Snobrød ?
Fra : Brian K

Dato : 14-04-02 12:23

Hej

Jeg skal lave snobrød sammen med ungerne (alle dem på vores legeplads...ca
12 - 15 unger).

Og tænkte....det er da nemt nok med en opskrift....den finder jeg på
"nettet".....ja...ja...ja..ja...jeg fandt mindst 10 forskellige (meget
forskellige!!), og aner nu ikke mine levende råd hvilken en der er "bedste"
?

Mvh
brian

*******************************
Snobrød og pølser på bål
For at lave snobrød og pølser skal man have et godt glødebål, der giver en
jævn varme - ikke for mange flammer! Pølser sættes på en frisk tynd
gaffelformet gren, som man har snittet spids og gennemvarmet i bålet, så
saften er væk. Hold pølsen over gløderne indtil den har taget farve på begge
sider. Snobrødet snoes omkring en tør, afbarket pind, og holdes ind over
gløderne indtil man kan tage brødet af pinden, uden dejen hænger ved. Man
kan evt. putte den grillede pølse ind i det færdige snobrød - så har man en
rigtig båldelikatesse!

Snobrødsdej:
a.. 500 g mel
b.. 15 g gær
c.. 1 knivspids salt
d.. 1 teskefuld olie
e.. 3 dl vand
Snobrød
12 stk

Ingredienser
250 g mel ( 5 dl )
3 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
50 g margarine
1½ dl mælk

Fremgangsmåde
Mel, bagepulver og salt sigtes sammen et par gange. Margarinen hakkes i med
en kniv.
Dejen æltes sammen med mælken. Deles i 12 stykker, der trilles til
fingertykke stykker, der snoes om tynde træpinde. Bages over brænde-eller
trækulsgløder, mens man vender og drejer dem jævnligt.

Snobrød

Opskrift:
3 dl vand,
1½ pakke gær,
1 tsk. salt,
1½ dl olie,
8 dl mel.

Du skal starte med at smuldre gæren i vandet, og røre rundt (fungerer
bedst med klør fem - mindre opvask) til gæren er opløst, derefter salt og
olien i (1 dl eller lidt mindre er rigeligt efter min mening).

Nu hældes melet i lidt efter lidt (og klør fem er stadig bedst) til
dejen har en passende konsistens, husk den bliver lidt blødere/vådere når
den har hævet, hvor 1/2 ´times tid er nok, hvis den kan stå lidt varm.

Snobrød
2000-10-06

Når børnene begynder at kede sig i haven, er det tid til snobrød.

Opskrift:
3 ½ dl mælk
50 g gær
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
ca. 500 g = 8 ½ dl mel

Udrør gæren i den lunkne mælk og bland de øvrige ingredienser i. Dejen hæves
et lunt sted en ½ times tid, mens der kommer fut i bålet. Tril dejen til
lange pølser, der vikles om stænger af bambus eller afbarkede grene på ca. 1
meter. Det varer 20-30 minutter, før brødene er spiseklare. God fornøjelse.

*****************

Snobrød
(20 stk)

25 g dulle
4 dl mælk
1 dl tykmælk
25 g gær
1 æg
2 tsk sukker
2 tsk groft salt
200 g sigtemel
550 g mel

1 sammenpisket æg
1½ tsk groft salt
½ tsk friskkværnet, sort peber

Smelt dullen i en gryde og tilsæt mælk. Hældes i en skål og tilsættes
tykmælk. Udrør gæren heri. Tilsæt de øvrige ingredienser.
Æltes godt og rulles ud til firkant ca. 20x60 cm. Pensl med æg.
Bland salt og peber sammen og drys det på hele dejpladen. Skær dejen i 20
ca. 3 cm brede strimler. Sno hver strimmel og læg på plader. Tryk enderne
fast på pladen og lad snobrødene hæve tildækket i ca. 40 min.
Bages midt i ovnen i 12 min ved 225º.

************

Fra : sune vuorela

Dato : 14-04-02 12:52

On Sun, 14 Apr 2002 13:23:05 +0200, "Brian K" <brian@nospam.com>
wrote:

> [...]
>forskellige!!), og aner nu ikke mine levende råd hvilken en der er "bedste"

Brug følgende opskrift på bålet:

> [...]
>kan evt. putte den grillede pølse ind i det færdige snobrød - så har man en

Og til dejen:

Bare en standard gærdej - lavet på 7 dl mælk eler vand - efter
behag....

Og få det til at ligne en dej som når du bager boller/franskbrød

Lad det hæve...¨

Du har nu masser af snobrødsdej!

Lav snobrød

Der er i øvrigt ikke den helt store forskel på de forskellige
opskrifter - bortset fra en der hæver med bagepulver i stedet for.

Forskellen af de øvrige er mere sådan noget med hvor grove man vil
have sine snobrød - samt hvor meget fedt de skal indeholde

Når jeg laver snobrød til en flok spejdere - så foregår det med vand,
gær, salt, sukker og hvedemel - til det ligner en gærdej!

--
Sune

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-04-02 19:04

In an article of 14 Apr 2002 Brian K wrote:

> [...]
> forskellige!!), og aner nu ikke mine levende råd hvilken en der er "bedste"

De er såmænd sikkert lige gode. Jeg har ikke lige gidet kigge på nogen af
dem, du skrev. Du kan få en til her (fra mikroarbejdsstoffet):

3 dl vand
1½ pakke gær
1 tsk. salt
1½ dl olie
8 dl mel

hvilket vel er en meget typisk snobrødsdej. Men snobrødsdej er reelt blot
en franskbrødsdej/bolledej, og du vil naturligvis derfor kunne variere den
på mindst lige så mange måder, som en bolledej kan varieres.

Det vigtigste er dog, at snobrødet bliver brændt og kulsort på ydersiden og
ubagt indvendigt. Det skal også gerne være dyppet i noget aske et par
gange. De færreste børn har nemlig tålmodighed til at lave et ordentligt
snobrød, og af den grund er det egentlig ret ligegyldigt, hvilken
snobrødsdej, du anvender.

--
Uffe Holst

Fra : Brian K

Dato : 14-04-02 22:00

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[...]

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL (smil) (griner uhæmet i 5 minutter)

(ps. tak for svarene alle sammen)

mvh
brian

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-04-02 23:32

In an article of 14 Apr 2002 Brian K wrote:

> LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL (smil) (griner uhæmet i 5 minutter)

Ja, som spejderleder for en flok 7-10-årige, så ved jeg alt om, hvordan
et sådant brød skal se ud -- eller rettere kommer til at se ud.

Der er reelt kun to ting ved hele magien ved at lave et ordentligt snobrød,
nemlig at bålet er et godt glødebål. De færreste børn, såvel som forældrene
deromkring, har tålmodighed til at vente på det. De vil igang her og nu
med deres snobrød, og forældrene vil have børnene igang her og nu, så
de kan få ro. Derfor er bålet oftest alt for varmt og snobrødet bliver
nærmere forbrændt i flammerne end bagt over gløderne.

Og når man har dette glødebål, så er snobrødet ikke færdig i løbet af fem
minutter. Det tager cirka en halv time at bage et snobrød. Og i løbet af
denne halve time skal det drejes jævnligt. Du vil typisk se, at børnens
brød er kulsorte på den ene side og nærmest ubagt på den anden, fordi de
ikke får drejet snobrødet. Samtidig er de snobrødspinde, de har fundet,
ofte så vind og skæve, at det nærmest er umuligt at dreje pinden.

Endelig bliver der ofte lavet nogle alt for små pisbål til antallet af
børn. Når hvert barn sidder med sit snobrød stukket ind i flammerne (burde
selvfølgelig være over gløderne), så ender det med at blive som Nørreport
Station i myldretiden. Der er simpelthen ikke plads til alle snobrødene
over bålet samtidig.

Snobrødet er færdigt, når det lyder hult, når du banker på det, og det
samtidig nemt kan trækkes af snobrødspinden.

Men trods alt dette kan de jo alligevel godt lide at lave snobrød.

Og skal der syltetøj i dem, så husk at den allerbilligeste hindbærsyltetøj
fra Netto er det bedste. Intet kan alligevel tage smagen af forbrændt
snobrød, så hvorfor spilde godt syltetøj på det :)

--
Uffe Holst

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 14-04-02 19:10

Hej!

Når vi laver snobrød hos FDF, så bruger vi bare mel, vand, gær, salt og
olie. Det er helt fint.

Jeg kan anbefale at supplere med revet skinke, revet ost eller revet
chokolade, som børnene selv kan ælte i den færdige dej. Det er guf....!

God fornøjelse!
Mvh.
Lisa

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-02 22:38

"Brian K" <brian@nospam.com> writes:

> [...]
> "nettet".....ja...ja...ja..ja...jeg fandt mindst 10 forskellige
> (meget forskellige!!), og aner nu ikke mine levende råd hvilken en

Min opskrift er 3 dl vand, 50g gær, lidt salt lidt olie og mel for
resten.

Og når I nu alligevel skal til at lave et bål, så husk lige godt med
skumfiduser (uden sukker uden på), og glem alt om de kiks som nogle
forældre har prøvet at få indført, bare fordi det er svært at få
smeltede skumfiduser af børnene og deres tøj!

/Trine

Fra : jesper

Dato : 22-04-02 18:45

Tro det eller lad være; et rent dogme-snobrød er det bedste: mel, vand og
salt! Det hæver også lidt uden gær og virker slet ikke så kompakt som man
skulle tro.

/Jesper