Bobbleøje slørhale/kuglefisk
Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 02-02-01 13:35

Jeg har en bobbeløje slørhale gående i et koldvandsakvarie sammen med en
guldfisk

Nu er der sket noget med slørhalen, så den er oppustet i hele kroppen. Den
er blevet lidt sløvere men spiser (næsten) normalt, men den ligner en
kuglefisk og er så oppustet, at skællene faktisk står ud fra korppen.
Boblerne under øjnene set også meget oppustede ud..

Er der en forklaring på dette?

--
/Lars Bo Wassini
http://www.wassini.net

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-02-01 15:07

Lars Bo Wassini <nobody@nowhere.nil> skrev i en
> [...]
> kuglefisk og er så oppustet, at skællene faktisk står ud fra korppen.
> Boblerne under øjnene set også meget oppustede ud..

Ja, det er der da! Din slørhale har fået bugvattersot.
Når det er kommet så langt at skællene står ud fra kroppen er der
ikke mere at gøre. Fisken vil dø i løbet af et par dage.
Det ser ud som om den spiser, den tager foderet ind i munden, men spytter
det ud igen.
Hvad årsagen er til at den er blevet syg skal jeg ikke kunne sige, ud over
at ensidig fodring
kan være med til at svække fisken, så den bliver modtagelig for sygdommen,
som er flagelatter
som findes i tarmsystemet på alle fisk, men en rask fisk har
modstandskraft nok til at holde dem i skak.
Dårlig vandkvalitet, kan ligeledes være en grund.

Carsten

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 22-02-01 10:51

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Lars Bo Wassini <nobody@nowhere.nil> skrev i en

korppen.

> Ja, det er der da! Din slørhale har fået bugvattersot.
> Når det er kommet så langt at skællene står ud fra kroppen er der
> ikke mere at gøre. Fisken vil dø i løbet af et par dage.

Den overlevede faktisk! Den har det fint i dag

Jeg skiftede ca. halvdelen af vandet og så smulrede jeg en mallepille ned
foran den, som den spiste lidt af. Efter et par dage så den næsten normal ud
igen. Dog med store sorte pletter, jeg formoder var sår.

I dag skifter jeg 1/3 af vandet en gang om ugen, og så får de lidt
forskelligt foder...