter kan højest
benyttes til at skærpe appetiten...

Mikkel

Fra : niels

Dato : 20-04-02 18:09

Nu har jeg kikket noget mere på det og der er stort set kun skrevet om emnet
fra 1965 og indtil 1985 hvor der fremkom et nogle studier som afviste
effekten:

Arch Dermatol 1984 Jan;120(1):48-51

Failure of lysine in frequently recurrent herpes simplex infection.
Treatment and prophylaxis.

DiGiovanna JJ, Blank H.

Lysine has been claimed to be effective in the treatment and prevention of
episodes of recurrent herpes simplex (HS) infection. We carried out a
double-blind, placebo-controlled trial of oral lysine hydrochloride therapy
(400 mg, three times a day) in a group of 21 patients in good general health
with a history of frequently recurring infection. Using our measures of
episode frequency, duration, and severity, we were unable to detect any
substantial benefit of lysine therapy either as a treatment for episodes in
progress or as a prophylactic drug for the prevention of recurrences.
We conclude that it is unlikely that lysine improves frequently recurrent HS
infections in the majority of patients.

Hvor de efter et blindforsøg konkludere at der ikke er nogen effekt af
stoffet.
Dine referencer stammer fra fabrikanten som gerne vil sælge Lysin og han
glemmer behændigt at referere de senere kritiske arbejder. De første studier
er lavet på et tidspunkt hvor man ikke havde nogen rigtig behandling af
herpes. I dag har vi nogle stoffer som specifikt virker direkte på virus og
hvor der slet ikke er tvivl om deres effektivitet. Disse stoffer har reddet
livet hos mange patienter hvor deres immunsystem er ødelagt og som før i
tiden havde herpessår over store dele af kroppen. Der er ikke kun tale om
lidt småherpes omkring munden eller kønsorganerne hos ellers sunde
mennesker, som selv er i stand til at holde virus i skak, og på hvem
medicinen blot forkorter ulemperne.
Men som Mikkel skriver kan de gamle studier give ideer til nye forsøg med at
kombinere f.eks Lysin med de nye stoffer for at forbedre resultaterne, men
det vil være uetisk at opfordre patienter til at æde Lysin fordi en
fabrikant skriver det.
Hilsen Niels

Fra : Rar Morfar

Dato : 21-04-02 16:38

Hvad med www.herpes.com ?

De sælger da ikke lysin fra siden, men de skriver da en masse om det...

Fra : kennet_andersen

Dato : 09-01-03 16:10

"Rar Morfar" skrev d. 16-04-02 17:08 dette indlæg :
> [...]
virke
> efter hvad jeg har læst og hørt!
>
> Er der nogle kloge hoveder på dette område?

Hej.

Min kone har herpes (HHV1) og får af og til store forkølelsessår. En
sommer blev det helt slemt, og så fandt vi ud af at vingummi provokerede
hendes herpes. Senere fandt vi ud af, at det nok var gelatinen i
vingummi, som hun ikke kan tåle. Vi har derefter eksperimenteret lidt
med at reducere indtagelsen af fødemidler med meget lysin (som i
gelatine). Hun har haft særdeles god virkning af at lægge kosten om, så
den indeholder meget Lysin og lidt arginin. I perioder supplerer hun med
Lysintabletter. De kan købes på nettet eller i Sverige. I Danmark er de
- såvidt jeg ved - ikke lovlige at forhandle.

Vores personlige erfaringer er gode. Jeg kan opfordre andre med herpes
til at prøve diætdelen. Det koster ikke noget at prøve det af, og hvis
du er plaget af mange herpesudbrud, kan du hurtigt se om det virker for
dig. Hvis det gør, er det jo bare godt, og så kan du overveje at
supplere med Lysintilskud.

Du kan finde lister over lysin- og argininindholdet i fødevarer på
nettet. Søg på "Lysine arginine table" på YAHOO. Generelt skal du holde
dig helt fra chokolade, gelatine, alle former for nødder og kerner. De
fleste frugter og grøntsager er ret neutrale med nogle få undtagelser.
Kød, fisk og mælkeprodukter er gode kilder til lysin. Det er bedst, hvis
du har en liste over lysin/arginin-indholdet i fødevarer, for der er
nogle overraskelser imellem (f.eks. er tørrede rosiner ikke gode, mens
tørrede abrikoser er). Der er - naturligvis - en del uenighed om lysin-
og argininindholdet i fødevarer. Det afhænger jo af sort, årstid og
hvilken egn fødemidlet kommer fra. Men generelt er der nogenlunde
enighed om hvad der er godt og hvad der er skidt.

Mvh
Kennet

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-01-03 18:02

kennet_andersen wrote:

> http://www.kandu.dk/

Jeg skal da ikke undlade at bemærke, at jeg ville have givet det
et indlæg, hvis du ikke havde gået "Vejen efter en hurtig løsning",
news er ikke hurtig, men bedst direkte.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : kennet_andersen

Dato : 10-01-03 08:55

Hej.

Nu sporer det her godt nok lidt ud...men; jeg har simpelthen ingen
anelse om, hvad du mener. Så gider du forklare det? Jeg har svaret på et
spørgsmål på www.kandu.dk for første gang, og muligvis har jeg overtrådt
en eller anden "standard". Det må du da gerne fortælle mig---helst på en
måde, som en nybegynder kan forstå! Med mindre det bare var et surt
opstød - det kan jeg ikke rigtigt afgøre...

Mvh
Kennet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-03 10:21

kennet_andersen wrote:

> Nu sporer det her godt nok lidt ud...men; jeg har simpelthen ingen
> anelse om, hvad du mener. Så gider du forklare det? Jeg har svaret på et
> [...]

Problemet er kandu.dk, idet tjenesten mere eller mindre er en grafisk
skal på nyhedsgrupperne. Indlæg på kandu.dk har det med at ryge videre
til nyhedsgrupperne og indlæg i nyhedsgrupperne kan læses på kandu.dk.

Der er ikke ret mange i nyhedsgrupperne, der bryder sig om kandu.dk,
dels fordi kandu.dks brugere ikke oplyses ordentligt om sammenhængen med
nyhedsgrupperne, og dels fordi spørgsmål fra kandu.dk ofte havner i
forkerte grupper, og svar fra kandu.dk kan være svar på spørgsmål, som
blev stillet for flere måneder siden (nyhedsgrupperne er meget mere
dynamiske). Og så er der ikke mange, der bryder sig om pointsystemet - i
nyhedsgrupperne kan alle indlæg læses uden den slags pjat. Faktisk er
der mange, der simpelthen ignorerer indlæg sendt via kandu.dk.

Ofte er det også sådan, at indlæg fra kandu.dk ikke overholder de
almindelige regler i nyhedsgrupperne, også kaldet netiketten. Måske
fordi, kandu.dk ikke fortæller om disse regler? Dit indlæg er et ganske
godt eksempel. Normalt svarer man under det citerede, og samtidig
klipper man overflødig tekst væk fra det citerede. Det giver et meget
bedre overblik over debatten, og man kan hitte rede i, hvem der svarer
på hvad.

De fleste brugere i nyhedsgrupperne benytter en speciel nyhedslæser i
stedet for en browser, der er for eksempel en nyhedslæser indbygget i
Outlook Express. Hvis du vil se, hvordan det fungerer - og du har
Outlook Express eller en anden nyhedslæser installeret - burde dette
link åbne helbredsgruppen i din nyhedslæser:

Hvis du vil vide mere om nyhedsgrupperne, kan du læse besøge
http://usenet.dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen