Vandindhold
Fra : Martin Kragelund

Dato : 15-04-02 21:23

Hej
Jeg sidder og skal bruge den mulige mængde vand i luften som funktion af
temperaturen, men kan ikke finde andet en kurver over det og jeg skulle
gerne have et matematisk udtryk. Er der nogen der kan hjælpe mig???

Krage

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-04-02 22:19

Martin Kragelund wrote:

> [...]
> temperaturen, men kan ikke finde andet en kurver over det og jeg skulle
> gerne have et matematisk udtryk. Er der nogen der kan hjælpe mig???

Ifølge news:3cb9ec7a$0$10880$ba624c82@nntp01.dk.telia.net her i gruppen
er

T = 4998,2 / (13,4 - ln p)

kogepunktet (i kelvin) når p er trykket (i atm).
Find den inverse sammenhæng ved at isolere p.

Når du har p, kan du finde vandindholdet i gram pr. kubikmeter ved at
bruge

v = (M·p)/(R·T)

hvor M=18 g/mol og R er idealgaskonstanten.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)