/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Klyne ?
Fra : Bent Fleron


Dato : 15-04-02 09:09

Hvad kørte man med når:
der kørtes Klyne til Ringkøbing.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron



 
 
Arne Feldborg (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 15-04-02 09:21

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 15 Apr 2002 10:08:46 +0200

>Hvad kørte man med når:
>der kørtes Klyne til Ringkøbing.
>
Der kørtes med tørv.


--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Bent Fleron (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Bent Fleron


Dato : 15-04-02 09:35


"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:da3lbucp73gjbhrq5pld8t182g8gspesiv@sunsite.dk...
> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 15 Apr 2002 10:08:46 +0200
>
> >Hvad kørte man med når:
> >der kørtes Klyne til Ringkøbing.
> >
> Der kørtes med tørv.

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
Tak for det Arne, - jeg har gjort mig næsten alle mulige tanker om hvad man
kørte med, men ikke lige tørv.
Ligeledes tak for dit svar om skillemønt. Jeg havde en ide om de 16
skilling, dog langt fra sikker, men jeg var blank med hensyn til
Rigsdalere. Så atter tak for dit svar.
--
Med venlig hilsen bent Fleron



Jens Larsen Jakobsen (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens Larsen Jakobsen


Dato : 15-04-02 09:40

Lyngtørv. Det brugtes til gødning af marker.

--


Med venlig hilsen
Jens Larsen Jakobsen
__________________
"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:da3lbucp73gjbhrq5pld8t182g8gspesiv@sunsite.dk...
> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 15 Apr 2002 10:08:46 +0200
>
> >Hvad kørte man med når:
> >der kørtes Klyne til Ringkøbing.
> >
> Der kørtes med tørv.
>
>
> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
> http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/



Mirjana Ninn-Pederse~ (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Mirjana Ninn-Pederse~


Dato : 15-04-02 11:35


"Jens Larsen Jakobsen" <jelaja@post10.tele.dk> skrev

> Lyngtørv. Det brugtes til gødning af marker.

ja.

Eller "mose-tørv" til at bruge som brænde.

- Henrik Hestbech



Arne Feldborg (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 15-04-02 18:26

"Mirjana Ninn-Pedersen" <pladderballeradio@ms.com> skrev Mon, 15 Apr
2002 12:34:41 +0200

>> Lyngtørv. Det brugtes til gødning af marker.
>
>ja.
>
>Eller "mose-tørv" til at bruge som brænde.
>
Det er muligt jeg husker forkert, men jeg mener helt bestemt at Klyne er
rigtige mosetørv (altså brændsel).

Hede- og græstørv derimod brugtes til mange andre formål, som feks.
isolering af husene, strøelse under dyrene, osv. Hedetørv skrælet i
ganske tynde lag blev dog i en vis udstrækning også brugt som brændsel.


--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Norma & Svend Nielse~ (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Norma & Svend Nielse~


Dato : 15-04-02 21:34

Min erfaring m.h.t. klyner, var at vi min barndom fik klyner fra Store
Vildmose. Det var æltetørv, så store og uhåndterlige som bare syv...og så
skulle de brækkes i stykker for at kunne komme i komfur og kakkelovn. Det
var simpelthen noget af det mest trælse og møgbeskidte arbejde man kunne
blive sat til dengang jeg var stor pige. Jeg hadede det.

Mirjana Ninn-Pedersen" <pladderballeradio@ms.com> skrev i en meddelelse
news:Y0yu8.26183$567.1087250@news000.worldonline.dk...
>
> "Jens Larsen Jakobsen" <jelaja@post10.tele.dk> skrev
>
> > Lyngtørv. Det brugtes til gødning af marker.
>
> ja.
>
> Eller "mose-tørv" til at bruge som brænde.
>
> - Henrik Hestbech
>
>



Arne Feldborg (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 16-04-02 07:27

"Norma & Svend Nielsen" <norma@post10.tele.dk> skrev Mon, 15 Apr 2002
22:33:43 +0200

>Min erfaring m.h.t. klyner, var at vi min barndom fik klyner fra Store
>Vildmose. Det var æltetørv, så store og uhåndterlige som bare syv...og så
>
Åh ja, æltetørv, det er helt kapitel for sig. Men ligesom formbrændsel
er det jo dog en nyere foreteelse.

Begge typer blev normalvis solgt efter vægt - og sand er som bekendt
tungere end tørvesmuld, så eh.... )


>skulle de brækkes i stykker for at kunne komme i komfur og kakkelovn. Det
>var simpelthen noget af det mest trælse og møgbeskidte arbejde man kunne
>blive sat til dengang jeg var stor pige. Jeg hadede det.
>
Jeg tror der er flere her, der kan nikke genkendende til dette.


--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Jens M. Jakobsen (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Jens M. Jakobsen


Dato : 16-04-02 19:48


"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:iifnbus4pks5jer9p7uk688r33kfk9gc0l@sunsite.dk...
> >
> Åh ja, æltetørv, det er helt kapitel for sig. Men ligesom formbrændsel
> er det jo dog en nyere foreteelse.
>
> Begge typer blev normalvis solgt efter vægt - og sand er som bekendt
> tungere end tørvesmuld, så eh.... )

Man skulle tro at du har forbindelse til Kaas da du kender opskriften på et
godt stykke formbrændsel, såå deet ...

venlig hilsen
Jens M. Jakobsen



K. Thidemann (15-04-2002)
Kommentar
Fra : K. Thidemann


Dato : 15-04-02 09:45

On Mon, 15 Apr 2002 10:08:46 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Hvad kørte man med når:
>der kørtes Klyne til Ringkøbing.
>--
>Med venlig hilsen Bent Fleron

Otto Kalkar's ordbog til det ældre danske sprog

http://www.hist.uib.no/kalkar/

har ordet klyngrav, måske kan du få noget ud af at gå ind på siden.

Mvh
K. Thidemann

Bent Fleron (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Bent Fleron


Dato : 15-04-02 10:35


"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3cba9283.1647900@news.stofanet.dk...
>
> Otto Kalkar's ordbog til det ældre danske sprog
>
> http://www.hist.uib.no/kalkar/
>
> har ordet klyngrav, måske kan du få noget ud af at gå ind på siden.
> Mvh
> K. Thidemann

Tak for det, - nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at lægge
adressen ind under 'foretrukne'.
--
Med Venlig hilsen Bent Fleron



Show The Andersens (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Show The Andersens


Dato : 15-04-02 12:14


"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
news:3cba8a95$0$11955$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad kørte man med når:
> der kørtes Klyne til Ringkøbing.

Ja som flere andre skriver "tørv". Prøv næste gang du er i et stort varehus
at besøge planteafdelingen. Der har de klyner. Man bruger dem til at plante
vandplanter i i havebassiner.

Annette



sebra (15-04-2002)
Kommentar
Fra : sebra


Dato : 15-04-02 14:30

Klyne er vistnok det samme som tørv eller andet brændsel, æ klynekass var en
kasse, der stod i køkkenet med brænde til komfuret
Med venlig hilsen Niels Brandrup
"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
news:3cba8a95$0$11955$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad kørte man med når:
> der kørtes Klyne til Ringkøbing.
> --
> Med venlig hilsen Bent Fleron
>
>



Bent Fleron (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Bent Fleron


Dato : 15-04-02 16:00


"sebra" <sebra@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:TKAu8.83$Q01.5026@news.get2net.dk...
> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cba8a95$0$11955$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hvad kørte man med når:
> > der kørtes Klyne til Ringkøbing.
> > --
>
> Klyne er vistnok det samme som tørv eller andet brændsel, æ klynekass var
en
> kasse, der stod i køkkenet med brænde til komfuret
> Med venlig hilsen Niels Brandrup

Jamen, så har jeg selv siddet på sådan en kasse i mine drengeår.
Tak for alle de mange gode svar.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron




Lars Deleuran (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Lars Deleuran


Dato : 15-04-02 17:08

I følge Ordbog over det danske sprog betyder klyne mosetørv.

Lars Deleuran
Bibliotekar

kilde: www.biblioteksvagten.dk

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
news:3cba8a95$0$11955$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad kørte man med når:
> der kørtes Klyne til Ringkøbing.
> --
> Med venlig hilsen Bent Fleron
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste