Forespørgsel i Access
Fra : Martin Svenningsen

Dato : 16-04-02 12:36

Hvordan får jeg vist de evt 24 sidste ræker skrevet i tabellen
sorteret sådan at de bliver vist med den 24'ende sidste række og 23 og
22 indtil man når den nyeste (største ID)

Jeg bruger pt. nedenstående
strQ = "SELECT kolonne2 FROM Tabel1 ORDER BY Id1 DESC"
for i =1 to 24
   if not(RS.BOF Or RS.EOF) then
      Ting og sager
   end if
   RS.MoveNext
next

og dataerne er også dem det skal være, men rækkefølgen er modsat
hvilket ser lidt bum ud når dataerne skal bruges til en graf.

Hvad gør jeg?

Martin

Fra : Ann Myhre

Dato : 16-04-02 12:41

strQ = "SELECT kolonne2 FROM Tabel1 ORDER BY Id1 asc"

Ann

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-04-02 12:51

"Martin Svenningsen" <ms@REMOVEmartinsvenningsen.com> skrev i en meddelelse
> strQ = "SELECT kolonne2 FROM Tabel1 ORDER BY Id1 DESC"

strQ = "SELECT TOP 24 kolonne2 FROM Tabel1 ORDER BY Id1 DESC"

Og så bare kør hele recordsettet igennem.

--
Jakob Andersen

Fra : Martin Svenningsen

Dato : 16-04-02 18:02

>strQ = "SELECT TOP 24 kolonne2 FROM Tabel1 ORDER BY Id1 DESC"
Giver nøjagtig samme resultat som strQ = "SELECT kolonne2 FROM Tabel1 ORDER
BY Id1 DESC"

>strQ = "SELECT TOP 24 kolonne2 FROM Tabel1 ORDER BY Id1 ASC"
Henter de første 24 rækker i tabellen (laveste ID), ikke de sidste 24
(Højeste ID)

>strQ = "SELECT kolonne2 FROM Tabel1 ORDER BY Id1 asc"
Samme som ovenstående!

et eks:

ID   Kol2
1   10
2   20
3   30
4   40
5   50
6   60
7   70
8   80
9   90
10   100

min forespørgsel er så at få de sidste 4 rækker sorteret efter ID stigende,
så resultatet bliver

70
80
90
100

Anyone ?

Martin

Fra : Kaj Nicolaisen

Dato : 16-04-02 20:32

Måske lidt omstændeligt, men du kunne vel vælge alle poster fra det nye
recordset og sortere det stigende.

vh
Kaj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 16-04-02 20:44

> [...]
> 9 90
> 10 100
>
> min forespørgsel er så at få de sidste 4 rækker sorteret efter ID

Det kunne du jo bare have sagt:

SELECT Kol2 FROM tabel WHERE ID IN (SELECT TOP 4 ID FROM tabel ORDER BY ID
DESC) ORDER BY ID ASC

--
Jakob Andersen

Fra : Martin Svenningsen

Dato : 16-04-02 21:25

>Jakob skrev:
>SELECT Kol2 FROM tabel WHERE ID IN (SELECT TOP 4 ID FROM tabel ORDER BY ID
>DESC) ORDER BY ID ASC

(The F-word), hvor er du klog, Den havde jeg aldrig nogensinde selv
fundet, og det virker.
Når man nu sidder og kigger lidt på den, kan man måske godt følge den lidt
i hvad det er der sker.

>Det kunne du jo bare have sagt:
Mange agresioner og krige kunne være undgået, hvis mennesket var bedre til
at kommunikere.

Tak for hjælpen alle.

Martin

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 18-04-02 13:15

> Når man nu sidder og kigger lidt på den, kan man måske godt følge
> den lidt i hvad det er der sker.

Lidt om subselects:

http://www.fluffycat.com/sql/sql-subselect.html

--