Nyt bundkort
Fra : Leif Pedersen

Dato : 15-04-02 21:34

Hej
Jeg har et Asus P5A, med en AMD 350 MHZ. men det køre ad H til, enten er der
fejl på bundkort. Eller også kan tingene ikke arbejde sammen.
Så jeg overvejer at udskifte det, til en lidt hurtigere. og en forhandler
har givet mig dette forslag
Det vil blive 1298,- Celeron 900 in-a-box og et P6S5A bundkort.

Er der nogle der har andre forslag, i ca. samme prisklasse. Så jeg kan bruge
samme kabinet. Jeg synes at se at de fleste bundkort idag er ATX.

Hilsen

leif-pedersen@mail1.stofanet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-02 22:12

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge
> samme kabinet. Jeg synes at se at de fleste bundkort idag er ATX.

Ja da:

ECS K7S5A ATX Socket A / SiS735 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 / Audio / LAN
559 kr.
Duron 1200MHz Box Socket A / FSB 200MHz 679 kr.
--------
1238,-
=====

/Chr

Fra : Leif Pedersen

Dato : 16-04-02 19:02

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> /Chr
>
> Jamen passer det så når kabinettet er et minitawer, og ikke ATX bundkort,
som sidder der i.

Hilsen
Leif

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-02 19:53

> Jamen passer det så når kabinettet er et minitawer, og ikke ATX bundkort,
> som sidder der i.

Vi skal vist have afklaret, hvorvidt du lige nu HAR et ATX-bundkort (og
derved en ATX-strømforsyning) eller ej.
ASUS P5A er, så vidt jeg ved, KUN lavet i ATX-format, så hvis dette er
tilfældet så KAN du sætte det nye bundkort i. Kortet monteres i de samme
huller/skruer som andre ATX-bundkort
Skulle du IKKE have en ATX-strømforsyning i (men det tror jeg altså, at du
har) så kan du ikke - for så har du en AT-strømforsyning og den leverer ikke
strømmen "på den rigtige måde" og der er fysisk ikke plads til et
ATX-bundkorts stik i et almindeligt AT-kabinet.

Er du i tvivl om hvilken type strømforsyning du har kan du afgøre det på en
af følgende måder:
1) Kig i manualen
2) Skal man slukke for maskinen, efter du har lukket for Windows=AT. Slukker
maskinen selv for strømmer=ATX.
3) Et AT-strømstik (indeni maskinen) består af 2 stik, der sidder ved siden
af hinanden, således at de enkelte ledninger sidder på en række. Et ATX-stik
består af ÉT stik, hvor ledningerne sidder i 2 rækker.

/Chr

Fra : Leif Pedersen

Dato : 16-04-02 21:46

Det er mulig at det er mig der tager fejl
for på forsiden af manualen står der
P5A SUPER 7 MAINBOARD
Derefter står der bl.a
Pc Health Monitoring, ATX Form Factor
100 Mhz Front Side Bus

Strømforsyningen er også ATX, for den slukker af sig selv, men kun på Win
98, Hvor jeg nu kører Win 2000 vil den ikke.
Hilsen
Leif Peersen

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-02 22:02

> [...]
>
> Strømforsyningen er også ATX, for den slukker af sig selv, men kun på Win
> 98, Hvor jeg nu kører Win 2000 vil den ikke.

Fino - så ER dit kabinet til ATX - og så KAN du smide de angivne stumper i.
Din RAM er PC100 (eller måske PC133) så den kan du genbruge. Sidste trin er
så strømforsyningens "styrke". Hvis den "kun" er på 235 watt (og det var
normalen, da man solgte Asus P5A'er) er den i underkanten til et moderne
bundkort, hvis du f.eks. smider et kraftigt GeForce-kort i. Det KAN virke -
men du bør overveje at købe en 300 watt strømforsyning, hvis du ikke
allerede har én.

/Chr

Fra : Leony

Dato : 16-04-02 09:43

> [...]

der
> fejl på bundkort. Eller også kan tingene ikke arbejde sammen.

Har det altid kørt dårligt eller har du installeret noget hard- eller
software fornylig der har fået det til at gå i kludder.
Der er jo ingen grund til at købe nyt hvis du er glad for det gamle og det
kan fikses.

> Er der nogle der har andre forslag, i ca. samme prisklasse. Så jeg kan
bruge

Christians forslag er glimrende.

> samme kabinet. Jeg synes at se at de fleste bundkort idag er ATX.

Er dit gamle bundkort ikke ATX?

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/