dermatophilus congulensis/ streptotrichose~
Fra : Holm

Dato : 16-04-02 16:42

Kære gruppe
Er der andre der har været i samme situation ?

Mine to islændere fik mug..(troede jeg ) først op ad benene. Jeg satte ind
med traditionel "mug behandling" men det gav intet resultat.
Min hoppe blev mere og mere angrebet af dette "mystiske" eksem-agtige
udslæt, og snart havde hun det overalt, på benene som hævede op, og på
krydset og i manen mm.
Det lignede fedtede skæl og kunne pilles af i flager, med efterfølgende sår
og håraffald.
De havde gået på græs i et natur område med meget vand/sump og det var mest
hoppen der stod i det våde område, og græssede.

Jeg fik dyrlæge og han stillede diagnosen Streptotrichose.
Det er meget smitsomt, og har intet med mug at gøre ,derfor vil jeg råde
alle hestefolk til at holde øje med denne lidelse.
Mine heste fik 40ml. pencillin hver, i 6 dage.
Alt blev desinficeret med Virkon og jeg blev rådet til at pille alt "skæl"
af og vaske hesten grundigt samt spraye med virkon opløsning på de ramte
områder.
Det var virkelig et kæmpearbejde....og nu frygter jeg egentlig at mine heske
skal få samme tur igen.
Alt vådt ,er hegnet fra ,og det er sikkert at jeg vil holde skarpt øje med
den mindste forandring.
Hvis der er nogen der har prøvet noget tilsvarende eller nogen der kender
sygdommen så skriv endelig her i gruppen...

På forhånd tak og mange heste-hilsener
Holm.
Ps jeg vil også godt høre om der er nogle der har erfaring mht.
fluer/bremse/myg når hestene opholder sig i et mere sumpet område, end
normalt ?
( det er et kæmpe stort område, og hestene har mange bakker og masser af
mulighed for at gå tørt altid...det er bare som om de foretrækker de sumpede
områder...hulk!!!)
Ideér modtages gerne!!!!

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 16-04-02 22:25

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Kære gruppe

[snip]

> [...]
> ( det er et kæmpe stort område, og hestene har mange bakker og masser af
> mulighed for at gå tørt altid...det er bare som om de foretrækker de

Hmm... tjah... var der ikke nogen der engang snakkede om noget med
hjortetakolie, eller hvad det nu hed!? Til at sprøjte/smøre på hestene?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tanja Bromley

Dato : 16-04-02 23:14

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> Hmm... tjah... var der ikke nogen der engang snakkede om noget med
> hjortetakolie, eller hvad det nu hed!? Til at sprøjte/smøre på hestene?

Jo, det stinker og er særdeles effektivt. Man skal bare være opmærksom på,
at det også farver (brunt) .... så hesten kommer til at ligne en brunstribet
zebra, oveni at den stinker af gammelt askebæger
Men jeg bruger det selv ... det er det bedste middel, jeg endnu er stødt på!

Vedr. hestenes lidelse (nu har jeg jo lige glemt navnet), så har min
Fjordhest også haft det en gang. Han var skaldet på begge bagben (helt op
til lysken) i løbet af ingen tid, og behandlingen var ligesom du beskrev
(antibiotika & Virkon S afvaskninger). Det er 6-7 år siden min hest havde
det, og han har ikke haft det siden - så selvom du selvfølgelig gør
rigtigt i at være påpasselig, behøver du ikke gå rundt og være evigt
bekymret for, om det kommer igen og igen.

Faktisk var jeg et øjeblik bange for, at min hest havde fået det igen, her
for 1 ½ uge siden, da han pludselig turbo-tabte hår på bagbenene ... men det
var alm. muk, som heldigvis var nemt at slippe af med (fik noget nyt
gelé-noget, som bare er super-godt).

/Tanja

Fra : Winther

Dato : 18-04-02 10:06

Det har jeg også prøvet hos en islænder. Benene var ikke hævede, men tykke
fedtede skorper som kunne plukkes af sammen med hårene. Jeg gjorde ikke
andet end at børste godt, og skællene blev fældet sammen med hårene da det
var fældetid, og der har ikke været noget siden. Ingen andre af mine heste
fik det.
Vh. Winther