Skillemønt for rigsdaler (1790)
Fra : Bent Fleron

Dato : 15-04-02 09:02

Jeg er i gang med at foretage en afskrift af et testamente fra 1790 (det er
ikke en tydning af skrift, da det er nedskrevet på maskine i 1969), men der
er åbenbart sneget sig en afskriftfejl ind og jeg vil derfor gerne vide
følgende:
Hvor mange skilling gik der på en Mark ?
Hvor mange Mark gik der på en Rigsdaler ?

Jeg har prøvet at undersøge det via Google, men lige de spørgsmål kan jeg
ikke finde svar på.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-04-02 09:18

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 15 Apr 2002 10:02:02 +0200

>Hvor mange skilling gik der på en Mark ?
>Hvor mange Mark gik der på en Rigsdaler ?

16-1700-tallet:

1 rigsdaler = 6 mark
1 sletdaler = 4 mark
1 mark = 16 skilling

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Andersen

Dato : 15-04-02 11:52

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 15 Apr 2002 10:02:02 +0200

Blot for at uddybe:

"Mark (egl. mærke på en vægt): gl. vægt- og møntenhed af nordisk oprindelse.
Opr. var mark i Danmark som mønt = 8 øre à 3 ørtug à 10 ell. 12 penning.
Fra 14. årh. deltes mark i 16 skilling à 3 hvid à 3 penning.
1814-75 deltes mark i 16 skilling, -der gik 6 mark på en daler.
Ved kronemøntens indførelse 1875 ombyttedes 3 mark med 1 krone".

Kilde: Hirschsprungs Konversations Leksikon - 1967.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Per Lilje

Dato : 15-04-02 12:30

In article <au2lbucs88iq8br25obcjk84k5a038d0jc@sunsite.dk>, Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> writes:
> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 15 Apr 2002 10:02:02 +0200

> 16-1700-tallet:
>
> 1 rigsdaler = 6 mark
> 1 sletdaler = 4 mark
> 1 mark = 16 skilling

OFFISIELT var altså en riksdaler 96 skilling (fra 1625), men så må man huske på å
skille mellom "Rigsdaler Kurant" of "Rigsdaler in Specie". En rigsdaler in
specie ville si verdien av en rigsdaler-mynt med ca. 25g sølv. Denne sølvmengden
holdt seg konstant over meget lang tid, Rigsdaler in Specie ville si den samme
sølvmengde i 1625 og i 1790. En rigsdaler var en temmelig stor verdi for en mynt
(tilsvarer i dag minst 1000, ja kanskje flere tusen kroner), og var lite
brukt i vanlig handel. Det var skilling-myntene, men de forfalt i
metallverdi, slik at metallverdien av disse etter hvert ble mindre enn 1/96 av en
rigsdaler-mynt. Fra 1695 ble den alminnelige pengeenheten i Danmark-Norge
Rigsdaler Kurant. Den var definert lik verdien av 96 skilling-mynter og var altså
ikke knyttet til Rigsdaler-mynten. I siste halvdel av 1700-tallet var en
Rigsdaler Kurant ca. 2/3 av en Rigsdaler in Specie.

Per B. Lilje

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-04-02 13:26

"Per Lilje" <lilje@ulrik.uio.no> skrev i en meddelelse

> [...]

> ikke knyttet til Rigsdaler-mynten. I siste halvdel av 1700-tallet var en
> Rigsdaler Kurant ca. 2/3 av en Rigsdaler in Specie.

Tak for den detaljerede forklaring.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : dannebrog

Dato : 16-04-02 13:55

Navnet på mønten Daler skulle komme fra Joachimsthal, hvor de første Daler
blev slået i første halvdel af 1500tallet.

--
Ulrich Alster Klug
Denmark

http://www.dannebrog.subnet.dk