Javascript
Fra : Tina

Dato : 02-02-01 15:50

Hejsa

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at lære javascript, er der nogen der
kender en rigtig god bog, som er god til lige at lære det grundlæggende?

Skal man også først lære bare Java,før man begynder på javascript?.

Jeg mener selv at jeg er ok til Html.

Mvh.
Tina

Fra : Thomas Knudsen

Dato : 02-02-01 23:19

Tina <thewoman@hacker.am> wrote in message
> [...]
> kender en rigtig god bog, som er god til lige at lære det grundlæggende?
>
> Skal man også først lære bare Java,før man begynder på javascript?.

Det er aldrig rart at få slynget et link i hovedet, men jeg har lært mit ved
at kigge på
http://developer.netscape.com/docs/manuals/communicator/jsref/index.htm

Jeg tror det er lige for dig, fordi det er det grundlæggende. Lynhurtigt
lærer du fx at validerer formularer, som er meget anvendeligt. JavaScript
anvendes nemlig mest på Client-side.

Inden da havde jeg programmeret i C og Java, men det er absolut ikke et
krav, men blot en kæmpe fordel.
For at lyde rigtig "klog", skal du vide, at der er kæmpe forskelle på Java
og Javascipt.:)

Der er TONSVIS af gratis materiale på nettet og hvis du ikke vil sidde
Online og læse ovenstående link, så send en mail, da jeg har både Referencen
og Guide til Javascript fra Netscape (som forresten "opfandt" Javascript).
Microsoft har lavet deres version som hedder Jscript, og der er store
ligheder.

/Thomas Knudsen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 02-02-01 23:57

"Tina" <thewoman@hacker.am> wrote
> Jeg kunne virkelig godt tænke mig at lære javascript, er der nogen der
> kender en rigtig god bog, som er god til lige at lære det grundlæggende?

Start på Javascipt 1.2 fra IDG til 69 kr. (På dansk) men derudover er
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/programming/javascript/ et ganske godt
sted at starte.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 04-02-01 14:05

Thaus javascript tutirial på www.webmonkey.com er stedet jeg har lært
Javascript. Han har vist også skrvet en bog, men den kender jeg ikke (kan
fås på Amazon).

/Marten

Fra : Claus Schmidt

Dato : 04-02-01 14:17

"Tina" ::

Jeg henviste til en god webbaseret
tutorial i en post for ikke så lang tid
siden, så den får du da lige:

1] Voodo's Introduction to Javascript:
http://rummelplatz.uni-mannheim.de/~skoch/
-også udmærket som reference.

Den er af Stefan Koch, som også har
skrevet en bog om emnet. Bogen er
på tysk, tutorialen på engelsk.

> Skal man også først lære bare Java,før man begynder på javascript?.

øhhh, bare java...?

Svaret er nej. Du behøver ikke at vide
en disse om Java for at lære JavaScript.

Det er grundlæggende to forskellige
ting - Java er et programmeringssprog
hvor du kan lave selvstændige pro-
grammer ("Applets") og JavaScript er
et scriptsprog, hvor du skriver noget
kode, som så bliver fortolket af et andet
program.

Java er en hel del mere avanceret end
JavaScript, men syntaksen (den måde man
skriver på) minder noget om det andet,
så derfor er det da nok en fordel at kunne
dette først, men at begynde at *lære* Java
med det formål at kunne skrive JavaScript,
det er vel noget værre end at gå over den
berømte Å for at hente vand.

--
[claus]

Fra : Lasse Bigum

Dato : 05-02-01 01:24

Jeg har selv "Javascript Bible" fra IDG (tror jeg nok). Den er skrevet
af en eller anden guru inden for javascript der har skrevet den, Danny
Goodman, og jeg har haft den i snart 2 år, og hvis det ikke var fordi
jeg var så glad for den, så måtte du da gerne købe den.

Du kan købe den på bol.dk til ca. 350 kr. Virkeligt et godt opslagsværk
og har masser af tutorials og en CD med eksempler med.....

/Lasse