Lyddæmpning
Fra : Morten Schrøder Olse~

Dato : 15-04-02 23:49

Hej NG

Jeg har overvejet følgende to investeringer til min comp:

Den første er magic whisperbox til deres big atx kabinet:
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=112
Mit spørgsmål er om nogle af jer har prøvet den og vil give deres mening om
den er pengene værd?

Den anden vare er en grafikkort-køler:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=142&page=1
Er denne i stand til at køle et gforce2 kort uden anden hjælp. De nævner på
siden noget om gforce kort med DDR ram, men mit har vidst SD ram, så der er
ikke noget problem her eller?

mvh Morten

Fra : Leony

Dato : 16-04-02 08:45

"Morten Schrøder Olsen" <m_olsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=112
> Mit spørgsmål er om nogle af jer har prøvet den og vil give deres mening

Der er skrevet et par indlæg om den her i gruppen og i
overclocknings-gruppen. Dem kan du læse.
Min personlige mening er at det ikke er noget du kan bygge selv hvis du er
lidt fiks på fingrene. Jeg vil også mene at der skal et par blæsere i for at
gøre den lige så effektiv som de påstår den er.

> Den anden vare er en grafikkort-køler:
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=142&page=1
> Er denne i stand til at køle et gforce2 kort uden anden hjælp. De nævner

Efter hvad jeg har læst så er blæseren på et Geforce 2 bare gejl. Jeg har
læst om flere der har hevet stikket ud og ikke haft nogle problemer.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Esben

Dato : 16-04-02 13:16

> Efter hvad jeg har læst så er blæseren på et Geforce 2 bare gejl. Jeg har
> læst om flere der har hevet stikket ud og ikke haft nogle problemer.

Gælder det ikke primært MX-kortene?

--
Esben

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 16-04-02 13:31

> Gælder det ikke primært MX-kortene?

SVJV er de fleste MX kort uden køler. I dk.edb.hardware.overclocking har
spørgsmålet været oppe et par gange og svaret er for det meste at det kan
lade sig gøre.

Men ellers er der ikke andet for end at prøve. Hvis billedet bliver sært så
er det jo bare at sætte blæseren til igen

/Thomas

Fra : jakob

Dato : 16-04-02 22:58

> Men ellers er der ikke andet for end at prøve. Hvis billedet bliver sært så
> er det jo bare at sætte blæseren til igen

Man kan vel også risikere at brænde chippen af eller hvad ?

(overvejer selv at forsyne mit palit gf4mx440 med en zallman heatsink
uden blæser)

Hygge

Jakob

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 17-04-02 09:32

> Man kan vel også risikere at brænde chippen af eller hvad ?

> (overvejer selv at forsyne mit palit gf4mx440 med en zallman heatsink
> uden blæser)

Jeg vil ikke sige at chancen for at brænde den af er lig nul... men som du
selv foreslår skal man nok være sikker på at heatsinken er af ordentlig
kvalli, sidder ordentligt med velplaceret kølepasta og at der er rimelig
udluftning i kabbi.

Jeg bruger selv en 92 mm blæser sat til 7v, et stykke dækplade (du ved dem
til at dække slot'sene til indstikskort) der er modificeret så man kan skrue
blæseren i den ene ende og så sætte den anden ende sammen med skruen til
gfx'et.
Dette giver god udluftning til gfx, chipset osv.

/Thomas

Fra : Morten Schrøder Olse~

Dato : 16-04-02 17:40

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse

> Gælder det ikke primært MX-kortene?
>
> --
> Esben

Jeg har prøvet at sætte blæseren ned til 5 volt (i stedet for 7), det gjorde
at billedet frøs i 1-2 sek regelmæssigt, og kørte videre igen i lidt tid.
Jeg går ud fra at det sker fordi chippen bliver for varm?

Morten

Fra : Leony

Dato : 17-04-02 08:11

> Gælder det ikke primært MX-kortene?

En artikel jeg har læst i Privat Computer her koblede de blæseren fra 3 kort
baseret på nVIDIA's Geforce 2 GTS chip uden problemer.
Jeg ved ikke om denne chip er identisk med MX'en.

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 22-04-02 08:26

> [...]
at
> gøre den lige så effektiv som de påstår den er.

Det vil jeg da gerne lige "udfordre". Vi siger, at opdelingen af kold og
varm luft forbedrer airflowet. Omvendt giver indelukningen af
strømforsyningen altid en dårligere temperatur. Nettoeffekten af de to ting
ophæver hinanden - dvs.boksen giver samme køling, men nedsat støj ved de
fleste systemer. Er det et højt ydende system (f.eks.XP2000+, GF4) vil
indelukningen betyde mere end opdelingen, og dermed vil temperaturen stige
marginalt.

Men med boksen på kan man sætte en 2600rpm PAPST og stadig få lavere
støjniveau som en 1500rpm uden boksen. Nettoeffekten er derfor: Forbedret
køling, mindre støj.

Fra : Leony

Dato : 22-04-02 16:59

"Jesper Ryskin" <ryskin@webconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fleste systemer. Er det et højt ydende system (f.eks.XP2000+, GF4) vil
> indelukningen betyde mere end opdelingen, og dermed vil temperaturen stige

Har du links til nogen der har testet en magic whisper box for den kunne jeg
da godt tænke mig at læse, især temperaturdelen kunne være interessant.
Jeg vil vove den påstand at når man pakker sin computer ind i en kasse, så
hindrer man en masse kold luft i at komme ind gennem revner og sprækker.
Der er godt nok indtag bagpå, men jeg tror ikke at der kommer så meget luft
ind som der burde. Endvidere vil der ske det at kabinettet ikke kan komme af
med varmen, da indelukket spærrer for den naturlige afkøling af
kabinetsiderne.

> Men med boksen på kan man sætte en 2600rpm PAPST og stadig få lavere
> støjniveau som en 1500rpm uden boksen. Nettoeffekten er derfor: Forbedret
> køling, mindre støj.

Sådan ville jeg også sige hvis det var mig der skulle sælge produktet.
Hvis jeg var køber så ville jeg sige:
En større blæser, jamen kølede den ikke tilstrækkeligt den der sad i
forvejen.

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 23-04-02 09:00

> Har du links til nogen der har testet en magic whisper box for den kunne
jeg
> da godt tænke mig at læse, især temperaturdelen kunne være interessant.

Den er testet på tweakup.dk i forbindelse med Alu-kabinettet, men om han har
skrevet specifikt om temperaturdelen kan jeg faktisk ikke huske. Ellers er
der en række tyske tidsskrifter, bl.a.PC Welt, og PC Professionel, men jeg
har ikke artiklerne her, har blot set dem i Tyskland.

> Jeg vil vove den påstand at når man pakker sin computer ind i en kasse, så
> hindrer man en masse kold luft i at komme ind gennem revner og sprækker

Jeg tror der er tale om en misforståelse. Whisper-Boxen lukker ikke
kabinettet inde. Det er en boks, der sættes udelukkende på bagsiden af
kabinettet. Dvs.at kanten af WhisperBox'en passer præcist til kanten af
kabinettet. Jeg mener http://www.copenhagendesign.com/noise.htm viser det
ret godt visuelt, nederst på siden.

Omend kølingen af kabinetsiderne ikke bliver påvirket af vores boks, så vil
jeg da lige indskyde, at kølingen via siderne er marginal. Det kan ses på
f.eks.vores kork/gummi-materiale, der jo klistres oven på hele kabinetsiden
(og dermed isolerer metalpladen totalt fra luften i kabinettet), men
alligevel ikke påvirker systemtemperaturen. I følge R&D i Tyskland er
kølingen igennem siderne så lav, at der ikke engang kan tales om 1% (hvor
resten kommer fra luftkølingen). Det er noget andet med alu-kabinetter, hvor
op til 2-3% af kølingen kan komme igennem siderne af kabinettet.

> [...]
> Hvis jeg var køber så ville jeg sige:
> En større blæser, jamen kølede den ikke tilstrækkeligt den der sad i

Der er ikke noget, der hedder "køle tilstrækkeligt". Som skrevet i tidligere
indlæg, så er der kun en ting, der er relevant på bundlinien, og det er
"luft pr.decibel". WhisperBox'en gør at tallet "luft pr.decibel" stiger
markant. Hvilken blæser man har siddende i er jo ens eget valg. Men det må
stadig være "luft pr.decibel" der er målet.

Fra : Leony

Dato : 23-04-02 13:45

> Jeg tror der er tale om en misforståelse. Whisper-Boxen lukker ikke
> kabinettet inde.

Nu har jeg set det og forstået det.
Selve whisperboxen er ikke mere end 5 cm (cirka) og klikkes bagpå vha
magneter (i følge tweakup).
Hvorfor kan ledningen til PSU ikke gå ud forneden. Det er da en øjebæ af
dimensioner at den skal stritte ud midt i det hele. Især når en af
Whisperboxens "forcer" er at skjule den grimme bagside. Dette kunne sikkert
lade sig gøre med et andet stik eller en lidt længere Whisperbox.

> Der er ikke noget, der hedder "køle tilstrækkeligt". Som skrevet i
tidligere

I min "ikke noisecontrol'ske" verden så er der noget der hedder
tilstrækkkeligt køligt.
Det er når jeg monterer en blæser, som larmer så det er til at holde ud og
systemet er stabilt.
Det er muligvis det du kalder "luft pr decibel".

> [...]
> markant. Hvilken blæser man har siddende i er jo ens eget valg. Men det må
> stadig være "luft pr.decibel" der er målet.

Hvordan hæver whisperboxen "luft pr db"-tallet?
Er det fordi der kan komme en større blæser i pga lyddæmpningen eller pga
adskillelsen af luften eller noget helt 3.

Du må undskylde alle mine spørgsmål og tåbeligheder, men jeg har en del
fordomme over for lige netop dette, efter min mening dyre, produkt. Derfor
sætter jeg pris på at opfinderen/sælgeren (har ikke helt afklaret din(e)
rolle(r)), tager sig tid til at besvare de spørgsmål jeg har.

Til slut vil jeg ønske held og lykke med det nye datterselskab, håber det
får vind i sejlene, I kæmper jo for en værdig sag.

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 13-05-02 15:19

> [...]
sikkert
> lade sig gøre med et andet stik eller en lidt længere Whisperbox.

Umiddelbart ikke, da den jo netop er delt op i to sektioner, en øvre og en
nedre. Da strømforsyningen jo sidder i øvre del kan ledningen ikke
umiddelbart føres til den nedre del.

> Hvordan hæver whisperboxen "luft pr db"-tallet?
> Er det fordi der kan komme en større blæser i pga lyddæmpningen eller pga
> adskillelsen af luften eller noget helt 3.

Det er pga.:

1 * Det er muligt at montere en større og langt kraftigere blæser med samme
lydniveau som følge.
2 * Udover det giver adskillelsen af luften en stor positiv effekt, der
annullere EN DEL af den negative effekt det giver at lukke luften inde på
denne måde.

Bottom line er, at man kan:

1 * Få langt, langt lavere decibel ved blot at sætte boksen på. Omvendt må
man som regel regne med en minimal systemtemperatur-stigning, typisk 1-2
grader. Dette afhænger meget af det konkrete system, jo varmere det er, jo
mere vil boksen betyde (temperaturmæssigt)
2 * Få lavere decibel sammen med lavere temperaturer ved at benytte en
hurtigere blæser, der PÅ TRODS af WhisperBox'en vil sænke temperaturerne i
systemet samtidig med at det endelige lydniveau faktisk også blivere laveret
end tidligere. Dette skift kunne f.eks.være at gå fra en 1500 (uden
WhisperBox) til en 2050rpm PAPST (med WhisperBox). Det samlede skift af både
Box og blæser vil give både lavere lydniveau og lavere temperaturer.
3 * Bibeholde decibel sammen med MARKANT bedre temperaturer ved at benytte
en LANGT hurtigere blæser. Dette kunne f.eks.være en 2600rpm PAPST, der med
WhisperBox'en vil lyde nogenlunde som en 1500rpm PAPST uden WhisperBox, men
til gengæld vil systemtemperaturen sænkes.

Det er klart, at har man allerede systemet, vil det muligvis ikke være
oplagt at f.eks.skifte til 2050rpm blæser sammen med Box'en, og dermed vil
man få dårligere temperaturer. Men er der tale om at man køber et samlet
system, så vil WhisperBox'en forbedre ens muligheder. Mange kunder vælger
f.eks.mellem 1500rpm uden WhisperBox, eller 2050rpm med WhisperBox. Det
sidstnævnte giver lavest støj og lavest temperaturer, og det er dette der
fokuseres på i vores materiale til kunderne.

> [...]
> sætter jeg pris på at opfinderen/sælgeren (har ikke helt afklaret din(e)
> rolle(r)), tager sig tid til at besvare de spørgsmål jeg har.

Jeg er udelukkende agent/forhandler. Jeg står for teknisk support hos
webconsult.dk.

Fra : Leony

Dato : 14-05-02 08:22

> Umiddelbart ikke, da den jo netop er delt op i to sektioner, en øvre og en
> nedre. Da strømforsyningen jo sidder i øvre del kan ledningen ikke
> umiddelbart føres til den nedre del.

Det har du jo ret i.
Hvad så med at føre den ud af siden i stedet for. Det ville øge indtrykket
af whisperboxen.

> Det er pga.:
>
> 1 * Det er muligt at montere en større og langt kraftigere blæser med
samme
> lydniveau som følge.

Så går fornøjelsen jo af Whisperboxen.
Der er vel ingen der lyddæmper med det ene formål at kunne montere en større
blæser som larmer ligeså meget.

> 2 * Udover det giver adskillelsen af luften en stor positiv effekt, der
> annullere EN DEL af den negative effekt det giver at lukke luften inde på
> denne måde.

Jeg tror ikke at adskillesen betyder så meget som du gerne vil have mig til
at tro.
Det kunne være spændende at se nogle temperaturer. Kunne i ikke lave en
minitest, så kunne i smide nogle temperaturer på jeres site.
Så kan os der ikke har råd til en Whisperbox se hvad vi går glip af.
Hvis den virkelig er så god som du siger så ville det være et godt
salgsargument til "no noise" hungrende mennesker.

> [...]
> grader. Dette afhænger meget af det konkrete system, jo varmere det er, jo
> mere vil boksen betyde (temperaturmæssigt)

Hvis temperaturstigningen typisk er 1-2 grader så burde det ikke være
nødvendigt med en ekstra blæser. Der findes næppe nogle systemer i hele
verden der vil begynde at køre ustabilt pga en stigning på 1-2 grader. Så er
der i hvert fald noget helt galt og det er ikke pga Whisperboxen.
Dette udsagn overflødiggør punkt 2 og 3.

> [...]
> sidstnævnte giver lavest støj og lavest temperaturer, og det er dette der
> fokuseres på i vores materiale til kunderne.

Jeg kender ikke jeres kunder og deres behov, men hvis de køber en Whisperbox
med en 2050 rpm blæser så vil jeg mene at de gør et dårligt køb i forhold
til en 1500 rpm blæser alene.
1500 rpm blæseren "støjer" 12 DB. I følge støjanalyser er normal
baggrundsstøj 10-15 DB, dvs at den normale baggrundslarm overdøver blæseren.
2050 rpm blæseren "støjer" 19 DB. Her er der brug for lyddæmpning.
Jeg har på mit eget system udført nogle knap så videnskablige målinger her
har jeg fundet ud af at det vigtigste er at der er blæsere der kører, dvs
luften bevæger sig. Du får ikke halveret din temperatur fordi du dobler rpm
(og dermed støjen).

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 29-04-02 18:56

Her var det direkte link til testen hos tweakup.dk, for nemhedens skyld til
de interesserede:
http://www.tweakup.dk/artikler/Kabinet/noisecontrolalu/noisecontrolalu.htm