Når et andet barn udøver terror
Fra : Claus Steensgaard Ch~

Dato : 14-04-02 10:11

En lidt barsk titel eller emne!

Men i aftes havde vi gæster, heraf 2 børn. Vi har selv en lille datter på 8
måneder. Det ældste af børnene tog alt legetøjet, masede sig frem overalt og
skubbede de 2 øvrige børn væk. Flåede sutten af de andre børn og fik dem til
at græde flere gange.

En pænt anstrengende aften!

Nå - hvad gør man når barnets mor eller far intet gør?

Vi prøvede diplomatisk at forklare at man skal dele og så videre, men
desværre uden resultat. Til sidst blev det simpelthen så utåleligt at jeg
valgte at tage min datter ind ved siden af, så hun (og jeg) kunne få fred!

Bagefter var jeg vred. Både over aftenens forløb men så sandelig også
overfor de forældre der bare lod deres barn gøre hvad det ville.

Har I oplevet noget ligende?
Hvad gør man?

Jeg er ligt ærgerlig over at jeg intet sagde til forældrene, men hvordan
pokker får man sagt sådan noget på en konstruktiv facon? Jeg endevendte
selvfølgelig også mit sind, for hvad nu hvis jeg overreagerede? Skal børn
ikke have lov til at 'smage' virkeligheden osv. Sådan tænkte jeg.

Nå - hvad siger I?

Venligst

Shipping

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-04-02 10:56

"Claus Steensgaard Christensen" <steensgaard@christensen.mail.dk> wrote in
message news:3cb947c5$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
og
> skubbede de 2 øvrige børn væk. Flåede sutten af de andre børn og fik dem

ja for hulen da....
ikke lige det man forventer når man inviterer....

> Nå - hvad gør man når barnets mor eller far intet gør?

så gør du det du mener er relevant... de er gæster i DIT hjem... ergo er det
dig der sætter grænser for hvad DU vil finde dig i.....

> Vi prøvede diplomatisk at forklare at man skal dele og så videre, men
> desværre uden resultat. Til sidst blev det simpelthen så utåleligt at jeg
> valgte at tage min datter ind ved siden af, så hun (og jeg) kunne få fred!

nu ved jeg ikke hvor gamle børnene er, men jeg vil sige at den tilgang ikke
er effektiv....
en mulig løsning ( som jeg selv har anvendt med succes) er at tage de
legesager du mener din datter legede med fra den store... placere det hos
dit barn mens den store ser på og erklære " nu leger "sofie" med det her så
kan du lege med noget andet.. feks ....." på den måde har du effektivt
stoppet at han/hun "kan" tage legesagerne samtidig med at du har sat din
grænse klart på en diplomatisk måde.
det skal naturligvis siges på en måde så det ikke er til debat... ikke noget
med "pussenusse" og "søde lille ole".... men klart og kontant "sådan er
det!!"
og hvis det så ikke virker må du bede barnets forældre om at holde styr på
deres barn... det kan ikke være rimeligt at det skal ødelægge en hyggelig
aften....

> Bagefter var jeg vred. Både over aftenens forløb men så sandelig også
> overfor de forældre der bare lod deres barn gøre hvad det ville.

> Har I oplevet noget ligende?
> Hvad gør man?

problemet er ofte ( oplever jeg) at man kommer som gæst i andres hjem men
tager sine egne regler med.... mange forældre har ikke tjek over det med at
respektere andres hjem og regler.... de har travlt med at respektere deres
barn....
jeg har altid sagt som noget af det første når vi kommer på besøg hos nogle
"nye": " hvis der er noget han ikke må eller i ikke bryder jer om skal i
altså bare sige fra... det er JERES hjem.. og derfor kan jeg jo ikke se hvad
normalen er"....
samtidig har jeg i baghovedet hvordan jeg gerne ser gæster opfører sig i mit
hjem.... og prøver at kontrollere mit barn derefter ( hvis værten dog siger
"lad ham bare" overlader jeg den ene ting til dem at sætte grænser
for..... )

> [...]
> selvfølgelig også mit sind, for hvad nu hvis jeg overreagerede? Skal børn
> ikke have lov til at 'smage' virkeligheden osv. Sådan tænkte jeg.

sæfølig skal børn smage virkeligheden... men problemet er at forældre i dag
er så forhippede på at gøre det så godt og dejligt for de kære små at de
desværre ofte ikke tænker længere end deres egen næsetip....
en konstruktiv måde at henvende sig til forældrene på er at spørge dem
direkte hvor deres grænser går mht at i siger fra.... det antyder at i mener
det er gået for vidt uden at i peger fingre... og spørger de ind til det så
fortæl at du følte din datter blev tromlet og det vil du gerne undgå i
fremtiden for at samværet kan være rart.....

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : vagn torup

Dato : 14-04-02 12:25

Hej Claus
Jeg har som vært også indimellem været ude for lign. situationer og har også
haft enormt svært ved at sige fra. Jeg må tilstå, jeg faktisk ikke har
inviteret pågældende barn igen, fordi jeg helst bare ville glemme det hele,
så jeg har ladet kontakten "glide ud", meget kyllingeagtigt, men den mor og
jeg er dybt forskellige, når det gælder børneopdragelse og omend jeg holder
meget af hende, tjener det ikke noget fornuftigt forhold at ses med børn og
jeg kan ekstremt sjældent uden børn.
Jeg har en enkelt gang været ude for at min ældste opførte sig meget grimt
ude. Det endte med at jeg højlydt meddelte min søn, at jeg ikke ville finde
mig i, at han opførte sig sådan, når vi var gæster, så nu gik vi hjem, som
sagt så gjort!!!
Men det kommer selvfølgelig an på barnets alder. Han var 3½ år på det
tidspunkt og forstod glimrende, at den var helt gal.
MVH Rikke
Claus Steensgaard Christensen <steensgaard@christensen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb947c5$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-04-02 18:57

In an article of 14 Apr 2002 Claus Steensgaard Christensen wrote:

> Hvad gør man?

Lad være med at invitere dem en anden gang.

Alternativt fortæller dem, at du en anden gang forventer en bedre
opførsel af deres børn.

--
Uffe Holst

Fra : Soren Pedersen

Dato : 14-04-02 20:58

Hvis der er nogen unger der ikke kan finde ud af at lege når de er hos os,
siger jeg det til dem....Ungerne altså...Og jeg siger det i det tonefald der
er nødvendigt for at de fatter det. Omvendt forventer jeg også at hvis vores
ikke kan opføre sig ordentlig andre steder får hun det at vide (hun er 3).

Det samme gælder når vi har gæster - Omvendt forventer jeg også at gæsterne
kigge efter ungerne når jeg er uopmærksom, og sætter dem på plads der ikke
kan finde ud af at lege....Også hvis det er min egen unge der træder ved
siden af.

MAO: Fortæl den store hvordan husordenen er hos jer i det tonefald der er
påkrævet. Det kunne måske også vække ungens forældre.

Mvh
/Søren