Programmering under Linux
Fra : Martin Schultz

Dato : 02-02-01 18:20

Hejsa jeg har programmeret en del under windows og nu da jeg har arbejdet
en del med linux kunne jeg også godt tænke mig at udvikle programmer til
det. På windows har jeg mest brugt Borland C++ Builder. Derfor har jeg
nogle spørgsmål.

Hvad er de mest brugt/bedste IDEer til linux? (Gerne grafiske.)

Hvor finder man dokumentation ol? (som MSDN)

Martin Schultz

--
Posted from port12.dbc-hhl.dsl.cybercity.dk [212.242.242.152]

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-02-01 18:26

On 2 Feb 2001 18:19:51 +0100, Martin Schultz wrote:

> Hvad er de mest brugt/bedste IDEer til linux? (Gerne grafiske.)

Emacs og vi er klassikerne. KDevelop sigter vist på at ligne nogle af
Windows miljøerne (findes der mon en Gnome pendant?)

> Hvor finder man dokumentation ol? (som MSDN)

Jeg véd ikke hvad MSDN er, men dokumentation finder man oftest med
kommandoen "man" (eller "info" - tit er der mere i /usr/share/doc
(ca. - hvor de forskellige distributioner placerer det skifter vist).

Mvh.

--
"I'm getting disillusioned with these new years. Adam Sjøgren
They don't seem very new at all! Each new year asjo@koldfront.dk

Fra : Frank Hahn

Dato : 02-02-01 21:43

Prøv VDKBuilder, det er grafisk..
kan findes på http://vdkbuilder.sourceforge.com (tror jeg nok)
eller på http://www.sourceforge.com (søg efter vdkbuilder)

/Frank

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 05-02-01 10:25

Martin Schultz wrote:
> Hvad er de mest brugt/bedste IDEer til linux? (Gerne grafiske.)

Jeg bruger normalt en ganske normal tekst editor
(http://www.nedit.org) til at programmere og ddd
(data-display-debugger) til at debugge programmer.

> Hvor finder man dokumentation ol? (som MSDN)

Dokumentation til hvad?

man har dokumentation til all kommandoer og c funktionskald.
både man og info har noget dokumentation om kompilere og
iostreams osv.

Dokumentation til GNU kompileren, make og mange andre GNU
værktøjer kan findes på http://www.fsf.org, dokumentation
til nedit/ddd/gtk osv. findes der hvor du downloader dem.

Typisk hvis du vil bruge et library er der en rpm fil for
det library, og en ..-devel rpm pakke med dokumentation
og header filer.

rpm -qlp SDL-devel.rpm

lister hvilke filer rpm filen indeholder og hvor de vil blive
installeret. Har du installeret pakken kan du med

rpm -ql SDL-devel

lister hvilke filer der blev installeret og hvor de ligger.
I gamle redhat versioner (<=6.2) ligger dokumentation i
/usr/doc/ men i nyere versioner (>=7.0) ligger den i
/usr/share/doc.

--
No matter how fast light travels it finds *
the darkness has always got there first, * Carsten Svaneborg
    and is waiting for it. * zqex at risoe.dk
   -- (Terry Pratchett, Reaper Man) *