Compaq Pressario 4506 RAM opgradering
Fra : Jens Jespersen

Dato : 15-04-02 08:42

Hej.

Jeg er ved at forsøge at opgradere svigerfars Compaq.
Jeg har udskiftet det originale ram modul med et 64MB jeg havde liggende men
kun 32MB findes når comp. startes......
Hvad sker der lige ? Skal der evt. bruges orig. Compaq ram ?

--
Mvh. Jens

Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 15-04-02 10:28

Hvad sker der lige ? Skal der evt. bruges orig. Compaq ram ?

--
Mvh. Jens

Hvis computeren har nogle år på bagen, kan det nemt tænkes at bundkortet
ikke understøtter ramblokke større end 32 mb - derfor finder den ikke mere
en de 32 mb.

Lenn

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 15-04-02 20:53

On Mon, 15 Apr 2002 11:28:15 +0200, "Lenn Lauridsen" <LL7899@ehs.dk>
wrote:

> [...]
>ikke understøtter ramblokke større end 32 mb - derfor finder den ikke mere

Den kan kun tage 64Mb.

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 15-04-02 21:01

On Mon, 15 Apr 2002 09:41:40 +0200, "Jens Jespersen"
<jens_jespersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kun 32MB findes når comp. startes......
>Hvad sker der lige ? Skal der evt. bruges orig. Compaq ram ?

Nej det mener jeg ikke. Jeg opgradere med min.
Det er 100 MHz SDRAM DIMM du skal bruge.

Og en rettelse: Den kan kun tage 32Mb i hver sokkel og så vidt jeg
husker har den kun én

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Darkh

Dato : 16-04-02 16:56

> Nej det mener jeg ikke. Jeg opgradere med min.
> Det er 100 MHz SDRAM DIMM du skal bruge.

De RAM der skal bruges er

168-pin 32 MB SyncDRAM 66MHz CL3

> Og en rettelse: Den kan kun tage 32Mb i hver sokkel og så vidt jeg
> husker har den kun én

Det er rigtig at der kun er en sokkel og den kan kun tage 32MB.
Så vidt jeg husker har den 16MB fra fabrikken som er onboard, og kan derfor
maksimalt opgraderes til 48MB

Prøv at tjekke hos Compaq om de har en bios opgradering som kan få den til
at acceptere flere RAM.

mvh
Jesper

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 16-04-02 19:15

On Tue, 16 Apr 2002 17:55:31 +0200, "Darkh" <jhe@nospamhjemme-pc.net>
wrote:

>De RAM der skal bruges er
>
>168-pin 32 MB SyncDRAM 66MHz CL3

Jeg sidder med manualen her foran mig og der står altså:
100 MHz SDRAM DIMM

>Det er rigtig at der kun er en sokkel og den kan kun tage 32MB.
>Så vidt jeg husker har den 16MB fra fabrikken som er onboard, og kan derfor
>maksimalt opgraderes til 48MB

Jeps det har du ret i.

>Prøv at tjekke hos Compaq om de har en bios opgradering som kan få den til
>at acceptere flere RAM.
>
>mvh
>Jesper

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Jens Jespersen

Dato : 18-04-02 06:52

Jens Jespersen <jens_jespersen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cba84a3$0$26565$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
men
> kun 32MB findes når comp. startes......
> Hvad sker der lige ? Skal der evt. bruges orig. Compaq ram ?

Tak for svarene - tænkte nok der ikke var noget at gøre ved det. Desværre
ingen biosopgrd. hos Compaq.......
Dette bekræfter bare hvorfor jeg har så meget imod mærkevare
pc'ere.......dårlige opgraderingsmuligheder og DYRE reservedele. For et års
tid siden skulle jeg skifte diskette drevet i en anden Compaq - jeg mener et
originalt kostede tæt på 1000.-

--
Jens

Fra : Darkh

Dato : 18-04-02 08:24

> [...]
års
> tid siden skulle jeg skifte diskette drevet i en anden Compaq - jeg mener

Der er en biosopgradering:

http://web14.compaq.com/falco/sp_detail.asp?Model=2694&Os=0&Software=33896

Der står ikke hvilke forbedringer der er ved at opgradere.

Du kan finde andet hos Compaq her:

http://web14.compaq.com/falco/sp_result.asp?Model=2694&Os=0#ROMPaqs%20and%20
System%20Software

Ja, du har ret i at originalt tilbehør er ret dyrt....Men det er jo godt at
vi har dk.marked.privat.edb, der kan man som regel finde et diskettedrev der
passer til fornuftige penge ;)

mvh
Jesper